Spaans zadel of stockzadel mogelijk op arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Spaans zadel of stockzadel mogelijk op arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:07

Wegens het niet meer passen van mijn podium zadel op mijn arabische merrie ben ik op zoek naar een ander passend zadel. In tegenstelling tot wat men vaak denkt, dat arabieren allemaal smal en kort zouden zijn met een enorme schoft, is Ghashira idd wel vrij kort, maar ook erg rond, met vrij brede schouders en geen extreme schoft. Als je haar van ver ziet lopen/staan, doet ze wat denken aan een grote maat welshpony. Achteraan staat ze wat overbouwd zodat het lijkt of haar rug wat doorzakt, maar dat is in feite niet en met veel grondwerk (pessoa oa) werk ik er regelmatig aan om haar buikspieren goed te trainen zodat haar rug idd niet doorzakt...
De podium ligt er momenteel als een schotel bovenop, mevrouw is nl door het trainen (en ze eet ook best wel graag) wat gespierder en ronder geworden. Ik heb de kieffer gepast, waarmee mijn man rijdt op een van de andere arabieren, een kieffer garmisch(veelzijdigheidsmodel) en die ligt haar als gegoten. Ok, zou je zeggen,w aarom dan verder zoeken? Wel, ik voel me op dat soort zadel niet lekker zitten, ghashira is nogal temperamentvol en kan bij het buitenrijden erg "elastisch'" uit de hoek komen... ik wil dus wel een zadel waar ik mezelf vaster in voel. Vrienden van me rijden op hun arabier (en ook op haflingers) met een stockzadel en dat lijkt me idd wel knusjes zitten... anderzijds ken ik ook iemand die op een soortgelijke arabier met een spaans zadel (deuber) rijdt. Intussen heb ik ook ontdekt dat ook Kieffer een spaans model heeft: de Kieffer Ibero... Wie heeft er ervaring met zulke zadels? Op welk type paarden? Voor en nadelen? Andere suggesties???? adresjes waar je zo'n zadel ns kan verkrijgen om te testen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-10-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schreeuwende caps. uit titel verwijderd.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:12

De meeste Stockzadels zijn vrij lang. Deuber heeft zadels voor korte paarden.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:19

Hallo,
Ik heb geen ervaring met stockzadels, wel met Spaanse zadels.
Spaanse zadels heb je nog in verschillende merken en types. Merken zijn o.a. Zaldi, Ludomar en Monturas Lucas. Alle drie goede merken, waarbij Zaldi en Monturas Lucas er wel qua leerkwaliteit beter af komen.
Spaanse zadels zijn zeer geschikt voor rondgeribte paarden met minder schoft.
Het type potrera is een meer veelzijdig model waar ze in Spanje de jonge paarden mee inrijden. Hier zou je bijvoorbeeld nog een sprongetje mee kunnen maken enz. Wel heeft deze een zeer stevige zit en zijn ze ook voor lange afstanden geschikt.
De Alta Escuela zadels zijn ontworpen voor het hogeschool werk, dus ook de Levade, Capriool enz.
Deze zadels zitten heel stevig/safe, hier is bijna niet uit te komen. Bokken gek doen enz. zit je dus moeiteloos uit. Nadeel is dat een sprongetje maken weer niet echt een succes is.
Van de Alta Escuela heb je ook nog een extra kort type, dit is de ronda. deze is (uit mijn hoofd) 4cm korter dan de gewone Alta Escuela en dus zeer geschikt voor (extreem) korte paarden.
Dan heb je nog de mixta. Deze zit wat tussen de andere modellen in en is vaak wat prijsgunstiger.

Angela

Re: SPAANSE ZADEL OF STOCKZADEL MOGELIJK OP ARABIER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:10

Ik rij mijn arabier (kruising met paso) met een stockzadel. Echt ideaal. Hij wilde vroeger nog wel eens uit het niets vol op de rem gaan (ook in galop), wat niet echt handig uit te zitten is. Met een stockzadel dus wel. Ondertussen is het stockzadel wat dat betreft niet meer nodig, maar het zadel ligt als een huis op hem, en ik vind het ook erg prettig zitten. Dat blijft dus lekker liggen! Ook fijn trouwens dat je er gemakkelijk een zadeltas e.d. aan kan bevestigen :j

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:51

In de Gaston Mercier-serie zadels zijn er modellen die zowel voor als achter je bovenbenen een geleidende wrong hebben. Die geven ook heel veel zekerheid in het zadel en zijn met name voor gespierde arabieren zeer geschikt. Green Distance levert ze.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 02:33

Geen ervaring met spaanse zadel maar een stockzadel zit heerlijk en je zit er stevig in. Misschien kan je een zadel testen voordat je het koopt.

melrovers

Re: Spaans zadel of stockzadel mogelijk op arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 07:16

Ik verkoop de barokke zadels van Deuber en heb ook een paar testmodellen die je uit kan proberen. Op mijn site staat alle informatie over de zadels.