Dekenmaat jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Dekenmaat jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:00

haai allemaal, ik wil graag weten wat voor dekenmaat mijn bijna 1 en anderhalve jaarling het beste als dekenmaat heeft,

*ze is nu ongveer 1.10m

regendekenmaat die ze nu heeft is dacht ik 115, maar die is eigenlijk al te klein.

p.s.: ik doe alleen een deken op als het écht te koud word, dus onder de -5/-6 graden pas!

:)

Onali

Re: Dekenmaat jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:04

Waarom dan pas? Beestje is prima in staat om zichzelf warm te houden.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:05

IndianLady schreef:
Waarom dan pas? Beestje is prima in staat om zichzelf warm te houden.

als ze het écht te koud heeft ga ik haar daar niet kou laten lijden. ze staat 24/7 buiten en laatst bibberde ze al bij regen.

edit: ze heeft nu wel een wintervachtje

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:06

Gewoon goed veel ruwvoer geven zodat ze het kacheltje brandende kan houden, als ze verder gewoon gezond is kan ze zichzelf in principe prima warm houden hoor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:39

een jaarling hoeft inderdaad echt geen deken op. Het beste is om een plek in de weide te hebben waar ze droog en uit de wind kan liggen of staan en onbeperkt ruwvoer. Dan hebben ze een deken echt niet nodig.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:40

Ze bibbert om zich zelf warm te houden..... dus niet omdat ze het koud heeft.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:40

Britt, deze deken die ze nu heeft is 110 :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:42

Waarom zou je een deken op doen? Ze maakt zelf een prima vachtje aan en met een deken doe je die vacht te niet. Ze gaat haren opzetten om zich warm te houden (denk aan je eigen kippenvel; de warmte blijft tussen de haren hangen) en als je een deken op doet druk je de haren plat en kan ze zichzelf dus minder goed warmhouden.
-5 is peanuts voor een paard met een wintervacht hoor! Idd zorgen voor voldoende ruwvoer en een plekje waar ze uit de wind en regen kan staan/liggen, komt het helemaal goed :)

HotterTotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:44

Pony bij mij is ongeveer 115 en heeft dekenmaat 135 op :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:16

Laat veulen het zelf doen, daar wordt ie gehard van en daar heb je later plezier van: minder snel verkouden ed. Een paard moet zichzelf warm kunnen houden, dat deden/doen ze in de natuur ook...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:23

Sjors493 schreef:

En waarom moet ze zichzelf warm houden/opwarmen? Juist.... |o

Overigens ben ik het er wel mee eens dat jaarling over het algemeen prima zonder deken moet kunnen, maar die keuze moet ieder voorzich maken.
Nadeel is dat een jaarling nog helemaal niet in verhouding is, waardoor het lastig is een goed passende te vinden (ruglengte goed betekend vaak op de borst te ruim, etc).
Wat je kan doen is meten, vanaf het midden van de borst tot het midden van de staart

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:25

Sjors493 schreef:

Ik ben het ermee eens dat een jaarling echt geen dek op hoeft.
Alleen deze opmerking vind ik altijd zo raar. Als wij mensen bibberen doen we dat ook om onszelf warm te krijgen, maar dat hoeft toch niet te zeggen dat je het niet koud hebt? Een paard dat bibbert heeft het vaak wel degelijk koud en probeert inderdaad op die manier warm te worden.
Ik vind absoluut dat als je jaarling staat te bibberen je ervoor moet zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer heeft en een droog en tochvrij plekje om te schuilen in de vorm van een schuilstal, dat is veel belangrijker dan een deken!!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:27

Ik kan er ergens wel inkomen dat je met langdurige regenval er een dekje op gooit. Mijn pony stond ook zonder dek tot ze bronchitis kreeg. Volgens de DA kwam dat door de langdurige regen.
Alleen een regendeken heeft geen of amper vulling. Daar krijgen ze het dus niet echt warm van. Helemaal omdat je dan de haren platdrukt die ze opzetten als ze het koud krijgen. Met een deken voorkom je dat, en zal ze het alsnog koud kunnen krijgen.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:28

ik zou een jaarling geen deken opleggen, dan bouwen ze tenminste weerstand op.. althans dat is mijn mening..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:29

Sjors493 schreef:

ik snap het enerzijds wel hoor.
Ik heb toen voor mijn jaarling ook een deken gehaald. Just in case. Want die paardendekens was natuurlijk niet te doen. Ze wilde namelijk nog wel eens erg ziek worden van wormenkuren en ging ook vaak plat in de modder/sneeuw liggen. (had toen nog niet een goede bodem en kreeg haar toen met behulp van DA bijna niet wormvrij)
Heb het gelukkig nooit hoeven te gebruiken, want eigenlijk redden ze zich prima. Ondanks dat ze voor mijn gevoel erg schraal in d'r vacht zat, stond ik toch te kijken hoeveel haar er nog uit kwam toen het eenmaal warmer werd.. :Y)

Of je gaat voor dekens of niet. Je kunt naar mijn idee niet halverwege even een dekentje opgooien.

Maar goed, wat betreft de dekenmaten http://www.horseyshopping.nl/cgi-bin/ic ... maten.html. Heb je een vierkant gebouwd paardje mag het rustig maatje kleiner zijn,.. aangezien ze in de breedte ook vaak niet veel voorstellen. Bij een rechthoekspaardje zou ik ook zeker niet voor een ruime maat gaan.

Bedenk wel dat die jonkies nogal slopers kunnen zijn en zelfs meerdere dekens in enkele dagen kunnen slopen. Bij voldoende schuilmogelijkheid redden ze zich prima.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 20-10-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:35

Ook ik zou een jaarling geen deken op doen hoor... Mijne zijn vorige winter ook prima zonder doorgekomen en hadden hun eigen gekweekte warme dekentje (lees wollige berenvacht). Die ze overigens nu ook alweer aan t aantrekken zijn ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:43

maar goed, de vraag van TS was niet wie er allemaal geen deken op doen, maar welke maat ze moet hebben ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:40

bedankt allemaal!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:19

Ga je je jaarling nu een deken opdoen of laat je haar zelf een dikke winterjas maken?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:26

zelf haar dikke winterjas ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:41

+:)+ *\o/* Top!
En zoals mijn dochtertje van 3 altijd roept met bijbehorende handgebaren: Nìks meer aan doen! ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:44

Waarom doe je een jaarling een deken op als ik vragen mag?
Met goed ruwvoer heeft hij dat helemaal niet nodig, hij kan zich zelf namelijk prima warm houden.

Maargoed dekenmaat zal ong. 110 tot 115 zijn denk ik

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:45

Zoals je had kunnen lezen, heeft ze besloten om d'r paard zonder deken de winter door te laten komen. :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:42

Ik wilde net hetzelfde typen ;)
TS heeft, zoals je kan lezen, al besloten dat ze haar jaarling geen deken op gaat leggen :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:48

als ze geen schuilstal heeft, dan kan je het doen, hier hebben ze dat niet op.. maar ze staan snachts op stal wel open front.

wij hebben een veulen weleens een deken van een c pony opgedaan.
die had behoorlijke koliek en zweette als een gek.. die heeft wel een nacht indivudueel gestaan alleen.. te ziek om de rest te missen.