Na 3 jaar terug rugproblemen te hebben gekregen merk ik dat zadels nu wel nauw steken. Momenteel rij ik met een fryso legachy 18 inch fit 4,hoewel ik altijd dol ben geweest op het zadel gaat dit echt niet goed met mijn rug.
Mijn problemen zijn dat de zit te gesloten is en ik mijn bovenbeen slecht kwijt kan,de kniewrong of de steun ervan zou ik wel graag houden.
Hebben jullie tips?
Wat ik zoek is dus kort samengevat.
Zadel voor ronde paarden ?(fries paard) Plaats voor lange benen liefste een schuin naar voren stekend zweetblad Genoeg kniewrong voor bovenbeen Niet een gesloten zit
@celano Bedankt voor je reactie ,om welk type kn gaat het ,en heb je dan toch nog iets steun van de wrong?
Lambiekske
Geplaatst: 13-10-11 11:25
Ik heb een Friese merrie en ik heb lange benen. Na een paar zadels te hebben gehad heb ik nu sinds 3 jaar de Euroriding Diamant met extra lange zweetbladen. Je benen liggen dus zoals ze horen te liggen/hangen . (Met een vooruitstekend zweetblad krijg je het euvel dat het tegen de schouder van het paard aan komt en dus de schoudervrijheid weg valt). Super fijn zadel zowel voor het paard als voor mij!! Een echte aanrader dus!
Laatst bijgewerkt door Lambiekske op 13-10-11 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Muronia
Geplaatst: 13-10-11 11:27
Ik heb een Premiere France "Jessica" dressuurzadel. Zit vaak met hetzelfde probleem ivm lange benen en deze zit perfect, kan er mijn benen goed op kwijt, heeft voldoende bovenbeenwrong en zit zacht. Premiere is trouwens een onderdeel van BR, voor mensen die het merk niet kennen. Mijn paard is geen fries, maar wel een rondgeribde kwpner met weinig schoft.
MarChak
Geplaatst: 13-10-11 11:28
Wow zadel, het zweetblad kun je naar voren kantelen, zweetblad kan verlengd geleverd worden, keuze uit verschillende wrongen, en zitting is ook in verschillende dieptes verkrijgbaar.
Edit: je rijdt nu met het zadel op de foto's in je profiel? Kan me goed voorstellen dat je daar rugklachten in krijg, de lepel duwt jouw onderrug hol, maar dat compenseer je door iets naar voren te buigen. Denk dat het lastig is voor jou om rechtop te zitten in dat zadel.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 13-10-11 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt
brendalevita
Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-11 11:30
Zo snelle reacties!
Bedankt de euroriding had ik eerder van gehoord en zal even kijken naar de Premiere France "Jessica!!
Kijk effe in mijn profiel daar kun je het zadel goed zien (laatste stand foto)
Roxx
Geplaatst: 13-10-11 11:31
Ik ben 1.93 en heb de daarbij behorende extra lange benen, dus dit probleem had ik ook. 't Tweespan heeft een zadel speciaal voor mij en mijn paard op maat gemaakt waar ik mijn benen prima op kwijt kan. Dat is ook een Fryso.
brendalevita
Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-11 11:32
@MarChak
Naar de wow heb ik al verschillende malen gekeken,misschien dan maar eens 1 uitproberen.
@lambieske Bedankt dit is precies wat ik zoek zo op het oog te zien!!!
Laatst bijgewerkt door brendalevita op 13-10-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt
amazone77
Geplaatst: 13-10-11 11:33
Ik heb een Bates zadel Isabel werth model. De wrongen kan je via klittenband vervangen en verplaatsen,ook heb je er verschillende maten wrongen van...misschien iets voor jou. Ook de boom kan je van maat veranderen (volgens mij hebben ze er wel 8 verschillende maten van) Duur zadel maar super fijn zadel.
