Tips voor paard wat zowiezo 3 maanden bitloos gereden word?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Tips voor paard wat zowiezo 3 maanden bitloos gereden word?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:20

Hoihoi

Wegens medische redenen ga ik mijn merrie die nu dressuurmatig M1/M² loopt bitloos rijden,
Ik heb het eea al geprobeerd maar het kin gekruiste en gewone halsteridee bevallen mij niet echt.
Je moet het zo zien dat ik altijd op een constante aanleuning gewend ben te rijden.
Ik heb nu een s hackamore besteld in de hoop dat ik hier het eea mee kan,
Mijn doel is mijn paard in conditie te kunnen houden en nageeflijk Liefst ook opgericht te kunnen rijden met stelling ed, alle tips zijn welkom! Wat ligt het dichtst bij mijn normale rijden?
Het kingekruiste vind ik ook wat vreemd want buiten en binnen teugel zijn in mijn ogen nu juist omgekeerd? Nou bedankt alvast. Groetjes

Angela

Re: Tips voor paard wat zowiezo 3 maanden bitloos gereden word?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:36

En met een kaptoom gaan rijden? Wellicht is dat de oplossing?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:30

Angela schreef:
En met een kaptoom gaan rijden? Wellicht is dat de oplossing?

Kan je daar ook normaal mee rijden dan?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:33

Ik rijd mijn paard met het kaakgekruiste systeem en dat bevalt mij erg goed. Ik vind dit hoofdstel heel geschikt om mee te dressuren. De sidepull vind ik ook een prettig bitloos hoofdstel.

Realiseer je wel dat een (S) hackemore een scherpe inwerking heeft!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:34

Een Hackmore is niet geschikt om met constante teugeldruk te rijden. Ik zou meer voor een sidepull oid gaan, maar het is gewoon een questie van proberen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:35

Daan_Ordeal schreef:
Ik rijd mijn paard met het kaakgekruiste systeem en dat bevalt mij erg goed. Ik vind dit hoofdstel heel geschikt om mee te dressuren. De sidepull vind ik ook een prettig bitloos hoofdstel.

Ik ga het ook proberen als het niets is doe ik het niet maar ik las dat deze hackamore wel de vriendelijkste variant ervan is dus beter dan de echte hackamore 's...

Degene waar jij het over hebt vind ik tot nu toe echt niet fijn...

Maar misschien moeten we beide?? Wennen?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:37

Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 17-10-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:38

Daan_Ordeal schreef:

In jou topics loopt je paard echt super op het bitloze!
Ik vraag me af of ik dit ooit voor elkaar kan krijgen...

Op de kaakgekruiste heb ik het idee dat ze echt gaat hangen... Ik krijg haar met geen mogelijkheid echt erdoor zeg maar... En Side pull snapt ze helemaal niet zo dan echt sterrenkijken..
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 17-10-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:40

S hackemore is in der daad de vriendelijkste, maar geen een hackemore is bedoeld voor contstante teugeldruk. Geen een bitloze optoming trouwens, maar de hackemore helemaal niet.

Ik denk dat je gewoon weer de knopjes samen moet hervinden..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:42

Cynthiaaapje schreef:
S hackemore is in der daad de vriendelijkste, maar geen een hackemore is bedoeld voor contstante teugeldruk. Geen een bitloze optoming trouwens, maar de hackemore helemaal niet.

Ik denk dat je gewoon weer de knopjes samen moet hervinden..

Dat is ook zo en ook mijn bedoeling! Maar wil gewoon het een en ander proberen...
Dat vind ik dus zo lastig geen constante teugel druk...maar hoe doe ik het dan wel?

En hoe blijf ik het dichste bij mijn normale rijden?
Zodat ik zeg maar niet teveel hoef 'om te schakelen'

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:43

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:52

Het werd al een keer genoemd, maar je kan ook proberen om met een kaptoom te rijden. Dan moet je geen stoffen kaptoom nemen, maar een leren die is namelijk steviger dan een stoffen en zal minder schuiven.
Voordeel is dat je dan wel met constante aanleuning kan rijden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:44

InekeH87 schreef:
Het werd al een keer genoemd, maar je kan ook proberen om met een kaptoom te rijden. Dan moet je geen stoffen kaptoom nemen, maar een leren die is namelijk steviger dan een stoffen en zal minder schuiven.
Voordeel is dat je dan wel met constante aanleuning kan rijden.

