Bitloos vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Bitloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:03

Sinds kort heb ik een nieuw paard. Hij is erg mak en makkelijk te rijden en zacvht in de mond.
Ik rijd met een barefoot, en nou zou ik erg graag ook bitkoos willen proberen.
Maaaar... Het paard loopt ook aangespannen. Nou heb ik begrepen dat je aangespannen niet bitloos mag, en dat de verzekering niet uitbetaald als je een ongeluk krijgt. Ook loopt het paard nog maar kort aangespannen, en ben ik zelf ook een beginnen met mennen, dus bitloos aangespannen lijkt mij op het moment niet erg verstandig.

Nou is mijn vraag:

Zou het kunnen dat ik het paard onder het zadel bitloos zou rijden, en dan aangespannen wel met een bit?
Aangespannen is ook maar 1 op de 10 ritjes, we rijden voornamelijk onder het zadel en recreatief.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven om het te proberen, of om maar beter met bit te bijven rijden..

MelanieB

Re: Bitloos vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:08

Dat wbt verzekering niet betalen als je bitloos bent weet ik niks van.

Maar je kunt gerust bitloos rijden en met bit mennen hoor. :) Mijn mini's heb ik wel eens dubbele teugel dressuur gedaan gewoon op halstertjes(soort sidepul dan dus en reageerden wel goed op.

Enne, je hebt ook speciale bitlooshoofdstellen voor mennen hoor :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:19

Ja oke, maar bitloos mennen ga ik zo en zo niet doen. Mischien over een paar jaar als we dat langer doen, maar zo en zo eerst niet.. Dus een bitloos menhoofdstel heb ik niet nodig haha..

Maar goed, bitloos rijden, en met bit mennen kan dus zeg je, dat is fijn...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:21

Ja hoor dat kan gewoon. Gewoon lekker rijden, wie weet loopt ie er juist wel heel fijn op ohz :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:28

MelanieB schreef:
Ja hoor dat kan gewoon. Gewoon lekker rijden, wie weet loopt ie er juist wel heel fijn op ohz :)

Oke dank voor je reactie maar wat bedoel je met ohz?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:29

ohz=onder het zadel :)

Ik doe dit ondertussen zo al een jaar of 3 met mijn fjordje. Mennen met liverpool, en rijden met een sidepull oid :) Gaat prima :)
maar ook als ik hem tijdens het rijden eens een bit in hang (afgelopen week gedaan, voor het eerst in 2,5 jaar) gaat het gewoon prima :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:37

Oke mooi zo, bedankt voor jullie antwoorden..
Nog even een vraagje.
Hoe kun je wennen en testen of je hem kan houden bitloos?

Een bitloos hoofdstel in doen, en ook een enkel kopstuk met bit, en die teugels los laten hangen? Gewoon bitloos rijden, en dat je dan als nood de teugels van het bit kan pakken?

Ik rijd namelijk alleen buiten, bos duin polder.
Geen rijbak tot mijn beschikking waar ik het eerst kan proberen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:38

je paard ''houden'' op bitloos is naarmijn idee een heel groot deel vertrouwen dat het je lukt.

Ik heb een tijd met een sidepull + bit gereden. Gecombineerd in 1 hoofdstel, en dus met 2 teugels
De bit-teugel eerst alleen in rustige situaties laten liggen
daarna gewoon laten liggen voor nood
toen geen teugel meer
en uiteindelijk het bit eraf (maar ik was wel nog zo stom het in mijn zakken te stoppen op buitenrit..)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:40

Ja dat kan prima, ik men niet met mijn paard maar rijdt haar wel af en toe bitloos. :)

Je kan de rem eerst vanaf de grond testen.
Ik ben er naast gaan lopen en heb gekeken of ze direct reageerde op de teugeldruk.
Daarna gewoon een paar keer in een rijbaan ermee rijden, en dan merk je vanzelf wanneer je het allemaal onder controle hebt.

Hoofdstel eronder zie ik veel mensen doen, maar naar mijn idee maakt dat niet zoveel uit.
Je rem zit toch hopelijk niet in zijn mond..........

