Gisteren is dus de zadelmaker langs geweest. Het zadel is nu te breed en dat moet veranderd worden. Op zich niet zo'n probleem.. Alleen is het zo dat ik en mijn paard vanaf april haast alleen recreatief hebben gereden, waardoor haar spiermassa al snel verdween. Ook vermagerde ze sterk. 24 uur op schraal land deed haar niet goed. Ze is dus nu een stuk smaller dan eerst. Dat is te zien, maar ook te merken als ik erop zit zonder zadel. Dat zat altijd wel lekker, nu een heel stuk minder
. Ik ben vorige maand verhuisd van stal en ze komt weer lekker aan. Ook ben ik haar weer aan het oppakken met zowel dressuur als springen en gaat ze weer volop spieren ontwikkelen. Ze zal dus weer breder worden en dan ben ik bang dat het zadel dan straks te smal is, als ik hem nu laat aanpassen. Dan kan ik hem wel weer opnieuw aanpassen, maar een boom kan maar zo vaak worden aangepast voordat het breekt.
De zadelmaker adviseerde een HKM zadeldek DR met beschermkussen. Ik kan er de ballen niet van op internet vinden. Maar het dek is dus gewatteerd en gevuld met schuim. Het vormt zich dan naar de schoft van het paard door warmte. De zadelmaker adviseerde dat ik hiermee enkele maanden kon rijden, tot ze weer op gewicht was en haar spiermassa terug had. Daarna zou die weer terug kunnen komen om te kijken hoe het zadel dan ligt.
Klinkt allemaal ideaal, maar ik ben er wat schijterig in om rond te rijden met een zadel dat niet helemaal past. De zadelmaker verzekerde dat ze geen rugproblemen zou krijgen. Het zadel ligt voor de rest goed, maar bij de boom niet. Het dek zou dat oplossen, dus het allemaal passend maken.
Ik zou graag van Bokkers ervaringen willen of advies over wat ik nu moet doen, want mijn verstand is hier zo beperkt in dat ik het niet weet..
De zadelmaker is van Fokkens Ruitersport in Warffum.