borsttuig of martingaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cashmira

borsttuig of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:14

Hallo, ik had een vraagje, en ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven,
Ik ga regelmatig naar het bos. Tot nu toe ben ik altijd naar het bos geweest zonder hulpteugels (martingaal/slof/borsttuig), maar ze vind het op nieuwe plekken zo leuk dat ze wel is der hoofd zo hoog doet dat je niet heel veel meer kan, ze is nog wel te houden maar ik vind het toch fijn om op nieuwe plekken een martingaal of iets dergelijks om te hebben.
Nu vind ik een borsttuig veel mooier dan een martingaal, en het is naar mijn idee ook veiliger, maar wat ik altijd heb begrepen is dat een borsttuig voornamelijk werd gebruikt bij het springen zodat het zadel niet naar achter shuift.
Nu heb ik een pony die bij der schouders vrij smal is, en daar achter breder wordt, mijn zadel heeft dan ook nog wel is de neiging om naar voren te schuiven(ik moet nog een nieuwe singel kopen en dan zou het probleem verholpen moeten zijn) maar trekt zo,n borsttuig dan niet juist mijn zadel naar voren?
wat zouden jullie me aanraden?
een borsttuig kan geen kwaad of Ik zou toch maar een martingaal nemen?

itsmi

Re: borsttuig of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:15

ik zou het risico niet lopen en voor een martingaal gaan.. anders heb je veel geld uitgegeven en blijkt dat je misschien toch beter martingaal had kunnen kopen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:04

Je kan ook een borsttuig met afneembare martingaal nemen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:13

Idd Myca, bij borsttuig kan je martingaal eraf halen, en dus beter te verstellen de martingaal vorkjes.
Eenmaal een borsttuig en je vind de losse martingaal 10x niks meer.

En je borsttuig hoort niet zo strak te zitten hoor datje zadel naar voren geschoven word daardoor.
Word vaak gebruikt met crossen met opsprongen ed om te voorkomen dat je zadel naar achter schuift.
Dus heeft niks te maken met naar voren schuiven :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:35

als je een borsttuig niet te strak doet zal je zadel er zeker niet van naar voren schuiven. zowiezo zou dit niet (zomaar) gebeuren? neem ik aan ;)

Zoals Melanie zegt eenmaal een borsttuig wil je geen los martingaal meer. Borsttuigen kun je vaak de lengte van de martingaal ruim verstellen naar wat jij het fijnste vind bij een losse martingaal is dit niet zo
Ik had ook last bij een losse martingaal dat het halsdeel (weet niet hoe dit heet?) schuurt langs de manen.

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:59

Ook is het fijn dat het niet over de manen gaat en dus niet schuurt!

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:49

Bedankt voor alle reacties, Maar ik kies er toch voor om een martingaal te kopen in plaats van een borsttuig.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:21

Wat jij wilt :)

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:38

interessant onderwerp, zit namelijk met hetzelfde. gebruik nu een losse martingaal, maar de manen schuren idd af door de halsriem. Ik ga dus ook maar is kijken naar een borsttuig.

XjettekeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:45

Ik zou gewoon een martingaal kopen, omdat die meestal €20 goedkoper zijn of zelfs meer ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:49

Prima keuze. Zo te lezen heb jij helemaal geen borsttuig nodig maar een martingaal :)

Overigens is het niet zo dat een borsttuig het zadel naar voren trekt, want dan heb je hem te strak zitten.

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:47

Ja een martingaal is voor jou probleem het meest effectief!

Vantix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:47

Een martingaal kan gevaarlijke situaties opleveren bij bv een val of als het paard zijn hoofd omlaag steekt, als de halsriem omlaag glijdt over de hals en het paard vervolgens zijn hoofd omhoog gooit kan het paniek veroorzaken. Ik spreek uit ervaring, daarom heb ik een borsttuig met martingaal aangeschaft. Ik ben er heel tevreden mee