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:42

Ik zou dan voorlopig doen wat je zelf voorstelt, mennen met bit, en tijdens het rijden wel een bitje in, maar die teugels los laten hangen. (Doe even een bokriempje aan je zadel, kun je ook van een sperriempje maken, en haal de teugels daar doorheen, zo kunnen ze niet weg glijden. Ook fijn als je bv onverhoopt valt, dan kan het paard niet op de teugels gaan staan, brrr ze zouden heel hun mond stuk trekken...)
Is een veilige maar vriendelijke optie, is hij braaf hoef je niet aan het bit te zitten. :)

Wat ook aangeraden word, is om de one rein stop aan te leren. Met deze reflex kun je een paard heel snel en veilig laten stoppen, met of zonder bit.

Wat je ook doet, succes en veel plezier!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:09

daNiielle_ schreef:
Je rem zit toch hopelijk niet in zijn mond..........

tuurlijk rijd je ook op je zit, maar soms is alleen je zit niet voldoende als je bijvoorbeeld aan de kletter gaat. kan ik me niet voorstellen dat mijn nieuwe paard dat zo maar zal doen, maar ik heb hem pas dus moet hem nog goed leren kennen
Laatst bijgewerkt door wereld op 23-10-11 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:11

nog even over dat bit met aparte teugels die je los laat hangen, zit dit dan niet in de weg voor de werking van het bitloos hoofdstel? en hoe doe ik ze om, eerst het kopstuk met bit en dan het bitloos hoofdstel daar overheen? is die werking dan nog wel optimaal als er een riem onder door loopt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:16

Ik doe dan meestal een hoofdstel (neusriem er even afhalen, zit toch maar in de weg) en daarover het bitloos hoofdstel. :) Dan zit het elkaar niet in de weg.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:22

Ik heb mijn paard - andersom - van bitloos geleerd met bit te rijden met een marylot combinatie halsterhoofdstel. Daar kan je de teugels zowel aan neusriem, kingekruisd als aan het bit vast maken. Ik heb een tijdje met twee teugels gereden, op bit en op neus. Al snel kon ik één set teugels thuis laten.
Mijn nieuwe paardje ben ik bitloos aan het inrijden. Met een halsterhoofdstel en de teugels vast aan de neusriem. Ik zal tezijnertijd ook het bit introduceren en dan waarschijnlijk weer met twee teugels rijden. Zo'n combinatiehoofdstel kan ik echt aanbevelen!

Nog een tip. Ga eerst fietsen met je paard met een halster om... dan kan je oefenen met luisteren naar de stem. Mijn Toffie van vier heeft eerst naast de fiets leren lopen en 'HO' betekent afremmen. Stap, draf, allemaal termen waar ze goed op reageert. Vervolgens heb ik mijn jongste dochter op haar gezet en ook weer met touwtje vastgehouden en naast haar gefietst. Mijn dochter gebruikt de teugels die aan de neusriem vastzitten. Ik hoef er alleen maar naast te fietsen en ze reageert prima op stem, zit en teugels. Het bit is er dus nog niet aan te pas gekomen. Misschien een idee om eerst te gaan fietsen?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:26

het paard is aangespannen beleerd dus is gewend op de stem te lopen. ik zal eens kijken voor een dubbel hoofdstel. is die dus daarna ook gewoon alleen voor bitloos te gebruiken?

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:33

Ik heb de Marylot crosslink en daar kan je alle kanten mee op. Momenteel rijd ik op de neusriem, maar je kunt er ook een bit aan klippen. Het is gemaakt van kunststof (sterker dan leer) en is dus makkelijk schoon te maken. Je kunt het in alle kleuren bestellen.... Ik rij endurance en daar zijn deze hoofdstellen erg populair! Kijk bijvoorbeeld op de website van Goedhard: www.goedhard.nl voor verschillende hoofdstellen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:34

hmmm en wat voor hoofdstel kan ik het beste nemen? een sidepull of een met gekruisde kinriemen? weet daar even de officiële naam niet van.
of is er een duidelijke site met het verschil van die 2?
Laatst bijgewerkt door wereld op 23-10-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:39

Niet zo'n goede foto, maar hier kan je zien hoe het hoofdstel zit. Het kan ook kingekruist, maar ik gebruik simpel de neusriem om de teugels aan vast te maken en dat werkt erg goed.

