welk zadel lange buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

welk zadel lange buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:35

Hallo mensen!

hoop dat jullie mij kunnen helpen, zoveel mensen op bokt dus dat gaat vast wel lukken. Ik ga dit najaar sparen voor een nieuw zadel alleen ben er nog niet over uit wat voor een. Dat hoop ik te beslissen zodat ik een goede aankoop kan doen zodra ik wat bij elkaar heb gespaard :)

Mijn paard is een arabisch volbloed merrie, en ik rijd haar nu met een Merano dressuurzadel (rot merk, en ik wil geen dressuurzadel) die haar nog wel goed ligt maar ik wil gewoon wat anders. Nu rijd ik alleen maar recreatief met haar, dus nooit in de bak, nooit dressuur, bijna nooit een sprongetje.
Ik heb eerder boomloze zadels op proef gehad bij Barefoot, de cheyenne en de cherokee volgens mij. Dit was even wennen, ook voor mijn merrie maar het lijken me superfijne zadels. Helaas was ik na het testen geld kwijt aan de dierenarts waardoor ik nooit tot een aankoop ben overgegaan.

Maar daarnaast heb ik deze zomer ook 5 weken op een ranch in het buitenland gewerkt als vakantiewerk, en heb daar voor het eerst echt western gereden. Ook en westernzadel zit nu in mijn hoofd als optie, ik weet hoe het rijdt, weet hoe ik het moet gebruiken en vond het erg fijn. Weet alleen niet hoe mijn merrie erop zal reageren, maar elk paard kan wennen aan een westernzadel en ze heeft er heel vroeger wel eens eentje gehad.

En daarnaast zijn er nog de andere merken boomloze zadels die ik nooit heb geprobeerd of van dichtbij goed heb kunnen bekijken. De endurance opties heb ik totaal geen verstand van behalve dat ik er vanuit ga dat deze zeer geschikt zijn voor lange afstanden, maar dat is hetzelfde met western.

Nu is mijn vraag vooral, welk zadel jullie mij aanraden voor heerlijke buitenritten die kunnen varieren van 1 uur tot wel uren lang, voor een arabische merrie (10 jaar oud, en wisselt nauwelijks van dikte of bespiering dus aanmeten is geen probleem voor langere termijn) maar ook een zadel dat makkelijk is in onderhoud en goed tegen regen en vuil kan. Daarnaast ben ik zelf maar 1,58 meter lang, en 58 kilo. Ik heb een goed evenwicht. Ik denk wel dat ik voor een zadel met fenders wil kiezen, maar veel boomloze zadels hebben die optie.
Mijn budget heeft daarnaast eigenlijk een maximum van 800euro, maar liever rond de 600. tweedehands kopen vind ik prima.

alvast bedankt, en stel de vragen die je moet vragen om samen met mij tot een goed besluit te komen! :)

http://img854.imageshack.us/img854/6105/ikket.jpg

http://img5.imageshack.us/img5/213/setwaterenik2.jpg
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 23-10-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xLianneZorro

Re: welk zadel lange buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:38

Ik lees even mee, ik ben ook opzoek naar een zadel voor lange tochten! :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:41

Ik zou toch voor een barefoot gaan :D ik heb een cheyenne (nu een vps, eerder zonder vps) en met mijn vpsloze maakte ik soms wel ritten van een uur of 6.. en met mijn vpszadel zal dat niet erg anders worden komende zomer < 3
En misschien kun je dan voor een dry-tex gaan, bijna geen onderhoud aan :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:41

Ik heb dit zadel te koop staan. De trekker pro endurance
Heerlijk voor lange ritten, verkeerd in nieuwstaat.
Is een semi boomloos. Je kunt hem in breedte verstellen en ook de kussens en zitting is verstelbaar zodat je het helemaal kunt aanpassen aan jezelf en je paard. Je kunt het met een gewoon dekje gebruiken.
Mocht je er interesse in hebben kun je mij pb-en.

Afbeelding

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:43

de merken zoals trekker, barefoot, podium, Massimo trail zijn fijne zadels om mee buiten te rijden. Worden ook wel gebruikt in de endurance.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:44

Hoi silence, ik heb jammer genoeg nog geen geld ervoor, ga dit najaar sparen en hoop komend voorjaar een aankoop te kunnen doen. Daarnaast weet ik nog niet wat voor zadel ik wil :)

Slofje, alvast bedankt voor je tip! Barefoot Cheyenne staat ook hoog op mijn lijstje.

Mariekyy, ik ken de merken wel van naam maar wil vooral tips welk zadel in mijn budget ligt en geschikt is voor mij en mijn paard.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:55

set_elkol schreef:
Mariekyy, ik ken de merken wel van naam maar wil vooral tips welk zadel in mijn budget ligt en geschikt is voor mij en mijn paard.

de merken die ik je heb gegeven liggen allemaal binnen je budget en is ook geschikt voor jou paard.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:56

Ik kan ook beamen dat de trekker een heerlijk zadel is voor lange ritten.. Erg fijn, vrije zit, maar genoeg steun.. heel fijn aanpasbaar aan je paard.. mooie leerkwaliteit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:57

http://www.buitenzinnig.nl

Ik heb nu op mijn fjord een Equiflex liggen. Maar die kostte tweedehands bij westernspul.nl al 900 euro.
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:02

