Bittenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhineasFerb

Bittenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:19

Hallo :)

Een beetje verdwaald in de grote keuze in bitten, vraag ik jullie raad..
Mijn paard is erg soepel in de mond, dus ik wil het gewoon heel vriendelijk houden.
Maar wat is nou beter? Ik wil eigenlijk wel bijna zeker een dubbelgebroken bit..
Maar dan een bustrens of een watertrens? Maar dan kan een watertrens blijkbaar voor wondjes in de mondhoeken zoeken,
maar daarvoor kan ik wel weer bitringen kopen.. Dus dan eigenlijk:
een dubbelgebroken bustrens of een dubbelgebroken watertrens?
Of toch nog iets anders?

Ik zou graag jullie mening horen :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:25

Ik zou een dubbelgebroken watertrensje doen :) Die wondjes in de mondhoeken hoeven echt niet hoor als het allemaal zit zoals het hoort.

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:30

En waarom verkies je dan een watertrens boven een bustrens? :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:10

Nou ik heb ervaring met beide bitten en heb ondervonden dat een bustrens wel eens kan scharnieren. Een watertrens ligt imo stiller in de mond. Ook kunnen die randjes van de bustrens erg vervelend worden. Daarbij kun je bitringen gebruiken als je bang bent voor wondjes bij een watertrens. Maar er zijn al heel veel topics op bokt over dit onderwerp :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:19

Een ongebroken trens is vriendelijker dan een dubbelgebroken. Maar niet voor elk paard. Er zijn paarden die een dubbelgebroken mondstuk te veel gewiebel vinden. Anderen vinden het juist prettig dat de boel beweegt. Hetzelfde geldt voor de ringen. Bustrenzen zijn wat stabieler.

Het is een persoonlijke keuze, voor zowel paard als ruiter. Mijn paard en ik zijn het erover eens dat watertrenzen flut zijn, dus ik heb bustrenzen voor 'm. Voor enkelgebroken heeft hij niet genoeg ruimte, ongebroken werkt niet met zijn tong en van dubbelgebroken wordt hij onrustig en hij gaat erop hangen.

Maar dat kan voor jou en je paard heel anders zijn. Daar kan ik of een andere bokker niks zinnigs over zeggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:28

Over het algemeen zou ik als eerste een dubbelgebroken bustrens of kneveltrens gebruiken. Afhankelijk van wat ik op voorraad heb liggen en het gedrag van het paard. (dit zonder voorgeschiedenis)

Om je een overzichtje te geven, dit heb ik eerder geschreven.
[quote=mizora]Hierbij een hulpmiddeltje. Het hangt namelijk (met de basisbitten) heel erg af van je paard.

Mondstukken
Zowel ongebroken, als enkel-gebroken, als dubbel-gebroken zijn zachte basismondstukken.

- Ongebroken, voornamelijk op de tong inwerkend. Heel stil in de mond, de hulpen zijn soms wat lastiger te geven (minder onafhankelijke werking)

- Enkel-gebroken, voornamelijk op de lagen inwerkend. Beweegt in de mond, bij een hangend rooster kan het inwerken op het gehemelte, aan de hand kan de kaak naar elkaar geknepen worden.

- Dubbel-gebroken, zowel op lagen als de tong inwerkend. Zeer bewegelijk in de mond. Bit moet goed passen (critischer dan bovenstaande als in te breed) anders kan de scharnieren de mondhoek pakken bij een enkelvoudige hulp.

Ringen
Bij ringen is het zo dat ook alles eigenlijk zacht is, een watertrens heeft aan beide zijde een ½cm nodig, de rest moet aansluiten zonder te knijpen om goed te passen en dus vriendelijk te zijn.

Watertrens: bewegelijk en het minst direct. Onrustige handen hebben hier wat demping bij door de ringen wat glijden en daardoor het bit minder de wiebeling voelt als druk (echter wel als wiebel). Voor de meeste paarden is een dubbelgebroken watertrens erg onrustig in de mond. Werkt niet via de zijkant in.

Bustrens: Ligt stil in de mond maar werkt niet via de zijkant in. Werkt direct in. Voor een gangbaar beeld is deze het meest handig als combinatie met een dubbelgebroken bit. Voor een ongebroken bit vinden de meeste paarden het te stil. Enkelgebroken gaat uiteraard ook prima. Let erop dat deze niet te dik is. Zeker bustrensen zijn af en toe bizar dik (tot 27mm) maar hierover later meer.

D-trens: Stil, werkt via de zijkant in. Ook weer 1/2-gebroken prima, ongebroken is het erg stil in de mond. D-trensen die zijn er niet in veel varianten en de varianten die er zijn, zijn niet altijd vriendelijk te noemen.

