Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vickz schreef:[size=9]Af en toe moet ik eens wisselen, dan rijd ik bv een ganse poos (ong 3 maanden) met de D-trens en gaat dat heel goed, dan begint mijn paard opeens moeilijk te doen en moet ik wisselen, en loopt ze terug super, zo gaat het steeds opnieuw. Alsof ze het bit opeens beu is ofzo en eens iets anders wil...

) en een net iets betere rem (voor als ze in een fiks galopje effe de rem kwijt is in groep
)e_horse schreef:Vickz schreef:Af en toe moet ik eens wisselen, dan rijd ik bv een ganse poos (ong 3 maanden) met de D-trens en gaat dat heel goed, dan begint mijn paard opeens moeilijk te doen en moet ik wisselen, en loopt ze terug super, zo gaat het steeds opnieuw. Alsof ze het bit opeens beu is ofzo en eens iets anders wil...
Waarschijnlijk gaat het bit na een tijdje het zeer gevoelige slijmvlies op het bot irriteren. Doordat je van bit wisselt ligt het bit op een andere plek of een andere manier in de mond, waardoor de gevoelige/pijnlijke plaats even rust krijgt.
Na een tijdje begint het weer van voren af aan...
Bitloos geen optie? Je paard heeft duidelijk een gevoelige mond.
) al eens geprobeerd (wel enkel voor dressuur) en de 1ste dag of 2 dagen lukt het redelijk, ze is ontspannen, wel hevig in galop, maar opeens lijkt ze het door te hebben en loopt ze door met mij
(speelt met mn voeten)
Lalys_ schreef:Ik rij met een jong paardje en wissel ook vaak af van bit. Het gaat het dan tussen een enkel gebroken watertrens, een happymouth enkel gebroken bitje, een D-trens, een enkel gebroken kneveltrens, de kneveltrens met knevelstukjes aan het hoofdstel... Ik geef wel toe, ik ben bittenaddicted. Maar ik geloof in het belang van het af en toe wisselen van het bit, zeker als je zoekende bent naar wat het beste is. Bij een volwassen paard dat goed loopt op 1 bit zou ik het zeker zo laten, maar als je af en toe het gevoel hebt dat het 'dat' niet meer is met een bepaald bit is veranderen van bitten zeker niet slecht !

StefenFrens schreef:Als je het juiste bit voor jou paard hebt, zou je eigenlijk niet hoeven wisselen.
Nog nooit wat gemerkt, enkel maar haken van de tanden moeten veilen.