Zadels: is een smal tussenkanaal nu zo slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonova

Zadels: is een smal tussenkanaal nu zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:12

Graag hoor ik jullie mening over de breedte van het tussenkanaal van het zadel. Ik kreeg te horen dat het tussenkanaal van mijn zadel veel te smal is en dat ik op zoek moet naar een zadel met een breder tussenkanaal. ( geadviseerd werd een wintec met cair). Nu ligt mijn ( degelijke engelse Barnsby zadel ) echt verder supermooi op mijn paard en het zit ook echt super. Ik heb al heel veel zadels geprobeerd de laatste tijd maar deze vindt ik tot nu toe verre weg de beste.
Wat vinden jullie, is het nu echt zo slecht om met een zadel te rijden met een smal tussenkanaal of zijn de meningen daarover verdeeld?
Ik hoor graag jullie mening hierover.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:16

In dit geval drukt joun zadel op de ruggengraad van je paard. Hier lopen allemaal spieren en zenuwen overheen die nu in de verdrukking komen. Sommige paarden hebben dit breeder dan andere paarde. Dit kan een zadelmaker wel voor je voelen. Als je paard dus niet zo breed is kan hij een smaller kanaal hebben dan waarneer dit deel breeder is, maar over het algemeen moet zon kanaal niet al te smal zijn. Te breed is ook niet goed trouwens want dan drukken de kussens de spieren van de ribben ''af'' doordat hij op die spieren hangt.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:15

Dank je, dat vroeg ik me ook af of het altijd goed is als het dan maar breed is maar ik begrijp dat dat dus ook niet het geval is.

geerke

Re: Zadels: is een smal tussenkanaal nu zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:19

een smal tussenkanaal is helemaal niet slecht....op een smal paard.
Ga je het zadel op een normaal of breed paard leggen dan is het slecht ja,want dan past het gewoon niet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:24

Ik rij al ruime tijd met Bates en heb sinds kort een Equestor. Merk zeker dat m'n paarden een breed tussen kanaal fijn vinden, zeker voor de lengte buiging erg fijn. Had laatst mooi verschil bij een paard gezien. Liep met eigenzadel erg strak in de rug, zadel sluit overal mooi en aan ligt op het oog erg netjes. Voor het gevoel van de ruiter de Equestor er een keer opgelegd (Bates, paste net niet lekker), nou ik kan je vertellen paard bood gelijk lengte buiging aan en gaf heel makkelijk na.

Ik zou zeggen proberen.

Heb trouwens een Bates (dr) te koop liggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:24

Het tussenkanaal is net als ieder onderdeel van het zadel: op het ene paard past het, op het andere niet. De enige die dat kan beoordelen is een zadelmaker/zadelpasser. Ik ben altijd van mening dat je als "leek" enkel kunt beoordelen of een zadel slecht ligt, niet of het goed ligt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:26

Angela schreef:
Het tussenkanaal is net als ieder onderdeel van het zadel: op het ene paard past het, op het andere niet. De enige kan beoordelen is een zadelmaker/zadelpasser. Ik ben altijd van mening dat je als "leek" enkel kunt beoordelen of een zadel slecht ligt, niet of het goed ligt.

Ik ben het deels met je eens maar als je verschillende zadels op je paard legt, voel je ook verschil aan je paard. Hun kunnen ons ook vertellen wat ze fijn vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:28

een leek kan prima kijken of de boommaat goed is hoor....nou,ja...je moet wel iets van de anatomie weten natuurlijk.
Het zadel er kaal op leggen en dan bij zijn staart kijken hoe het ligt,hoeveel ruimte er bij de ruggengraat is.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:49

Ik ben ook maar een leek maar het zadel ligt mooi recht, d.w.z. de singelstoten lopen recht naar de grond en het zweetblad ook loodrecht naar beneden, het diepste punt ligt mooi in het midden van het zadel, er is meer dan genoeg schoudervrijheid, het zadel is niet te lang, eindigt in ieder geval ruim voor de laatste rib, aan beide kanten van de schoft kan ik 2 vingers breed houden voor het zadel begint en ik kan van achteren naar voren kijken onder het zadel door. Dan vindt ik toch dat een zadel redelijk goed ligt of zie ik het nu zo verkeert?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:53