Kneveltrens: Stil en veel inwerking aan de zijkant. Als voorbereiding op naar bitloos rijden dus ideaal. Ook voor gewoon rijden ideaal. Ze komen in steeds meer varianten voor, 1/2 gebroken prima, ongebroken weer erg stil, maar minder dan een d-trens door de stangetjes aan de zijkant. Voor een paard dat wel graag gebroken heeft maar ook een doodstil bit voor de rest is dit bit ideaal aangezien de stangen vastgezet kunnen worden. Dit veroorzaakt geen hefboomwerking oid, het is echter niet toegestaan in de dressuur. Zonder vastgezette stangetjes wel gewoon.

Materialen:
- rvs: smakeloos, koud, slijtvast.
- koper: zoet, koud, zeer zacht. (dus niet geschikt voor een kauwend paard.
- Rubber: Verbreed het mondstuk, zacht, schuurt bij droge mond. (dus alleen geschikt voor een uitbundig schuimend paard dat niet op het bit kauwt)
- Nikkel: Goedkoop, roest snel, sommige paarden zijn allergisch ervoor.
- Argetaan: Smaakt, slijtvast, met veel nikkel. koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest)
- Aurigan: Smaakt, slijtvast, 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Dus geen nikkel (en dus geschikt voor een allergisch paard)
- Golden brass: Smaakt, redelijk slijtvast. 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer
- Happy mouth: Smaakt, gevoelig voor haakjes. Appelsmaak kunststof, ongeschikt voor een bitknagend paard.
- Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.
- Leer: Smaakt, altijd ongebroken watertrens. Niet alle paarden accepteren het.

Materiaaldikte
De meeste paarden hebben niet meer dan 18mm ruimte in de mond. Veel zelfs maar 16mm of minder. Een 21mm bit (of 24mm of zelfs 27mm) is dan niet vriendelijker omdat het paard zijn tanden dan niet meer op elkaar kan zetten. Zeker als de neusriem aangetrokken wordt is het bit alleen al pijnlijk voor het paard.
Haal de lippen van je paard aan de kant als zij deze dicht heeft. Dan kan je de ruimte zien die het paard heeft. Het bit moet nog iets ruimte over houden als het in de mond ligt (1 a 2 mm).[/quote]

InekeH87

Re: Bittenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:22

Mizora ik zie in je lijstje met de metaalsoorten niets staan over sweet iron. Ik rijd met sweet iron omdat mijn paard het veel lekkerder vindt dan alle andere metalen bitten. Het bit roest vrij snel, maar dat moet. Het roesten geeft een zoete smaak (in ieder geval volgens de verschillende verkoopssites).
Ik heb in mijn sweet iron bit koperen inlages en ook daar reageert mijn merrie lekker op. Ze is heel zacht in haar mond en dit is het enige bit wat geen strijd kost om in te doen.
Nadeel van deze bitten is dat ze enkel in de western variant te krijgen zijn, ze zijn dan zeer dun (te vergelijken met een onderlegtrens) en dus zeker niet voor iedere ruiter geschikt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:53

Sweet iron heb ik er inderdaad niet tussenstaan doordat het een westernmateriaal is en vaak verwerkt wordt in bitten onder de 10mm (minimale dikte voor wedstrijden).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:57

Ja klopt, het bit wat ik nu heb is dus ook heel erg dun. Ik moet wel zeggen dat het ideaal is als je een paard hebt met weinig ruimte in de mond. Voor die van mij is een standaard bitje echt veel te dik, dat is ook één van de redenen dat ik hiermee rijd.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:19

Ik heb een bustrens dubbel gebroken van HH. Lekker vriendelijk. Mijn paard is altijd western gereden met een behoorlijk scherp bit waardoor zij een gevoelige mond heeft gekregen en op dit bit reageert ze heel fijn! Een zacht bit al zeg ik het zelf.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:31

Het is zo ontzettend paard afhankelijk. Ik heb een aantal bitten voor mijn paard geprobeerd, en het was al snel duidelijk dat het bit dubbelgebroken moest zijn. Ik heb een paar jaar gereden met een dubbelgebroken bustrens, maar mijn paard had regelmatig last van kleine wondjes door ring en bit. Vervolgens bitringen erbij genomen, en toen geen wondjes meer gehad. Nu heb ik op advies van mijn instructrice een Rotary Bit gekocht van Imperial Riding (bij Agradi ongeveer 25 euro). Het is een bustrens (ik merk eigenlijk geen verschil met een watertrens kwa reactie van mijn paard), voordeel is wel dat ik van die bitringen af ben.
Afbeelding

Mijn paard reageert erg goed op dit bit. Het is zacht, redelijk dun (sommige paarden vinden dit niet fijn), en linker en rechterzijde van bit zijn onafhankelijk van elkaar te bewegen.

Succes met de keuze.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:42

ik heb zelf meestal watertrensen en nog nooit last gehad van wondjes aan de mondhoeken. Mijn paard heeft juist graag een heel beweegelijk bit, anders zet ze zich erop vast.

wat de sweet iron betreft ikben denk ik wel eens een site tegengekomen waar ze ook engelse bitten hebben in dit metaal, maar ze waren best prijzig (klasse K&K aurigan)