Wisselen van bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Wisselen van bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:18

Ik weet niet of dit goed staat, wist niet goed waar ik het moest plaatsen.

Ik wou even weten of jullie ook af en toe moeten wisselen van bit bij jullie paard of dat jullie steeds met hetzelfde bit rijden.
Ik heb namelijk 3 bitten waar ik mee rijd, een gewone watertrens, een D-trens met van die koperen rolletjes en een dubbel gebroken watertrens met in het midden een koper stukje dat kan ronddraaien.
Af en toe moet ik eens wisselen, dan rijd ik bv een ganse poos (ong 3 maanden) met de D-trens en gaat dat heel goed, dan begint mijn paard opeens moeilijk te doen en moet ik wisselen, en loopt ze terug super, zo gaat het steeds opnieuw. Alsof ze het bit opeens beu is ofzo en eens iets anders wil...

Hebben sommigen onder jullie dit ook?

Sjors

Re: Wisselen van bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:21

nee, ik wissel niet van bit hoor ;)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:47

Ik heb aan al mijn hoofdstellen precies het zelfde soort bit zitten, wel net zo prettig voor het paard vind ik.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:34

Vickz schreef:
[size=9]Af en toe moet ik eens wisselen, dan rijd ik bv een ganse poos (ong 3 maanden) met de D-trens en gaat dat heel goed, dan begint mijn paard opeens moeilijk te doen en moet ik wisselen, en loopt ze terug super, zo gaat het steeds opnieuw. Alsof ze het bit opeens beu is ofzo en eens iets anders wil...

Waarschijnlijk gaat het bit na een tijdje het zeer gevoelige slijmvlies op het bot irriteren. Doordat je van bit wisselt ligt het bit op een andere plek of een andere manier in de mond, waardoor de gevoelige/pijnlijke plaats even rust krijgt.
Na een tijdje begint het weer van voren af aan...

Bitloos geen optie? Je paard heeft duidelijk een gevoelige mond.

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:49

ik wissel nooit, ik had eerder ook problemen en toen heb ik er een paardentandarts bij gehaald, deze heeft de hele mond bekeken en een bitadvies gegeven. geen problemen meer gehad

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:14

Heb eigenlijk pas 1x van bit gewisseld... dit was van Enkelgebroken watertrens (vrij dun bit) naar Dubbel gebroken watertrens met een bol tussenstukje (wat dikker bit) was meer on uit te proberen hoe hij erop zou reageren en dat ging helemaal prima. Rij nu niet meer met andere bitten :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:21

Ik wissel normaal niet van bit.
Een keer ivm met slijmbeursontsteking geswitcht van snaffle naar shank snaffle. En vervolgens na een aantal weken weer terug.
Sindsdien niet meer....blijf bij mijn snaffle

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:27

Ik heb 4 verschillende bitten die ik door elkaar gebruik:
1x enkel gebroken d trens voor buitenrijden
Een ongebroken happy mouth bit voor dressuur
Een dubbel gebroken bustrens met springen
Een pessoa enkel gebroken voor de cross

Voor alles iets waar ze t lekkerste mee loopt. HEb gezocht naar het bit voor alles, maar die is er niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:51

ik gebruik drie dingen door elkaar.
£Meestal voor dressuur heb ik een gewone dubbelgebroken watertrens
Voor springen en langere buitenritten in grote groepen heb ik een BA D-trens,die is iets dunner, en heb er net iets beter stuur mee (we zijn beginnende springers, en als ik niet oplet loopt ze wel es naast de hindernis :D) en een net iets betere rem (voor als ze in een fiks galopje effe de rem kwijt is in groep :D)
en voor buitenritten alleen of trektochtjes gebruik ik meestam de hackamore.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 20:53

e_horse schreef:
Vickz schreef:
Af en toe moet ik eens wisselen, dan rijd ik bv een ganse poos (ong 3 maanden) met de D-trens en gaat dat heel goed, dan begint mijn paard opeens moeilijk te doen en moet ik wisselen, en loopt ze terug super, zo gaat het steeds opnieuw. Alsof ze het bit opeens beu is ofzo en eens iets anders wil...

Waarschijnlijk gaat het bit na een tijdje het zeer gevoelige slijmvlies op het bot irriteren. Doordat je van bit wisselt ligt het bit op een andere plek of een andere manier in de mond, waardoor de gevoelige/pijnlijke plaats even rust krijgt.
Na een tijdje begint het weer van voren af aan...

