ongebroken bit en paard met gevoelige lagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

ongebroken bit en paard met gevoelige lagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:01

Van de week is de paardentandarts bij mijn grote liefde geweest. We hadden problemen met de aanleuning. Volgens de tandarts zou dit kunnen komen door gevoelige lagen. Dit hebben we vanmorgen getest door te rijden met een plaatselijke verdoving in de onderkaak.
Het verschil was wonderbaarlijk... Wat een rust in haar mond en reacties.

In overleg hebben we samen bedacht dat ongebroken dan misschien een goed idee zou zijn. Maar dan niet te dik. 14 of 16 mm zou het dan moeten zijn. Haar advies was om te beginnen met rubber, vervolgens ijzer te proberen en als dat niks is leer.

Mare google levert me dus geen bitten op ongebroken van 14/16mm. Bestaan deze uberhaupt wel?
En zijn er mensen met paarden met gevoelige lagen die hun ervaringen op het gebied van bitten met me willen delen?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:56

als ik het goed heb, dan heeft een paard 12 mm ruimte voor een bit wanneer hij op een normale manier z'n mond mag sluiten.

hoor veel goeie dingen over de myler bitjes en leren bitjes succes met je zoektocht

Ytjuuuh

Re: ongebroken bit en paard met gevoelige lagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:03

Je kunt ook een ongebroken bustrens kopen van metaal en hier bitbandage omheen wikkelen. Helpt ook erg bij die van mij, die vindt het gewoon wat rustiger in de mond. En die metalen bustrensen zijn over het algemeen ook niet zo dik geloof ik.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:08

Yvonne 12 is ook prima. Maar vond wel ergens 13 metaal. Maar dan in ponymaat. En ik heb toch echt een 13,5 nodig.

Myler heeft ze trouwens nu en dat is hem dus niet voor haar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:08

Ytjuuuh schreef:
Je kunt ook een ongebroken bustrens kopen van metaal en hier bitbandage omheen wikkelen. Helpt ook erg bij die van mij, die vindt het gewoon wat rustiger in de mond. En die metalen bustrensen zijn over het algemeen ook niet zo dik geloof ik.

Heeft latex het zelfde effect als rubber?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:09

Volgens mij bestaan die, ik heb er een en volgens mij is die niet zo heel dik hoor.
Hij is niet te koop, maar het moet te krijgen zijn, ik heb een 13.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:09

Myler en Billy Allen zijn dun en recht qua mondstuk, erg fijne bitjes :j . Het gaat er vooral om dat het mondstuk recht is zodat de druk meer op de tong komt ipv de lagen, niet perse ongebroken dat maakt je zoektocht wat makkelijker :) .

Overigens zou je ook kunnen kijken naar een kineton neusriem, die houd het bit ook van de lagen en verdeeld de druk over de neus en het bit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:11

Je hebt ook worcester neusriemen, die hebben hetzelfde effect als een kineton ongeveer maar liggen niet zo laag.

Afbeelding

Andere optie is een Rambo Micklem competition of multibridle.
Die ontwijken o.a. zenuwen op het hoofd en ontzien door clips aan het bit ook de lagen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:17

Hee die kende ik nog niet, die lijkt me idd wel fijner dan de kineton omdat die hoger op de neus is, helemaal van leer is ook wel fijn, dat geeft wat meer mee, vind deze ook ook eigenlijk best mooi zo :D .

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:19

Probeer eens een onderlegtrens, die zijn altijd dunner en doe daar een bitbandage omheen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:19

Die kineton en Worchester ga ik even google. Wil best wat proberen, nu we zeker weten dat het d'r lagen zijn.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:20

Veulen84 schreef:
Yvonne 12 is ook prima. Maar vond wel ergens 13 metaal. Maar dan in ponymaat. En ik heb toch echt een 13,5 nodig.