Soms ligt een zadel op het oog mooi, maar wij kunnen nooit zien wat een paard voelt, dus ik zou zeggen gewoon alles proberen, en voel goed aan je paard wat hij er van vind. Ik kan ook naar de schoenen winkel gaan en de maat en merk pakken die ik altijd heb. Maar wil niet zeggen dat ze altijd passen en als ik nooit iets anders probeer weet ik ook niet of dat fijner loopt. De rug van een paard is nou eenmaal erg gevoelig en zelfs de beste zadelmakers kunnen niet alles zien, laten zich ook informeren door hoe het paard loopt en hoe de ruiter het ervaart.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:13

sonova schreef:
Ik kreeg te horen dat het tussenkanaal van mijn zadel veel te smal is en dat ik op zoek moet naar een zadel met een breder tussenkanaal.
Van wie kreeg je dat te horen? Was dat een getrainde zadeldeskundige of een leek?

Ik heb geen ervaring met Barnsby zadels, maar afgaande op een snelle Google op prijs en reputatie, zou ik niet zondermeer overstappen op een Wintec. Niets slechts over Wintec, voor de prijsklasse waar het merk op mikt maken ze prima zadels, maar afgaande op wat ik zo snel kan vinden gaat Barnsby toch voor iets meer en beter en daarom denk ik dat het goed zou kunnen dat jijzelf veel lekkerder zit op je Barnsby dan op een Wintec, zeker omdat je zelf zegt dat je hier super op zit..

sonova schreef:
Ik heb al heel veel zadels geprobeerd de laatste tijd maar deze vindt ik tot nu toe verre weg de beste.
Wat vinden jullie, is het nu echt zo slecht om met een zadel te rijden met een smal tussenkanaal of zijn de meningen daarover verdeeld?

Mijn mening is dat het slecht is om met een zadel te rijden waar je paard waarneembaar problemen door krijgt. Soms is de hulp van een deskundige nodig om te zien dat je paard last heeft, maar als jij geen problemen ondervindt met rijden, je paard geen enkele aanwijziging geeft het zadel niet prettig te vinden en ook een deskundig zadelpasser jou niet kan uitleggen wat waarom aan dit zadel slecht zou zijn dan zou ik lekker verder rijden. Dat neemt overigens niet weg dat het mogelijk beter zou kúnnen, maar da's een andere kwestie.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:27

Volgens mij is het een beetje ouderwets, een zadel met van die kussens waar je nauwelijks 2 vingers tussenkrijgt. De oude stubbens en passiers (en barnsby's kennelijk ook)... die had je niet anders. Inmiddels wordt daar heel anders over gedacht en maakt men de zadels met een breder kanaal, wat zeker m.b.t. de al genoemde lengtebuiging een verbetering zal zijn. Maar niet alle verbeteringen zijn op ieder paard van toepassing! Denk aan de enorme keilkussens die je ziet, die passen niet op kortere ruggen. Maar hoeveel paarden dáár geen pijn van in hun lendenen hebben gekregen omdat een groter draagvlak comfortabeler zou moeten zijn?

Ik denk dat bij een smal tussenkanaal de vulling ook belangrijk is. Bij zo'n ouderwetse -ieder-jaar-proppen-we-er-wat-bij-vulling zal geen paard in willen buigen. Laat je netjes de wol vervangen zal het veel minder in de weg zitten. Maar hou in je achterhoofd dat als je tegen problemen aanloopt zoals met inbuigen je eens een anders zadel zou kunnen proberen.
Als je paard hier voorlopig lekker onder loopt en je hebt 'm al zou ik niet overhaast iets nieuws gaan kopen. Kan altijd nog.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:22

Het advies werd me gegeven door degene die mijn paard kwam masseren. Maar ik denk dat ik idd. voorlopig even door blijf rijden op mijn barnsby, ik heb deze ook nog maar net en kan beter maar eerst even kijken hoe het gaat. Ik ben eigenlijk ook niet zo'n fan van Wintec maar kwam aan het twijfelen doordat je de laatste tijd ook veel leest over dat een breed tussenkanaal beter zou zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:27