Bitloos geen optie? Je paard heeft duidelijk een gevoelige mond.

Ik heb een hackamore [size=9](of hoe schrijf je dat :o ) al eens geprobeerd (wel enkel voor dressuur) en de 1ste dag of 2 dagen lukt het redelijk, ze is ontspannen, wel hevig in galop, maar opeens lijkt ze het door te hebben en loopt ze door met mij :P (speelt met mn voeten)
Ik heb er inderdaad ookal aan gedacht om bitloos te proberen, desnoods met iets anders dan een hackamore. Maar ik vrees dat wandelen en springen dan niet zal lukken (dat ik te weinig controle zal hebben)

Mijn paard heeft inderdaad een moeilijke mond (gevoelige) het moet net precies zijn of ze doet het niet, maar ze heeft ook een erg gevoelige huid, gewoon gevoelig in het algemeen dus ;)

Chocotofe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:21

Ik rij met een jong paardje en wissel ook vaak af van bit. Het gaat het dan tussen een enkel gebroken watertrens, een happymouth enkel gebroken bitje, een D-trens, een enkel gebroken kneveltrens, de kneveltrens met knevelstukjes aan het hoofdstel... Ik geef wel toe, ik ben bittenaddicted. Maar ik geloof in het belang van het af en toe wisselen van het bit, zeker als je zoekende bent naar wat het beste is. Bij een volwassen paard dat goed loopt op 1 bit zou ik het zeker zo laten, maar als je af en toe het gevoel hebt dat het 'dat' niet meer is met een bepaald bit is veranderen van bitten zeker niet slecht !

Vaniela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:07

Lalys_ schreef:
Ik rij met een jong paardje en wissel ook vaak af van bit. Het gaat het dan tussen een enkel gebroken watertrens, een happymouth enkel gebroken bitje, een D-trens, een enkel gebroken kneveltrens, de kneveltrens met knevelstukjes aan het hoofdstel... Ik geef wel toe, ik ben bittenaddicted. Maar ik geloof in het belang van het af en toe wisselen van het bit, zeker als je zoekende bent naar wat het beste is. Bij een volwassen paard dat goed loopt op 1 bit zou ik het zeker zo laten, maar als je af en toe het gevoel hebt dat het 'dat' niet meer is met een bepaald bit is veranderen van bitten zeker niet slecht !

Bittenaddicted? Wissel je dan random af, gewoon waar je die dag zin in hebt?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:19

Ik wissel ook wel. Heb een dubbelgebroken watertrens voor het werk aan de lange lijnen, springen en buitenrijden. Een leerbitje voor het dresssuurmatige werk en sinds kort train ik haar ook dressuurmatig op de combinatie van een dressuurstang en een bitlooshoofdstel, gaat super :)
Ik heb niet het idee dat ze last heeft van dat gewissel. Welke optoming ik gebruik hangt af van wat ik van plan ben te gaan trainen en op welke manier :)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 06:31

Als je het juiste bit voor jou paard hebt, zou je eigenlijk niet hoeven wisselen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:47

StefenFrens schreef:
Als je het juiste bit voor jou paard hebt, zou je eigenlijk niet hoeven wisselen.

maar soms vereist de situatie een ander bit ...
dressuurmatig is mijn paard perfect te sturen op een watertrens, springmatig gaat ze soms (door mijn onkunde) nog es naast de hindernis, mar een D trens kan ik ze dan wel beter begrenzen.in maat 17.5 vind je helaas geen dubbelgebroken D trenzen, dus hb ik een BA bitje ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 08:51

StefenFrens schreef:

Dat is mijn probleem, soms lijkt het ene bit het juiste maar na een poosje lijkt het 'niet meer te werken' en dan wissel ik en gaat het super met dat andere bit. Heel raar vind ik dat eigenlijk.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:47

Misschien de tandarts eens langs laten komen?.

Ik wissel bijna nooit van bit. De meeste paarden heb ik altijd met een dubbelgebroken watertrens of bustrens gereden.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 09:34

De tandarts komt iedere 6maand langs ;) Nog nooit wat gemerkt, enkel maar haken van de tanden moeten veilen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:59

Ik probeer wel eens iets nieuws, maar wissel eigenlijk vrijwel niet.
Heb 2 jaar lang met een dubbelgebroken watertrens gereden en heb laatst een dubbelgebroken anatomische D-trens geprobeerd.
Op deze D-trens liep ze net iets fijner, dus ben gewisselt. Maar het is niet de bedoeling binnenkort weer te gaan wisselen.