Boomloos vraagje (inlages in zadel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Boomloos vraagje (inlages in zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 10:45

Ik heb een vraagje over een boomloos zadel.
Momenteel heb ik een boomloos westernzadel op het oog welke zelf verstelbare inlages aan het zadel heeft.
Dit ziet er zo uit:
http://imageshack.us/photo/my-images/577/boomloos.png/

Mijn vraag is of je dan genoeg hebt aan een pad zonder inlages of dat ik alsnog voor een pad met inlages moet gaan kijken. Volgens de verkoopster kan hier een 'normale' westernpad met ruggengraatvrijheid onder.
Toch hoor ik vaak dat een pad met inlages beter is en aangezien ik net begin met boomloos hoopte ik wat informatie te krijgen van mensen die er meer verstand van hebben als ik.
Wil natuurlijk wel dat ik goed geïnformeerd ben voordat ik ergens aan begin.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hier antwoord op kunnen geven.

DubbelFun

Re: Boomloos vraagje (inlages in zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:08

Of je wel of niet extra inlages nodig hebt heeft ook te maken met hoe de rug van je paard is; is die vlak, heeft hij een kuiltje of ligt zijn ruggegraat er zichtbaar/voelbaar op.
Verder is het belangrijk te weten hoe stevig de kussens onder het zadel zijn; hoeveel ruimte hou je over als jij er op zit ??
Is dat 1 cm (dan zou ik extra inlages adviseren), of 2 cm (dan zou het bij een normale rug voldoende moeten zijn).

Het is iig handig als je een pad neemt waar je zelf evt inlages bij kunt doen c.q. verwisselen door dikkere.
Dat maakt dat je de pad makkelijk zelf kunt wassen én als het nodig mocht zijn kun je de dikte van de inlages aanpassen aan je situatie.

Overigens zijn dit soort kussens maar zelden geschikt/goed passend te maken omdat ze niet voldoende buigzaam zijn in de vorm van de rug. Ze moeten nl niet alleen de bolling kunnen volgen, maar ook de schuinte in één beweging.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:27

Dankjewel voor je reactie!
Heb ik zeker wat aan.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat het voor de vorming beter is als de inlages in de pad zelf zitten.
Omdat het iets is wat ik nog niet ben tegengekomen bij boomloze zadels vond ik het al een beetje 'eng' om het zo maar te zeggen.
De verkoopster heeft ook gewone boomloze westernzadels met pad met inleggers dus mijn gevoel zegt ook dat ik daar liever voor zou gaan.
Het is inderdaad ook handiger dat je een pad weer kunt (her)vullen met inlages.

Mijn haflinger zijn rug is redelijk vlak dus ik denk dat ik geen extra dikke inlages nodig heb.
Dan wordt het toch even een kwestie van goed kijken als hij er eenmaal op ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:32

Een "normale" westernpad met ruggengraatvrijheid is helemaal niet zo normaal , die zijn sowieso ook te gebruiken voor boomloosjes zonder kussens dus ja dat kan natuurlijk altijd :P

Dikke kans dat in veel gevallen mensen er dan voor kiezen om de klittenbandkussens van het zadel er af te halen en aan de kant te gooien , omdat de westernpad met ruggengraatvrijheid (indien van goede kwaliteit) zijn werk al prima doet en die losse kussentjes dus overbodig worden :)