Ben ik toch nog even heel nieuwsgierig of degene die je paard kwam masseren ook problemen bij je paard heeft gevonden die duidelijk door dit zadel komen? (zou niet logisch zijn, aangezien je het zadel nog maar pas hebt)

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:35

sonova schreef:
Ik ben ook maar een leek maar het zadel ligt mooi recht, d.w.z. de singelstoten lopen recht naar de grond en het zweetblad ook loodrecht naar beneden, het diepste punt ligt mooi in het midden van het zadel, er is meer dan genoeg schoudervrijheid, het zadel is niet te lang, eindigt in ieder geval ruim voor de laatste rib, aan beide kanten van de schoft kan ik 2 vingers breed houden voor het zadel begint en ik kan van achteren naar voren kijken onder het zadel door. Dan vindt ik toch dat een zadel redelijk goed ligt of zie ik het nu zo verkeert?

Zo doen wij het ook altijd,en ach als je het lekker vindt rijden en je paard heeft geen hinder.
Waarom dan anders,zo had ik een paar weken geleden van een vriendin een kieffer overgenomen haast nieuw.
Ze ging meer springen,dressuur zadel was daar niet echt geschikt voor vond zij.
Op mijn paardje gepast hij heeft een m als boom maat.
Paste mijn man moest naar de oxer beugel riemen, door gesleten.
Zei hij daar aangekomen,jammer tis een kieffer en de meidebn wilden goede riemen.
Hij zo de oxer man hoezo jullie hadden toch een wintec,lol. :')
Nee zei mijn man ze hebben toch echt een kieffer,oh die munchen die zitten echt niet hoor,was het model dan.
Toen zei de oxer man zal ik eens langs komen met een wat andere zadels.
Zo ging dat,de prijs was boven de 2000 euro,ik zei toen geen denken aan.
Maar zo stom zijn we nu ook weer niet,mijn zadel zit goed en mijn beestje loopt er goed mee.
En als jullie allebei er blij mee zijn, dan moet het toch kunnen. :)

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:37

Nee, ik dacht dat mijn paardje problemen had met de rug,daarom had ik hulp ingeroepen ;) ,maar het blijkt nu ( volgens de masseur dan ) dat ze haar hals te stijf houd, deze halsspieren waren keihard ( het is een ex polopaardje :D) en dat ze daardoor ook de rug te strak houd. Dus de oorzaak is haar hals, niet haar zadel, die heb ik nog maar 2 keer gebruikt maar wil wel graag dat ze zich zo comfortabel mogelijk voelt natuurlijk.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:39

En ts ik ben ook niet zo fan van wintec.
Ik ook niet en weet je waarom niet,ze zijn wel makkelijk in onderhoud.
Maar 2 meiden op stal bij ons reden met een wintec,tijdens een rit scheurden in de galop de singelstoten ineens door.
Terwijl mijn stubben zadel ouder is en daar is geen uit scheuring in te bekennen.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:40

sonova schreef:
Nee, ik dacht dat mijn paardje problemen had met de rug,daarom had ik hulp ingeroepen ;) ,maar het blijkt nu ( volgens de masseur dan ) dat ze haar hals te stijf houd, deze halsspieren waren keihard ( het is een ex polopaardje :D) en dat ze daardoor ook de rug te strak houd. Dus de oorzaak is haar hals, niet haar zadel, die heb ik nog maar 2 keer gebruikt maar wil wel graag dat ze zich zo comfortabel mogelijk voelt natuurlijk.

Ah zo ik begrijp het,en hoop dat het snel goed komt met je paardje.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:43

Dank je, ik ook :j

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:48

Een zadel met een (te) smal kussenkanaal laat de wervelkolom niet vrij
Zijdelings buigen zal dan lastig worden en de doornuitsteeksels worden gevoelig/pijnlijk
Wintec heeft een redelijk breed kussenkanaal maar om nu te zeggen mega breed.. nou nee
Waarschijnlijk s het advies gegeven omdat er bv een bepaald buget is?

Een zadel waar je maar met 2 of 3 vingers tussen kan zou hier direct in de vuilnisbak belanden
geen paard wordt daar nl blij van!
Ook paarden met een smalle wervelkolom niet!