Zadel via Internet kopen.. of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Zadel via Internet kopen.. of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:32

Voor mijn fries ben ik op zoek naar een ander zadel. Hij heeft nu een boommaat 32 op, maar die is hem te wijd (moet er een bontje en dik dekje onder doen). Ik zoek dus een nieuw, smaller zadel voor hem waar hij eventueel ook wat in kan groeien.
Nu zie ik op bokt diverse zadels te koop staan waarvan ik denk, mwah, zou best eens kunnen passen. Maar mijn oog is natuurlijk niet zo kundig als die van een zadelmaker en dat houdt me tegen om een zadel via Internet (bokt bvb) te kopen; stel dat het niet past, dan zit ik met een zadel -O-
Budget technisch gezien geniet het weer wel mijn voorkeur om via Internet te kopen, omdat ik bij de zadelmaker alweer meer kwijt ben aan een nieuw zadel.. Maar dan weet ik wel dat hij past!
Ik zou natuurlijk de zadelmaker langs kunnen laten komen als ik eenmaal zelf een zadel gekocht heb, maar om haar nou elke keer dat ik een zadel heb langs te laten komen vind ik ook zo wat :Y)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van bokkers wb zadelzoektochten; heb je het zadel via Internet gekocht, hoe is dat gegaan, ben je naar de zadelmaker gegaan... enz :)

Mir_horses

Re: Zadel via Internet kopen.. of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:50

Ik doe dit liever niet, omdat ik echt geen flauw idee heb wat voor zadel op mijn paard zou hebben.. en je ogen kunnen je bedriegen. Mijn paard heeft boommaat 32, maar een vreselijke grote ruggegraat vrijheid nodig. Je koop dus 9 van de 10 keer een miskoop voor je paard denk ik. Natuurlijk kan je zadelmaker wel een en ander doen, maar meer ruggegraat vrijheid creëren kan eenvoudigweg niet.

Wat ik je kan aanraden; ik een heb een zadelmaker die 2dehands leren zadels inkoopt en verkoopt. Hij komt een zadel 'aanmeten'. Ik kan al een prachtig zadel hebben voor 300 euro.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:52

Je zou ook eerst een zadelmaker kunnen laten langskomen die alles opmeet, zodat je precies weet welke maat zadel je moet hebben. Ook kan de zadelmaker ongetwijfeld een aantal merken/modellen noemen waarvan hij denkt dat deze goed op je paard liggen. Je kan dan op zoek gaan naar zo'n tweedehands zadel en wellicht dat de zadelmaker dit zadel dan voor je 'op maat' kan maken (dan moet ie wel weer langskomen natuurlijk). Je kan ook met de verkoper afspreken dat je je geld terug krijgt als het zadel niet blijkt te passen. Succes!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:54

Mijn eerste zadel heb ik via internet gekocht. Het lag perfect op mijn paard maar, ik zat er niet lekker op. Ik heb toen dat zadel in de auto gegooid en ben naar de winkel gereden van die internet site, daar heb ik hem omgeruild voor een zadel wat ook perfect ligt en waar ik lekker op zit.
Dingen kopen via internet is altijd een risico maar, als je bij een bedrijf koopt, is er meestal wel iets te regelen met ruilen / terug sturen. Bij een particulier vaak niet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:57

Dat is waar mandyR :j

Ik denk dat ik mijn zadelmaker sowieso maar eventjes ga bellen morgen of ze even wil kijken naar mijn zadel nu, of ik er wel mee kan rijden of echt meteen op zoek moet gaan naar een nieuwe, en als zij dan niets weet dan laat ik haar idd even de boel opmeten, dat is wel een goede tip!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:59

Ik zat met hetzelfde probleem, maar heb wel een zadel via internet gekocht. Zadelmaker komt morgen controleren, ben benieuwd! Is het niet goed, dan ga ik maar via haar een zadel aanschaffen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:00

Er zijn ook wel enkele ruiterwinkels die een eigen zadelmaker hebben én tweedehands zadels verkoopt. Je zou daar eventueel ook kunnen kijken. Bovenstaande opties klinken mij ook heel redelijk in de oren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:04

Ik zou kiezen voor een zadelmaker die ook tweedehands verkoopt.

HotterTotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:16

Ik heb toen voor lease pony op de manege zadel via internet gekocht, wintec pro..
Lag gewoon netjes en heb hem nu nog :)

Voor mijn echte eigen paar,d wel inchmaat groter maar ook via internet gekocht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:57

Het ligt er ook aan wat voor zadel / bij wie je het koopt , natuurlijk. Een simpel boomloosje past al snel , en veel mensen vinden het prima om een zadel weer terug te nemen MITS hij in dezelfde staat retour komt binnen enkele dagen.

Een zadelmaker er naar laten kijken biedt helaas ook geen enkele garantie , in heel veel gevallen blijkt achteraf toch dat het zadel helemaal niet zo goed aangemeten is :=

Al met al , als je een traditioneel zadels wilt is het het handigst om een goed bekend staande zadelmaker langs te laten komen met een aantal zadels zodat daar met een beetje geluk wel iets fijns tussen zit of je dan toch in ieder geval een idee krijgt naar wat voor model zadel je het beste kunt zoeken :)

Let wel op dat het niet zo is dat degene met de zadels het best passende zadel aan je wilt verkopen , het best passend van een aantal slecht passende zadels kan nog knudde zijn ;)

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:22

Ik heb al verschillende dingen gekocht en verkocht via marktplaats en het is tot nu toe altijd goed gegaan

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:25

navre schreef:
Ik heb al verschillende dingen gekocht en verkocht via marktplaats en het is tot nu toe altijd goed gegaan

Dingen? Het gaat hier om een zadel, waarbij van zeer groot belang is dat het past.
Om die reden had ik er idd liever een goede zadelmaker bij gehaald, ipv de gok te nemen via internet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:25

ik heb mijn prestige zadel op MP gekocht en ben er altijd nog knetterblij mee!

Heb het echter wel na laten kijken en aan laten passen door een zadelmaker.

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:22

Waarom niet bij een ruitersportzaak een 2e hands zadel kopen? Bij de juiste ruitersport zaak helpen ze je ook nog deskundig..

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:59

Je kan natuurlijk ook een tweedehands zadel kopen op proef bijvoorbeeld en passen onder begeleiding van zadelservice of zadelmaker ofzo groetjes

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:00

ik zou ook geen zadel via internet kopen maar gewoon een zadelmaker langs laten komen met wat zadels of naar een winkel met zadelpasservice zoals starho dan kan je meerdere zadels proberen en weet je gelijk of ze goed zijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:04

Ik weet de maten van mijn paarden en heb al een paar keer een zadel via MP gekocht, ook verkocht trouwens. Niks mis mee.
Even naar de zadelmaken voor een check en voor weinig geld een fijn zadel!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:05

Als je voordelig een zadel via mp kan kopen zou ik het zeker niet laten, mits....

je het goed laat controleren door een vakman/vrouw
je het niet erg vind om bij niet passen het zadel weer door te verkopen en opnieuw te beginnen met zoeken.

Het is maar net wat je wilt en hoeveel tijd je eraan uit wilt geven.