Ik heb een friese ruin van 1.68m en ben zelf 1.78m met in verhouding langere benen dan m'n bovenlijf. Mijn fries heeft een ontzettend brede wervelkolom en uiteindelijk zijn we op een wow uitgekomen. Voordeel van een wow is de aanpasbaarheid, alle onderdelen kunnen verwisseld worden en aangepast, had anders al 2x een ander zadel moeten hebben omdat m'n paard weer iets veranderd was. Mijn wow heeft extra lange zweetbladen met movable block, dus de wrongen zijn verplaatsbaar met klittenband tussen de zweetbladen. Ook kunnen de zweetbladen aan het zadel nog in diverse hoeken gezet worden, dus enorm aanpasbaar naar wat je nodig hebt. Sinds ik het zadel heb zit ik 10x beter en kan ik m'n benen veel beter stil houden. Ook steken m'n laarsschachten niet meer onder de rand van m'n zadel, zo irritant. Ik heb maat gemaakte Petri's, maar ook standaardlengte thermolaarzen welke te kort zijn, maar daar kan ik zelfs mee rijden omdat de zweetbladen lang genoeg zijn. Succes ermee!
Lambiekske
Geplaatst: 14-10-11 08:58
brendalevita schreef:
@MarChak
Naar de wow heb ik al verschillende malen gekeken,misschien dan maar eens 1 uitproberen.
@lambieske Bedankt dit is precies wat ik zoek zo op het oog te zien!!!
Pfff tis moeilijk,heb ook al contact gehad met tweespan,wat het nog moeilijker maakt is dat het mijn eigen paard niet is en ik zelf wel voor de kosten van het zadel opdraai. Maar goed moet wel lekker zitten he...
Suzanne_18
Geplaatst: 14-10-11 22:24
Misschien is een Sommer Passion wat voor je? Deze heeft een wat naat voren geplaatst zweetblad. Daarnaast is de wrong verplaatsbaar en in verschillende vormen te krijgen. Het zadel heeft een vrij diepe zit, maar zet je niet vast. Verder heeft het zadel een breed kussenkanaal en veel schoudervrijheid doordat de kussens niet onder de hele wrong doorlopen. Meer info en modellen kan je vinden ophttp://www.sattelmacher.com.
Ik heb een paar maanden geleden dezelfde zoektocht gehouden, vanwege rug- en bekkenproblemen, met als moeilijkheid erg lange (boven)benen. Ik ben uitgekomen op een Ainsley Lincoln. Half diepe zit en lang, iets naar voren geplaatst zweetblad. Heb er helaas maar 2 weken van mogen genieten, daarna is mijn paard overleden, plotseling. Hij lag bij mij ook op een Fries.
brendalevita
Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-11 15:21
@ankem heb idd vaker jou topic s gelezen met jou probleem,en dat komt dicht in de buurt bij de mijne. Ben je nog in bezit van dit zadel?
@ de sommer pashion lijkt me zeer zeker wat,ga ff googlen bedankt!!
freespirit
Geplaatst: 15-10-11 15:24
WOW zadel !!! Mijn hubbie is 2.04 m en heeft hele lange benen. Sinds kort een wow zadel aangeschaft, van alles aangepast voor ruiter en paard......geweldig, wil niet anders meer dan een wow zadel
_Parzival
Geplaatst: 15-10-11 15:58
Ainsley zadel, echt een superzadel, lag op een kwpner, nu op een Fries.
brendalevita
Er is 1 type ainsley waar ik wel interesse in heb(lincoln) alle anderen heb ik al geprobeert,en bevalt niet.
De wow,sommer pashion,massimo ga ik allemaal opzoeken dat lijkt me wel wat! En heb een afspraak bij tweespan staan,die kunnen misschien nog iets betekenen
Ik heb de Ainsley nog liggen en die blijft ook. Zei al gekscherend zoek straks een paard wat onder het zadel past. Wil je het proberen? Je woont in de buurt.
brendalevita
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-11 11:05
@ankem Dat zou wel erg fijn zijn,dan kan ik het zelf even proberen en dan weet ik waar ik naar moet zoeken!!
Daarbij zie ik je advertentie voor een bijrijdpaard ,wellicht kan ik je in contact brengen met mijn buurvrouw die heeft nog een fries waar ze iemand voor zoekt,pb me maar!