[WN] zadel probleem niks past.... hoge schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

zadel probleem niks past.... hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:27

hoi hoi

ik heb een probleem
we (eigenaarresse quarter en ik ) zijn op zoek naar een passend western zadel
we stuiten tegen een veel terug komend probleem...
de schoft van de merrie is erg smal en hoog waardoor alle!!!! zadels die we tot nu toe hebben gepast ( stuk of 10/15) liggen gewoon klem op de schoft.
de merrie zelf is ook niet al te breed

wie heeft er ervaring met dit probleem?
welke zadels raden jullie ons aan of bij wie kunnen we terecht voor dit probleem....

we gaan eurohorse nog bellen maar die was vorige week in deze hoek (alkmaar en omgeving) dus dan kan nog wel even duren ben ik bang
ook hebben we diverse zadels bij evelien van starnmeer gepast
ook daar paste niks allemaal klem op de schoft.

wie kan ons helpen?

groetjes jennifer

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:35

Mijn paard heeft een soortgelijk probleem, heel hoge schoft en ook nog eens wel brede schouders. Ik ben heel goed geslaagd bij de country mill, die had uiteindelijk een zadel wat paste.

Evelien is ook zeker een goede optie.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:05

counrty mill gaan we inderdaad ook bellen maar dat zal geen optie zijn omdat we daar heen moeten en dat is aan de andere kant van het land
we zitten in omgeving alkmaar

de voorkeur gaat uit naar 2e hands

de merrie is trouwens 22 jaar maar een passend zadel is een vereiste

DubbelFun

Re: zadel probleem niks past.... hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:16

Ik vermoed dat niet alleen de hoge schoft een probleem is, maar gezien de leeftijd zou ze ook een wat holle rug kunnen hebben ondertussen.
Als dit het geval is dan heb je idd een probleem om een goed passend westernzadel te vinden.
Verder is het laten maken van goed passend zadel ook maar een tijdelijke oplossing omdat die holle rug niet te stoppen is of je moet een heel elastisch en gezond paard hebben en zelf in staat zijn om dit door technisch te rijden op peil te houden.

Met een goed boomloos zadel heb je een grotere paskans (Bob Marshall) en ook een Swayback pad (Tuffy/BigHorn en Cashel) kunnen de holle rug iets helpen 'opvullen'.

Verder zul je gezien de leeftijd van het paard moeten accepteren dat ze gewoon niet meer te lang/te zwaar bereden kan worden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:26

Ik ben bang dat dit een hele lange zoektocht gaat worden.
Met mijn, helaas nu overleden paard, heb ik dezelfde problemen gehad. En ik ga helemaal met Dubbeldun mee....
Zelfs een boomlooszadel ging het bij mijn paard niet worden, maar ik heb nog wel kunnen rijden met een Barefoot Barebackpad. Je hebt toch nog steun en het gevoel dat je 'ergens op zit'. Natuurlijk is het niet ideaal voor hele lange tochten/ritten ( omdat de hoge schoft en ruggewervel ook bij jou zal drukken), maar het paard zelf heeft er het minste last van en lange ritten en tochten is misschien toch niet meer aan de orde?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:26

De rug is nog mooi recht dat speeld in dit geval gelukkig niet mee enkel de smalle schouders en de hoge schoft

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:02

In dat geval is het wat simpeler :)
Continental Equiflex schijnt een model te hebben geschikt voor hoge schoft. Het nummer weet ik zo even niet uit het hoofd, maar daar kan ik wel achter komen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:37

Van Continental heb je dus de nrha-reiner nr 135, geschikt voor hogere schoft en verkrijgbaar in diverse breedtes qua boommaat. Op de site van Continental staat dit zadel met kode MW aangegeven als zijnde van middelhoog tot hoog.
Er zijn ook zadels met kode HW (nrs 145, 147 en 181 o.a.) die specifiek voor een hoge schoft staat vermeld.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:11

Ik heb zelf een paint met een hoge schoft en erg smalle schouders. Maar heb nu een champion turf zadel en deze zit super! had me geen beter zadel kunnen wensen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:12

Ik heb een Equiflex 181 voor hoge schoft.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:33

Mijn paard heeft ook een hoge schoft, Bob's zadel past perfect. :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 08:32

bedankt voor de reacties.
hier kunnen we wat mee

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:37

Ik heb nog een Willem Muijs Custommade zadel te koop. Dit zadel is erg geschikt voor niet al te brede paarden met een hoge schoft. Misschien is het wat? (ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen om het zadel op internet te zetten, komt binnen kort)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 18:13

ik pb je even

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:06

Ik heb ook custom zadels van Willem Muijs, destijds 1 laten maken voor mij Arabier met hele hoge schoft. Is evt. te koop. De ander is een reiner model ( niet te koop!).
Voor een paard met een hoge schoft en smalle schouders kan een A fork ( dat is het zadel wat ik nog heb liggen) of Wade model nog wel eens de oplossing zijn, evt. aangepast.
Het is een optie om een zadel te laten maken, dat kan helemaal aangepast worden aan het paard ( en de ruiter), maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:45

Harald_89 schreef:
we gaan eurohorse nog bellen maar die was vorige week in deze hoek (alkmaar en omgeving) dus dan kan nog wel even duren ben ik bang

Daar zou ik niet zo zeker van zijn, gewoon even bellen en dan kan ze vast wel iets voor je regelen. Vaak kan ze nog wel een gaatje vinden in haar agenda om langs te komen. Ikzelf heb nooit langer dan 2 weken moeten wachten voordat ze langs kon komen in die hoek van Noord-Holland (ik sta op trainingsstal Starnmeer met mijn paard die ook een hoge schoft heeft) :)