Afbeelding[/img]

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:39

Kalli schreef:
Ik heb de Marylot crosslink en daar kan je alle kanten mee op. Momenteel rijd ik op de neusriem, maar je kunt er ook een bit aan klippen. Het is gemaakt van kunststof (sterker dan leer) en is dus makkelijk schoon te maken. Je kunt het in alle kleuren bestellen.... Ik rij endurance en daar zijn deze hoofdstellen erg populair! Kijk bijvoorbeeld op de website van Goedhard: http://www.goedhard.nl voor verschillende hoofdstellen.

Ik heb even gekeken, maar ik houd totaal niet van kunstof hoofdstellen, wil echt graag een leren, maar als iemand aan merk weet waar je ook een bit aan kan doen voor in het begin hoor ik het graag!

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:42

Ik heb zelf dit multipurpose hoofdstel gekocht bij Hippogriff:
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:43

Sommige hoofdstellen wel :)
Ik ben van bit naar bit+bitloos naar bitloos naar bitloos+neckrope naar neckrope (wel bijna altijd een touwhalster mee) gegaan, en ik moet toegeven.. mijn dwarskop, ik had niet verwacht dat dit zo goed zou gaan :) Hij reageert -in geconcentreerde stand- 10 keer zo sterk en makkelijk op de neckrope dan op een bit. Daar heeft hij echt een pokkehekel aan gekregen, zijn bit. Soms doe/deed ik hem nog wel eens een bitje in, helaas heb ik dan gelijk een down, gespannen en verzettend paard naast/onder me, en heb ik een rotgevoel omdat we allebei niet blij zijn. Geen bit voor mij < 3

In die tijd dat ik bit+bitloos reed, had ik die bitteugels voor het geval dat -onze band was toen ook niet zo goed, ging veel fout- maar ik merkte wel dat des te verder wij kwamen in het bitloos rijden en in onze band, des te meer hij zich aan het bit ging hekelen.

Hij rent ook door het bit heen als we strijd hebben (ik wil links vs. hij wil rechts), met een bitloze optoming kan ik hem laten ontspannen en overtuigen dat mijn pad véél mooier is.

Maar, zolang je paard het bit niet als iets naars beschouwt, kun je er denk ik prima mee mennen :)
Je moet doen wat voor jou én hem het ontspannendst is, als jij je helemaal hieperdepiep maakt van de spanning omdat je bitloos met hem "moet" mennen omdat dat fijner is voor hem, zal hij er geen plezier aan beleven omdat hij gealarmeerd is door jouw spanning. Dan gewoon een bitje waar hij geen last van heeft en jij je fijn bij voelt :)
En als jij merkt dat bitloos goed gaat en hij heerlijk ontspannen ohz loopt, maar voor het (onterechte) gevoel dat je minder controle hebt, toch een bit gebruikt, kun je misschien opnieuw denken of dat nou écht nodig is.

Ps: Barefoot heeft zulke hoofdstellen :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 22:52

Slofje schreef:
Ps: Barefoot heeft zulke hoofdstellen :)

Ja ik heb hem gevonden. Maar ik zie niet helemaal duidelijk hoe dit hoofdstel dan bitloos werkt, op de afbeelding staat hij namelijk met bit. Is dit dan een sitepull of een met gekruisde kinbanden?

Ik heb namelijk ook een Barefoot Cherokee, dus wou het liefst een hoofdstel van hetzelfde merk, dus ik zal nog eens goed kijken..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:58

Bitloos mennen is mennen zonder handrem......als ik de sar over zie komen..........pas maar op!!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:04

papagroom: Dat is niet compleet waar. Als je je paard gewoon leert hetzelfde te reageren met bit als zonder bit, is dat geen probleem. Je hebt paarden die gewoon niet reageren op druk op de neus/wangen/kaken, bij zulke paarden is het geen goed idee.
Maar stel, je rijd een paard bitloos in, je leert het bitloos voor de kar lopen. Het paard kent dan niet anders, om het zo te zeggen: wanneer het nodig is, heeft flinke druk op de neus dezelfde uitwerking als flinke druk op het bit bij een paard dat is ingereden met bit.
En een paard kan ook overschakelen, zie mijn bericht eerder. Ik zou best met mijn paard bitloos durven mennen. :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:06

Laat mij maar ouderwets zijn,,,,maar ik durf het niet aan......heb graag wat in handen.