Myler heeft ze trouwens nu en dat is hem dus niet voor haar.

ow, oke. en ik ben juist op zoek naar een myler! grappig. ik rij nu met enkelgebroken bustrens en wil haar een 'vriendelijker' bitje geven

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:26

Mijn myler heeft nog steeds een draaiend deel in het midden, om individueel werking van het bit te bemoedigen. Zodra ik stelling ga vragen kruipt ze er meteen achter. Duidelijk een teken van ongenoegen hierop.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:28

Ik heb een paard lopen op een ongebroken bustrens en heb ook een Myler.
De Myler wil ze niet op lopen, dus dat is het dan denk ik niet vanwege de anatomische vorm.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:24

Bij agradi hebben ze ongebroken bus- en watertrensen te koop die niet al te dik zijn, 11-13 mm. Ik heb er 1 in maat 13,5 gekocht alleen nog niet met rijden gebruikt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:28

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:53

Dat zijn ijzeren (naja rvs) die heb ik besteld. maar ik wil eigenlijk ook een rubberen proberen. En die zijn er echt alleen in heel dik.

Heb gezocht naar die worchester. Kan iemand me vertellen of die in nederland ook ergens te koop is?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:58

heb je al gekeken bij de appelbitjes? die zijn er ook in ongebroken versie en die zijn niet zo dik als die zwart rubberen die er ook zijn. Ik heb zelf zo'n appelbitje

edit: happy mouth heet het geloof ik

harimas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:06

Je hebt ook van dat latexachtige spul wat ook al eerder werd genoemd.. Dit wordt ook veel in de drafsport gebruikt heb ik mij laten vertellen.. Mijn vorige paard vond dit wel fijn, die had/heeft een laaghangend rooster

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:24

Maar hoezo rubber? Dat is juist heel slecht. Appelbitjes zijn ook geen oplosssing, daar vliegen na een paar keer vaak de stukken vanaf waardoor ze erg scherp kunnen worden.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:35

Nathé bitten lijken wel op Happy Mouth, maar zijn volledig flexibel. omdat ze alleen een hele dunne stalen kern bevatten. Ik heb een ongebroken exemplaar gebruikt, maar mijn merrie vond het niet prettig. Het werkt inderdaad niet in op de lagen, maar doordat het hele bit flexibel is, kan het rond de tong knijpen. Een Happy Mouth is minder buigzaam (want dikkere kern) en vind ik zelf prettiger dan rubber (dat is best stroef in gebruik). In de western sport heb je mullen mouth pleasure bitjes en ik heb bij het mennen wel een Utrechts bokkebitje gebruikt (bovenste ring werkt als trens). Helemaal bitloos is geen optie?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:40

Veulen84 schreef:
Dat zijn ijzeren (naja rvs) die heb ik besteld. maar ik wil eigenlijk ook een rubberen proberen. En die zijn er echt alleen in heel dik.

Heb gezocht naar die worchester. Kan iemand me vertellen of die in nederland ook ergens te koop is?

Ahja ik had er even overheen gelezen dat je eerst een rubberen wilde proberen. Als je er toch al 1 besteld hebt, misschien kan je het proberen met zeemleer er omheen? Dan is het geheel alsnog niet erg dik. Heb er zelf geen ervaring mee hoor maar las hier op bokt eens dat het voor sommige paarden goed werkt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:46

Advies van de paardentandarts was duidelijk. Eerst rubber proberen en dan eventueel rvs. Geen kunstof (heb ooit een paard gehad dat daar een stuk uit beet. Nooit meer)

Wilma84: we proberen d'r nu te rijden zonder bit. Maar geloof dat ze dat erg vervelend vind. Ze blijft maar snurken/blazen.

Die Happy Mouthjes zijn 19mm. Ik vind dat wel erg dik...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:33

Rubber is wel super dik, volgens mij gaat dat niets worden.

Die neusriemen weet ik niet of die hier te koop zijn.
Maar bestellen in de UK is niet moeilijk en niet veel duurder ook.
Verzenden zal iets van 7 tot 15 euro zijn en met Royal airmail is dat er met 4 dagen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:40

Ja zowiezo is rubber te dik. En dit kan dan wel een zachtere werking hebben op de lagen maar meestal maakt rubber de mondhoeken stuk, en dan verplaats je het probleem alleen maar.
Je zou je ook nog eens kunnen laten informeren over de Bitbuddy. Er zijn al veel paarden met extreem gevoelige lagen mee geholpen.