Ik twijfel een beetje over welke teugels ik zal maken of aanschaffen.
Waar moeten ze geschikt voor zijn? Dressuurwerk waarbij ik met een vloeiende beweging de teugels korter en langer kan maken, buitenrijden (ook als het ineens gaat regenen) en later springen. Ik rij zonder handschoenen (of het moet erg koud zijn) en met niet te veel druk, hou de teugels vrij losjes vast. Maar wil dus wel goede grip hebben waardoor ik de teugels ook niet stevig vast hoef te houden.
Zelf kan ik leren teugels maken. 1,6 cm breed worden ze dan (breder -2 cm- kan ook, maar dat lijkt me niet fijn in de hand liggen). Dan lijken gevlochten of doorgestoken teugels me het fijnst. Of dus andere teugels kopen, bijvoorbeeld stof met rubber doorweven of... Van die teugels met rubber eromheen vind ik niks en springteugels (stoffen met stops) vind ik ook niet echt fijn.
Als je de poll invult dan ook graag even toelichten waarom, en als je andere teugels invult dan graag ook even aangeven welke je bedoelt.
Angela
Geplaatst: 22-10-11 09:19
Persoonlijk vind ik de teugels met rubber eromheen, en gewone gladde leren teugels het fijnste. Die met rubber eromheen alleen als ze dun en soepel zijn. Dat is meestal even zoeken. Nu heb ik gladde leren teugels, dat vind ik ook altijd prettig. Zeker omdat ik bij mijn huidige paard echt heel licht in de hand moet zijn (paard gaat ook niet hangen, zoals mijn vorige paard wel deed, bij hem had ik de rubberen teugels).
Tigra_
Geplaatst: 22-10-11 10:35
Ik zelf vindt de glad lederen teugels het fijnste. Je kan heel makkelijk je hand door de teugels laten glijden. De spingteugels zijn ook niet mijn favoriet. Verder vindt ik de doorgestoken teugels niet zo. Een verzorg van mij heeft deze teugels. Opzich gaat het wel goed hoor maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar de gladde omdat die fijner door de hand glijden als het nodig is.
van de tweede foto de middelste. dus de springteugel. je schiet niet weg met je handen en hebt ze stabiel op een plek. ik wil mijn handen nog wel eens vast zetten.
gladleren teugels zonder stops vind ik het fijnst. ze glijden gemakkelijk door je handen wanneer dat nodig is, maar ik blijf er genoeg grip op hebben, ook in de regen
Ik vind die gevlochten teugels erg fijn en ik gebruik soms ook de teugels met rekkertjes erdoorheen gevlochten zoals xxappiexx liet zien op de afbeelding. Maar ik rijd dan wel met handschoenen, gebruik de teugels ook voor alles, dressuur, springen en wandelen
Ik heb gladleren teugels voor het ene paard (heel licht te rijden), en voor de andere teugels met leren stops (bij deze moet ik wat meer grip hebben, vandaar deze teugels).
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 23-10-11 19:32
soft-grip teugels vind ik het fijnste.
JenniferU
Geplaatst: 23-10-11 20:06
ik heb leren teugels met stops vind ze ideaal
nu rij ik western met me pony en rij ik met slobberbars en touwteugels maar bij me tuigpaard nog steeds met de leren teugels met stops vind dat net wat luxer dan de gewone springteugels