Twijfels: boomloos of niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Twijfels: boomloos of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:02

Aangezien ik geen recent topic over dit onderwerp vind, open ik dit eventjes.

Ik heb sinds een dikke drie weken een paardje en natuurlijk ben ik stillaan opzoek naar een zadel. Nu mag ik een zadel van een stalgenoot gebruiken die voorlopig past, maar paardlief heeft niets spieren, dus zodar hij die begint te krijgen, past het geleende zadel niet meer. Nu was ik aan het twijfelen om een boomloos zadel aan te schaffen, want dit past zich aan de paardenrug aan, en past altijd, niet? Ik heb eens twee keer op een barefoot western zadel gereden (altijd een buitenrit) en ik had altijd zeer aan mijn benen achter af en ik had ook moeite om goed te blijven zitten in de gallop (paard goeide redelijk hoog op, dus het kan daar ook door komen). Ik ga vooral recreatief met men paardje rijden, en daar zou een boomloos zadel goed geschikt voor zijn. Maar is het ook gezicht voor zwaardere personen? Mijn vriend zou er ook op moeten rijden, en hij weegt ongeveer 100 kilo.

Alvast bedankt

InekeH87

Re: Twijfels: boomloos of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:05

Ik zou als ik jou was een goede zadelpasser langs laten komen. Boomloos is niet makkelijk, je moet altijd op je hoede zijn voor drukplekken en zelf ook een goede balans hebben. Iemand van 100 kilo op een boomloos is ook niet ideaal.
Je kan een aantal testzadels bestellen bij green distance, dan kan je kijken of boomloos echt wat voor je is. Die mag je een week uitproberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:15

Boomloos is wat mij betreft niet geschikt voor zwaardere personen. Voor jou en je paard is het misschien de ideale oplossing, maar niet voor je vriend... niet zo handig dus.

In jou geval kun je dan beter op zoek gaan naar een boomzadel wat nog aan te passen is als je paard in de spieren groeit.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:17

Ja, dat over de testzadels heb ik ook al gelezen, maar dichter bij huis (belgië) kunt je er ook testen, maar zoals je zegt, is iemand van 100 kilo niet ideaal op een boomloos zadel, en als dat niet werkt, dan gaat het niet door. Het leek me een goede oplossing om te kunnen rijden en eventueel in de toekomst als paardlief helemaal op gewicht/bespiering is, een boomzadel aan te kopen omdat de boomlooszadel toch vrij "goedkoop" zijn (hang er natuurlijk vanaf wel model je pakt), maar als het wordt afgeraden, dan doe ik het niet. Ik ken niemand in de buurt die er ervaring mee heeft, of er eentje heeft, daarom dat ik het ook vraag. Lang leve bokt!

Over dat boomzadel dat aangepast kan worden, Ik heb aan wintec gedacht, maar dat blijkt niet zo goed voor paarden met een hoge schoft? maar dan blijf ik voorlopig rijden met dat geleende zadel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:19

wintec kan ook bij paarden met een hoge schoft, maar dan alleen als een goede zadelpasser zegt dat het kan.
Het beste wat je kan doen is een zadelmaker/zadelpasser bellen en die vragen om langs te komen. Als je hem je budget doorgeeft dan is er altijd wel wat te regelen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:21

Volgens barefoot kunnen zwaardere mensen ook boomloos, dankzij het nieuwe VPS systeem.
Misschien slim om hun een mailtje te sturen waarin je jouw situatie uitlegt. Dan zou je daarna een proefzadel kunnen proberen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:22

Een boomlooszadel is voor de meeste paarden zeer geschikt, zeker als ze nog in de ontwikkelingsfase van hun spieren zitten.
Dat je spierpijn krijgt van het rijden dat is gewoon even wennen, dat had ik in het begin ook omdat je een andere zit hebt dan op
een boomzadel. Ik vind een boomlooszadel zeker niet geschikt voor zwadere personen. Dus als je vrien er perse ook op moet, zal
ik voor een boomzadel gaan. Ga op zoek naar een goede zadelmaker, die kan hem later als je paard spieren krijgt weer aanpassen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:32

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:12

Mja , dat blijf altijd lastig....ik persoonlijk zie meer problemen bij boomzadels dan bij boomloosjes , hoe zwaarder iemand is , hoe vervelender dat gewicht op het paard terecht kan komen. Een boomzadel past al snel niet optimaal en dan is een zwaarder gewicht vervelender met boom dan zonder boom :=

Als je een voorkeur hebt voor boomloze zadels , zet dan eens op een rijtje waarom je daar een beter gevoel bij hebt. Meer gewicht vergroot de zaken alleen maar uit maar verandert het niet :)

De mogelijke problemen blijven hetzelfde , de gevolgen worden alleen erger bij meer gewicht.

Ik kies zelf niet voor niets voor boomloos , als er iemand van 100kg op mijn paardje zou moeten rijden zou ik dan ook nog steeds een boomloosje er op leggen omdat een boomzadel niet ineens beter gaat presteren met een zwaarder iemand er op , als ik dat wel zou denken zou ik zelf ook wel met een boomzadel rijden :P