Oké vreemd....kan iemand mij uitleggen waarom je hermee wel met constante druk mag rijden?
En hoe moet je dan bv met die hackamorenof kaakgekruist rijden qua vragen en ontspannen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:49

Met een kaptoom kun je zeker fijn rijden. Gewoon de teugels aan de ringen aan de zijkant vastmaken, en je kunt echt rijden zoals je dat met een bit zou doen. Veel (barokke) paarden worden met kaptoom ingereden. Je kunt daarmee ook met een (lichte) constante druk rijden. Met een (s)hack kan dat ook, maar hou er wel rekening mee dat je met een hefboom aan het rijden bent, en die druk dus wel echt super minimaal moet zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:45

Inderdaad heeft een hackamore een hefboomwerking en dan is constante druk niet prettig voor een paard. Met de kaptoom heb je die hefboom niet en kan je dus wel met constante druk rijden. Je moet dan wel met een academische kaptoom rijden, daar schuift de neusriem het minst van en rijden daarmee lijkt het meest op rijden met bit.
Ik ben nu met mijn paard begonnen aan de klassieke dressuur en daar wordt in het begin ook vooral op de kaptoom gereden, pas later wordt daar gebruik gemaakt van een bit.

Edit: even een stukje van de site www.basisrijkunst.nl over de kaptoom:
Citaat:
De academische kaptoom is gemaakt van soepel leer en ziet er uit als het neusriemgedeelte van een gewoon hoofdstel. De neusriem van de kaptoom bestaat uit een met leer omhuld fijn kettinkje met vele schakeltjes met daaraan drie beweeglijke ringen. Verder zit er nog een riempje aan die aan de zijkant om de kaak gaat, zodat de kaptoom niet te veel gaat schuiven. De academische kaptoom kan in een gewoon hoofdstel geïntegreerd worden in plaats van de neusriem en kan dan in combinatie met een bit gebruikt worden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:59

Misschien kan je ook kijken naar een glucksrad? Die heeft ook wat hefboomwerking, maar bij mijn weten niet zoveel als een hackamore. Daanraast hangt de hoeveelheid heftboomwerking af van waar je precies de teugels ophangt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:29

Inderdaad kaptoom, ik vind het een super ding!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:19

MaartPaard schreef:
Inderdaad kaptoom, ik vind het een super ding!

Ga me er zeker in verdiepen!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:16

Nog een tip, je moet inderdaad wel echt voor een leren academische gaan. Die stoffen zijn heel zwak en vormen niet fijn mee met de neus van je paard waardoor het de verkeerde inwerking op je paard geeft

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:27

Ik heb ook de academische kaptoom. Mocht hij versleten/kappot zijn dan komt er weer een nieuwe.
Hij is het geld meer dan waard.

Een s hack wil ik ook ooit nog graag hebben.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:41

Heb je er nu al definitief één? De hoofdstellen van F.R.A. werken middels systemen die staan voor druk op bepaalde gebieden van het hoofd. Zo is er de rijring in systeem 1 (druk op de hals) systeem 3 (sidepull) en zo tot systeem 5, druk op nek, neus en wangen. De hoofdstellen uit systeem 5 zijn qua rijden het meest vergelijkbaar met een 'normaal' hoofdstel en wordt ook vaak gebruikt bij de overgang van met bit naar bitloos. Kijk eens op onderstaande site, wil je meer weten dan kun je het altijd vragen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:57

Ik rijd ook met een s hack om medische redenen. Heb het omgedaan en ben er zo mee weggereden. Iets lichtere aanleuning dan met een bit.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:02

Hoi, ik zou kingekruist bitloos rijden met het hoofdstel van Emiel Voest.
In mijn ogen is dit het beste hoofdstel voor bitloos rijden. Alleen door druk op de neus wordt het paard nageeflijk gevraagd. Als het paard nageeflijk loopt, haal je de teugeldruk weg (lichtjes contact). Mijn verzorgpaard loopt er helemaal top op, ze had het na twee minuten door.
Met een kaakgekruist hoofdstel wordt druk op kaken, kin, achter de oren gelegd. Mijn verzorgpaard gaat daar behoorlijk van protesteren...