welk bit, wie kan mij helpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veulens

welk bit, wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:14

hallo,

ik ben bezig met me paard zadel mak maken enzovoort, vandaag weer lekker mee bezig geweest, toen kwam ik er achter dat hij zijn tong over het bit legt.

hoe kan ik het oplossen, en welk bit moet ik gaan gebruiken om dit tegen te gaan.

heeft iemand tips

alvast bedankt

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 07:52

Gewoon negeren lijkt mij. Lijk me ook totaal niet verstandig om een groene pony al helemaal de blokkeren met verschillende bitten enzo. Vergeet niet, een paard dat niet zadelmak is, kent niets en weet ook nog niet goed hoe dat bit werkt. Als dit zich blijft voortdoen, kijk dan eens of er niets mis is met het bit (scherpe randjes, ...) als dit niet zo is, haal er dan iemand bij met veel verstand van dit soort zaken.
Maar op dit moment zou ik een gewone watertrens gebruiken om het paard op te leren.
Groetjes :)

xSimonee

Re: welk bit, wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:20

Even tanden laten controleren, bit controleren. Welk bit gebruik je nu?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:24

Tong over het bit gooien duid vaak op teveel en verkeerde belasting in de mond.
Dus hoe longeer je? Aan het bit? Of zoals je bij een jong paard hoort te doen, aan halster en bit?

Past het bit wel, hangt het niet te laag? Maar vooral de omgang met het bit zou ik even goed onder de loep nemen...

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:10

de tandarts komt zo wie zo deze week, afspraak hadden we al gemaakt. veder gebruik ik een watertrens op het moment.

_Babettee_ : zadelmak is hij nu en wil er toch begingen volgende week er op gaan hangen en veder gaan.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:22

Ik zou er pas op gaan wanneer dit probleem is opgelost :j
Anders geef je je paard geen eerlijke start.

Je paard heeft hoogstwaarschijnlijk last van het bit. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het bit niet past of omdat hij tand problemen heeft.

RowieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:27

ik zou even de tandarts afwachten ja..

en anders kijke of het bit niet te laag hangt, miss als je hem een gaatje hoger doet, dat het al opgelost is.

en issie nu wel zadelmak of niet, kun je er al opzitten of praat je alleen nog maar over longeren??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:34

kan veel oorzaken hebben, sommige paarden hebben bv een heel beweeglijke tong en gooien die er zo vaak over en weer onder dat je het niet kan volgen...
verder is meestal de oorzaak tanden of teveel druk "ineens" voor de nog groene mond.
ook kan het bit net een gaatje te laag hangen of te weinig stabiliteit van de neusriem.

Mijn 3-jarige heb ik eerst geleerd met een hoge neusriem zonder sperriem omdat ik vond dat je de mond niet moet gaan snoeren, ze moeten kans hebben uitgebreid op het bit te kauwen tot dat paard haar bit liet "klapperen" in de mond (mond open en dan schudden waardoor het bit "loskomt en naarklapt") en als schrikreactie haar tong erover gooide. Nou dat is niet de bedoeling, dus sperriem er losjes bij en probleem opgelost