Dressuurzadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 14:36

Hoi Hoi!

Ik heb laatst een dressuurzadel op m'n paardje gehad, geen idee wat voor merk het is maar ik kon er in elk geval niet echt in wennen.
Nu is het voor mij ook zo dat ik totaal geen dressuurzadels gewend ben (altijd op veelzijdigheidszadels gereden, en ook nog wel eens op springzadels). Nu is dit volgens mij ook nog eens een zadel dat gewoon echt echt dressuur is. Voor mij erg lange zweetbladen, goede diepe zit etc. Toch ben ik niet helemaal 'wauw' over dat zadel, ik kan er gewoon niet aan wennen. Wil er van de week nog eens mee gaan rijden, misschien dat het dan iets beter gaat en het gewoon een kwestie is van wennen.

Ik wil wel graag een zwart dressuurzadel, en nu heb ik zowel een Rossner Amerika veelzijdigheids- als springzadel op mijn paard gehad en beide passen erg goed. Mijn voorkeur gaat eigenlijk dus een beetje uit naar een Rossner Amerika dressuur alleen nu als ik ze zo bekijk lijkt mij dat ook een zadel met toch wel lange zweetbladen (denk dat ze te lang worden, iemand die het zadel heeft en voor mij eens zou kunnen meten? Ik meet dus het gehele zweetblad op (leg de 0 onder het kleine zweetbladje helemaal tegen de bovenkant aan en dan onderaan het zweetblad kijken wat de lengte is..) Daarbij viel mijn oog ook op de Rossner Utah dressuur, lijkt me een model dat iets meer richting veelzeidigheid gaat. Het is gewoon een kwestie van proberen (ik weet het), maar zou toch willen vragen of er mensen bekend zijn met deze zadels en mij ook wat meer over de pasvorm e.d. kunnen vertellen?

Daarbij zou ik dus ook graag de maat van het zweetblad van beide zadels willen weten (het is niks als je net met je voeten onder het zweetblad uit komt. :+ )

Groetjes

Anoniem

Re: Dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:44

Hele stomme vraag misschien, maar bij een dressuurzadel moet je echt je beugels zo lang doen als je kunt, echt wel 2 gaatjes langer dan bij een VZH en 4 gaatjes langer dan bij een springzadel. Heb je dat gedaan?

Mensen die altijd met een VZH rijden, willen dat nog weleens vergeten namelijk.

Verder nog wel een keer proberen, en mss een Rossner Amerika lenen van iemand?

Als je er echt niet aan kunt wennen, ook niet doen hoor, want dan kun je ook niet lekker op je paard zitten, is een beetje jammer dan van je rijden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:47

Ik hou zelf ook niet van een dressuurzadel waarin je gedwongen moet zitten en met dikke kniewrongen. Ik heb een Passier GG en sinds kort heb ik een Albion zadel nieuw gekocht. Beide zadels zijn beslist dressuur zadels en ik kan er ook nog een sprongetje mee maken. Ik hou niet van de valse veiligheid van een zadel met een diepe zit.

Ik kan me niet voorstellen dat je net met je voeten onder het zweetblad uit zou komen. Ik ben zelf 1.67 m. en beide zadels heb ik gebruikt /gebruik ik op een paard van 1.75m. En het staat gewoon echt super mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:50

Ik heb een paard van 1.70 en ik rijd ook met een dressuurzadel, ik ben 1,60 en ook ik kom echt wel met mijn benen onder het zadel uit, vandaar ook de vraag over je beugels :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 14:56

Ja die beugels had ik eerder ook echt lang gedaan, expres wat langer omdat je inderdaad met je benen lang zit en veel minder in een buiging dan op een veelzijdigheids- of springzadel. Echter stuiterde ik toen half van mijn paard af omdat ik er totaal geen druk op kon zetten. :') Dus toen eerst 1tje korter gedaan wou nog niet echt, en toen nog maar weer 1tje (mijn eigen maat dus die ik gewoon bij vz heb) toen ik tenminste wat vaster zitten en fatsoenlijk druk op mijn beugels houden. Let wel het is niet dat ik sta vanuit die beugels o.i.d. Kan ook heel goed gewoon door blijven lichtrijden zodra ik mijn beugel verlies, maar zodra ik mijn balans weer ergens opnieuw in moet vinden vind ik het toch wel fijn dat ik voldoende steun aan mijn beugels heb. Wil er dus zeker nog wel een keer in gaan rijden {uiteraard ook stug weer proberen met 2 gaatjes langer in het begin}, wellicht gewoon een kwestie van wennen. Echter zijn de zweetbladen 50cm geen idee of dit gewoon normaal is of extra lang ofzo?

Ken verder niemand met een dressuurzadel dat ik even kan lenen om te kijken of het past, en of ik eraan kan wennen. Rossner zadels vind ik overigens wel erg fijn en liggen goed op mijn paard, vandaar ook dat ik in eerste instantie kijk naar een Rossner zadel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:03

Je hebt idd in het begin wat minder balans, bij een vzh zit je door druk op je beugels te houden, bij een dressuurzadel zul je echt op je zitbeenknobbels moeten zitten, en je stevigheid moet je daar ook vinden. Ik zou dan aanraden: doe het andersom: eerst je beugels op je gewone lengte, en dan geleidelijk proberen wat langer te maken. Je moet je benen echt laten afhangen, en dan met je tenen iets steunen op je beugel, maar geen druk zetten op de beugel, want dan duw je jezelf omhoog en stuiter je er idd af.
Dus op je kont zitten, bekken iets achterover kantelen, buikspieren iets aanspannen, benen laten afhangen (als een dweil tegen je paard zeg maar) en dan je ademhaling laag houden, echt goed diep inademen, tot diep in je buik, daarmee breng je je zwaartepunt omlaag en zit je steviger.