Olikea schreef:
Ik kan ook beamen dat de trekker een heerlijk zadel is voor lange ritten.. Erg fijn, vrije zit, maar genoeg steun.. heel fijn aanpasbaar aan je paard.. mooie leerkwaliteit.

dankje voor dit antwoord, daarmee bedenk ik me weer een punt, want steun vind ik wel fijn bij lange ritten. Ik hoef niet helemaal 'vast' te zitten, de cheynne vond ik fijn, maar totale vrijheid vind ik ook niet lekker. precies zoals jij het beschrijft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:07

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:07

Ik vond mijn pathfinder zadel altijd geweldig :)
Staat nu helaas te koop omdat hij niet meer past...
Misschien is het wat voor jou? http://link.marktplaats.nl/489666703

Afbeelding

Tegenwoordig rijd ik om een barefoot cherokee. Die vind ik ook echt heerlijk zitten :)
Laatst bijgewerkt door NiKip op 23-10-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:22

Een heel ander type zadel, dan de al genoemde zadels. Ik zou je een Massimo Trail aan willen raden.
Je zou hem tweedehands moeten zien te kopen, gezien je budget. Het is wel een zadel met boom, maar speciaal gemaakt voor de lange afstanden.

Afbeelding

Achterop het zadel zijn vier "haken" bevestigd voor het bevestigen van zadeltassen.

Succes met je keuze.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:51

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:54

Australian stockzadels, die zijn ook fijn voor lange ritten. Heb je daar al eens naar gekeken? Is niet echt western, maar wel in die richting.
Ik rij endurance (3-6 uur ritten) op mijn Barefoor Cheyenne, ik vind dat heerlijk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:18

Stock zadels zijn vaak erg zwaar(veel westerns ook trouwens).
Niet zo fijn voor je paard en ook niet handig opzadelen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:20

ik raad je een norton stockzadel aan :)

die zijn van kunstof

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:34

Hoi Hoi ,

Over een stock zadel ben ik zeer tevreden!!!
Het is idd best zwaar maar dat zijn westernzadels ook.
Ik vind het heerlijk de stevige zit en wat er ook gebeurd je valt er echt niet zomaar af.
En daarnaast heb je wel je bewegingsvrijheid!!!

En het wil toch dat ik er twee heb liggen!!!
Alle twee horseman outfitters.
Over beide ben ik zeer tevreden, en het voordeel is dat je er genoeg zadeltassen ed aan kan maken.
Het ligt echt als een hus op je paard en zit als een huis voor jou!!!
1 rij ik zelf mee maar de andere is hij echt uitgegroeid, dus die doe ik weg, zelfs met pijn in mijn hart, want mocht hij ook nog eens slank worden dan kan hij weer passen maar ja om nou alle zadels te bewaren..
Heb ook nog een wintec vz en een kunstof western en een portugees zadel te koop!!

Voor het stockzadel zou ik graag €200.00 (heeft een beetje gebruikssporen niet kapot maar ik heb er gewoon lekker van genoten)
Voor het wintec €100.00 (is echt nieuw twee maanden mee gereden toen paardje overleden)
Kunstof western ook nieuw €175.00 ( nooit mee gereden waarom ik weet het niet)
En portugees €275.00 (van de week over genomen van een andere bokker maar mijn paard is echt te rond hiervoor dus ook nog nooit mee gereden ook echt als nieuw!!!)

Dus keuze zat (dit geld voor alle bokkers)

succes met zoeken!!!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:01

Ik kan je met ontzéttend grote tevredenheid de Trekker aanraden :D Ik doe (bijna wekelijks) buitenritten van tss de 2,5 en 5 uur en dat zadel zit werkelijk als een zetel :D
Ik heb de classic versie (iets nieuwere versie dan de fjord hierboven op heeft) en wil geen ander meer :D

Voor meer info, kan je buitenzinnig hier op bokt contacteren ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:07

Oef ik vond de trekker toen ik hem probeerde uiterst oncomfortabel, voelde als een platte rots die elke beweging 6 x versterkt doorgaf, op een onprettige manier :') maar misschien heb ik verkeerd gevoeld door te korte beugels oid

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 16:33

is een stock zadel met boom?

Iedereen heel erg bedankt voor de tips, ik vind het superlief dat mensen al zadels te koop aan bieden maar ik moet dus nog gaan sparen :) Daarnaast vind ik het wel fijn om veel dezelfde tips te krijgen want met alle types zadels die er zijn, merken, soorten, zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Heb verder wel veel topics doorgenomen over boomloos en ook ht overzicht van zadels goed bekeken.

alvast bedankt voor de vele reacties!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:35

ja stockzadels zijn met een boom erin
zoek je een boomloosje dan?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:36

Misschien kun je eens op deze site kijken>?
Speciaal voor de endurance dus lange afstandenrijden, mensen rijden 160 km met deze zadels!
http://www.greendistance.nl

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 16:38

ponylies schreef:
ja stockzadels zijn met een boom erin
zoek je een boomloosje dan?

nee hoor dat hoeft niet speciaal :) maar even voor het goede overzicht.

Kim345, bedankt voor de tip!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:42

zijn er nog mensen met podium zadel-tips en hoe deze passen bij een arabier?