bitloos hoofdstel voor paard met gevoelige huid en ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

bitloos hoofdstel voor paard met gevoelige huid en ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:11

Vorige week heeft de tandarts bij mijn paard een testje uitgevoerd waardoor we er achterkwam dat ze last heeft van d'r lagen. De keus naar bitloos was niet snel gemaakt. Nog steeds niet overigens. Maar ik wil het niet uitsluiten.

Dus omdat de bestelde bitten om iets te proberen nog niet binnen zijn, hebben we van de week geprobeerd om te rijden met alleen een neusriem. Opzich was ze goed te houden en luisterde ze er behoorlijk netjes naar de aanwijzingen. Maar ze liep er als een gek bij te hijgen (heb de neusriem ingesteld na aanleiding van aanwijzingen, dus niet te laag). Een geluid wat ik eigenlijk nooit eerder zo heftig bij haar hoorde. Anders instellen losten het ook niet op.
Vandaag een poging gedaan met een touwhalster. Geen gehijg, wel plekjes op haar toch al heel gevoelige huid.

Ik elimineer bitloos nog steeds niet. Maar ben benieuwd of de (ervaren) bitloze rijders hier ervaringen mee hebben en tips. Wil als de plekjes weg zijn nog best wat proberen.

Wendie1992

Re: bitloos hoofdstel voor paard met gevoelige huid en ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:15

hoi ik rijd ook bitloos. Het kan zijn dat je te veel aanleunt en druk geeft op de neus. Met bitloos is het verstandig om ophoudingen te geven. Bij te hard getrek, is de kans er dat je z'n neus dicht drukt. Bitloos moet je proberen zoveel mogelijk van de teugels af te blijven. Het kan ook een ander probleem zijn en heeft het niks met het bitloos rijden te maken.
Mijn paardje reed ik eerst side pull, maar daar ging hij ook heeel erg diep ademen en leek afentoe alsof hij geen lucht kreeg. Toen ben ik kaakgekruist gaan rijden, en het probleem was opgelost.
:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:30

Op dit moment zit er nog geen echte druk achter. Ze loopt net als met bit nog steeds uit gewoonte achter de teugel. Voor mij heel lastig om er dan druk op te krijgen. Met zijgangen zit er wel meer aanleuning op. Dan is het gehijg wel meer.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:06

Mijn paard krijgt ook een kale neus van een touwhalster, ook zonder druk. Hij heeft ook een hele gevoelige huid. Met zomervacht krijgt hij ook kale plekken van de singel.
Ik gebruik nu een sidepull met een hele brede neusriem met bont eronder. Als het ook maar iets los zit en kan bewegen, krijgt hij schuurplekjes... Dit is het enige wat gewoon werkt bij ons :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:47

en een leerbitje? Zachter kan bijna niet