50 cm is dacht ik wel redelijk normaal.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:10

Yamcha bedankt voor je tips! Klinkt dus als zonder zadel rijden, heb ik in het verleden erg veel gedaan zal dan wel even moeten oefenen om er weer in te komen en mijn balans weer te vinden. Wellicht dat het dan al beter gaat zitten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:15

Ja, je móet meer zelf gaan zitten idd :j het zit echt anders.

Graag gedaan, laat even horen hoe het gaat? Misschien is de Montreal óók wel iets voor je, die geeft meer steun.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:25

Dat word dan morgen of van het weekend, laat het zeker weten :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:27

Dat word echt wennen Marinke :)
Ik had altijd nog vrij korte beugels op dressuur, puur omdat ik er niet lekker op kon rijden/springzadel gewend was.
Nu met Bon had ik ze altijd helemaal lang, heerlijk.
Met paard heb ik ze nu weer een gaatje langer gedaan en ben daar nu ook helemaal goed aan gewend. :j is echt een kwestie van wennen/zitten. Zoals Yamcha heb ik het ook gedaan, steeds wat langer en je leert ermee rijden, nu vind ik het erg fijn :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:41

Hoor ook erg veel dat een dressuurzadel heerlijk zit, maar ik kan er totaal niet op zitten haha. Ben gewend om me aan het zadel aan te passen, had nooit een eigen vast zadel gehad. Nu dus met een eigen paardje uiteraard wel. :j Maar aan een dressuurzadel kan ik dus echt niet zo maar aanpassen / wennen. :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:43

Voor Bon had ik ook altijd jaren een vzh zadel, toen een springzadel, daar ook altijd mee gedressuurd.
Toen een dressuurzadel gekocht en dat was toch wel lastig, het is dus echt een kwestie van wennen, en dat kan best wel een tijdje duren..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:46

Oh help! :=
Ik hou me toch overigens altijd nog aanbevolen voor een Rossner dressuur. :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:28

Wellicht een heel domme vraag hoor, maar waarom wil je een dressuurzadel? Als je prettiger rijdt in een vzh-zadel dan kan ik geen reden bedenken waarom je moet rijden met een dressuurzadel.

Je kunt ook een zadelmaker/passer laten komen. Iemand die verschillende merken zadels heeft en zo kun je ondervinden waar je het lekkerste mee rijdt.

Ik me overigens door mn zadelmaker laten vertellen dat Rossners prima zadels zijn waarbij kwaliteit en prijs in de juiste verhouding is. Rossner is het eigen merk van Divozo.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:42

Ik heb de Amerika dressuur gehad, wát een rot zadel :\
Ik zat er niet goed op, en na een tijdje ging mijn pony er moeilijk onder lopen en heb ik de zadelmaker erbij gehaald, de boom was scheef..

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:00

Volgens mij kun jij prima wennen aan een dressuurzadel maar kun je gewoon veel beter een zadel kopen met minder wrong en met een vlakkere zit. Voorbeeld is een Stubben Maestoso maar er zijn nog veel meer vlakke zadels. Ik rij al jaren dressuur maar ik zit heel slecht op een zadel met veel wrong en een diepe zit, die zadels zijn gewoon niet geschikt voor mijn lichaam en voor hetzelfde geld is dat bij jou ook het geval.

En ookal ben je lang, dan nog kan het zweetblad te lang zijn. Want wie weet heb je wel een lang bovenlichaam en een kort onderlichaam. Zweetbladen zijn er in verschillende lengtes.

Ik zou lekker een goede zadelpasser laten komen. Bijvoorbeeld happyhorseadvies.nl
Zij verkoopt ook zadels in dezelfde prijsklasse als Rossner.

En mocht je engels okee zijn, bekijk dan meteen even deze filmpjes (dit is deel 1 van 9) zodat ook je paard het dressuurzadel fijn gaat vinden. :)

http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP ... re=related

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:09

Ik ben ook overgegaan van een dressuur naar een vzh-zadel. Ik vind de zit vaak te diep van een dressuurzadel en met korte beentjes kom ik beter te zitten in een vzh.
Daarnaast kan ik er ook nog een redelijke sprong mee maken.

Kijk gewoon naar een zadel waar jij het lekkerst in zit. Het is voor je paard ook niet fijn als je je balans niet kunt vinden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:05

@ Daan2207 mijn lichaamsverhouding is juist benen lang en kort bovenlichaam. Mijn engels is helaas erg slecht.. :\

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:28

Misschien dat dat zadel dan een lang zweetblad had of dat je beenligging nog niet optimaal is maar de tip blijft om echt een zadelpasser te laten komen, kun je allerlei zadels uitproberen.