Zadelbontjes en ligging van het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Zadelbontjes en ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 12:23

Hoi allemaal,

Vaak lees ik dat bontjes onder het zadel de ligging van het zadel veranderen, en dat het zadel dus krapper wordt. Maar is dit ook zo bij een bontje met ruggengraatvrijheid? Dan wordt het zadel toch alleen maar 'opgehoogd' en niet krapper gemaakt? Naar mijn idee komt het zadel bij de schouders ook alleen maar een stukje omhoog en wordt het dus niet krapper, en krijg je juist méér ruimte tussen de ruggengraat en de bovenkant van het zadel.
Kan iemand mij dit uitleggen?

M_i_R

Re: Zadelbontjes en ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:25

het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat voor soort bontje je er onder hebt liggen maar vaak zit dit ook voor een deel langs de boomtakken van het zadel, hierdoor wordt je zadel effectief op dat punt ook smallen. Qua ruggegraatsvrijheid helpt het inderdaad wel als dat vrij blijft maar de takken van de boom heeft dat geen effect helaas :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:27

Ik heb een onderlegger van echt lamsvel, met ruggegraatvrijheid maar het maakt ondanks dat wel de kamer krapper. Ook de boom natuurlijk. Er komt altijd wat extra's bij dus het maakt niet veel, maar wel altijd iets.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:29

Als je het direct op de rug legt, met daaroverheen een chabrakje en dan pas het zadel. Dan wordt het zadel opgehoogd. Maar als je het zoals je meestal ziet, direct onder het zadel wordt gelegd. Dan maak je in mijn ogen de zadelkamer wel kleiner. En daardoor minder passend.

NienkeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:09

Ik heb het bontje ook altijd direct op de rug, en daaroverheen het chabrakje, en dan het zadel daar weer op :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:08

en met een gelpad dan?

deze gebruik ik zelf zodat mijn gewicht beter word verdeeld(denk ik....)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:54

Ik heb een gelpad, maar die drukt op de schoft omdat er zo weinig vorm in zit :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:59

FriesWytske schreef:
Als je het direct op de rug legt, met daaroverheen een chabrakje en dan pas het zadel. Dan wordt het zadel opgehoogd. Maar als je het zoals je meestal ziet, direct onder het zadel wordt gelegd. Dan maak je in mijn ogen de zadelkamer wel kleiner. En daardoor minder passend.

dat snap ik neit helemaal, de hoeveelheid stof die je er tussen stopt veranderd niet toch?

die bontjes met ruggengraatvrijheid zijn dat die echt geen bont hebben bij de ruggengraat, want je leest ook wel bij andere bontjes ruggengraatvrijheid staan en die zijn dan helemaal bedekt aan de onderkant :?

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:03

Met een gelpad word de druk op een plek we minder, maar de druk lek word niet verholpen. Je kan het vergelijken dat je er met je vinger induwd en je hand er ook onder de gelpad.. Dan voel je wel druk, maar wel minder.
De boom van je zadel veranderd niet door een bontje eronder. Maar als je zadel niet goed ligt dan kan jehet beste een zadelmaker laten komen.
Er is ook onderzoek gedaan naar zadelonderleggers er daaruit blijkt dat een bontje van schapenwol het effectiefst is.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:05

Gaat je zadel hier niet onwijs onstabiel van liggen?

FriesWytske schreef: