Zadel vraag(Prestige Top dressage)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Zadel vraag(Prestige Top dressage)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:56

Sinds 6 maanden heb ik een nieuw paard. Een 7 jarige merrie die nog niet veel gedaan heeft in haar leven. Ik ben begonnen met trainen en heb het langzaam opgebouwd. Ik heb gelijk de zadelmaker laten komen en ik heb een Prestige Top dressage gekocht. Een fijn zadel waar mijn paard fijn mee liep. In de tussentijd heb in met haar wedstrijden gaan rijden en we haalden hoge punten en ze presteerde zeer goed. Na 2 maanden had ik het idee dat het zadel niet helemaal goed meer lag en is de zadelmaker weer langs geweest. En idd, ze was gegroeit en het zadel is weer aangepast. We zijn weer verder gaan rijden, maar haar rug werd gevoelig en ze begon verzet te tonen.Dus na +- 3,5 maand weer de zadelmaker laten komen. Het bleek dat mijn zadel op meerdere plekken 12 mm te klein was geworden, zo hard was ze in bespiering toegenomen. Het verzet kwam volgende zadelmaker door het zadel want het paste niet goed meer. Er is heel veel vulling verwijdert en volgens de zadelmaker lag het zadel nu helemaal perfect. Ik ben weer gaan rijden maar het staakgedrag werd steeds erger, de gevoeligheid op haar rug was weg, maar haar hals, schoft en schouder waren wel vrij hard. Nu heb ik laatst de ostheopaat laten komen en ik heb gelijk een thermografie laten maken. Nu bleek dat haar hals, schoft, schouder en borst zeer pijnlijk waren, en de ostheopaat vroeg zich af of het zadel wel goed lag (wat nu 3 weken geleden 'perfect'l ag volgens de zadelmaker...)
Ik zei dus ja.. maar achteraf ben ik het zadel eens gaan bekijken. Wanneer ik hem gewoon op haar rug leg,lijkt het goed te liggen. Maar wanneer ze aangesingeld word,en zeker als ze bv aan de longe in beweging is,komt het zadel +- 1 cm los van haar rug aan de achterkant. Dus mijn idee is dat het zadel dus wel degelijk drukt op haar schouder en schoft, en wellicht komen hier haar klachten wel door. Ik heb dit natuurlijk voorheen al meerdere keren aangegeven bij de zadelmaker,maar die zegt dat het goed is. Wat denken jullie? Ik ben er nu wel een beetje klaar mee, en mijn vertrouwen gaat nu wel een beetje weg. Ik heb een paard die barst van de pijn, en voordat ik verdere stappen wil ondernemen (klinieken) wil ik zeker weten dat het niet aan mijn zadel ligt. Natuurlijk ga ik de zadelmaker weeeeer bellen, en hij mag weer langs komen. Maar hoe denken jullie over het'wippen' aan de achterkant als ze in beweging is? Kan dit normaal zijn, of verwachten jullie dat dit het probleem wel eens zou kunnen zijn?
Het moeilijke is, dat ik altijd veel vertrouwen heb gehad in deze zadelmaker (meerdere zadels voor verschillende paarden voor gekocht). Maar bij deze merrie is het toch lastig. Ik rij nu al 4 weken niet meer, en van de ostheo moet ik langzaam weer beginnen. Maar ik durf echt geen zadel op haarte leggen als ik niet weet of het goed ligt...

Iemand een idee?

Natuurlijk is een andere zadelmaker een idee, maar ik heb geen idee wie ik zou moeten vragen. Zo ie zo heb ik geen goede ervaringen met Mr-ed en Sta-rho.

In ieder geval bedankt!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:58

Een zadel dat 'klappert' op de rug, ligt natuurlijk nooit helemaal goed, want dit hoort niet. Wat zegt de zadelmaker hier zelf dan precies over? Ik zou anders toch voor een 'second opinion' van een andere zadelmaker gaan hoor :)

Daihyo

Re: Zadel vraag(Prestige Top dressage)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:08

Welke zadelmaker heb je?
Ik kan je Karin Boer aanraden (www.zorzas.nl).

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:42

Ik wil liever de naam van de zadel niet zeggen, omdat ik normaal wel tevreden over hun ben. Het is in ieder geval een bekende in Rotterdam e.o.
Ik heb a.s. dinsdag weer een afspraak, en ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Ook gaan we nu andere zadels proberen, kijken of we ergens meer ontspanningmee kunnen creeren. Ben benieuwd!