Help!!! zadel schuift bij paard met weinig schoft...!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chico_lama

Help!!! zadel schuift bij paard met weinig schoft...!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:45

hallo,

Ik heb een prestige springzadel, helaas schuift deze op één van mijn paarden.
hij zakt erg snel scheef (heb dit nog nooit mee gemakt met dit zadel).
heb al geprobeerd met bontje en andere onderlegger helaas blijft zadel scheeft zakken.
het is ook vrij moeilijk paard om goed zadel te hebben.
het paard is nog weinig in bespiering, word wel al veel beter maar ik denk dat het probleem ligt dat hij weinig tot geen schoft heeft.
paardje is rond de 164 cm en heeft een vrij platte rug maar is wel small.

Wie heeft er hier ervaring mee en welke boommaat zou je eventueel aanraden.
ik heb van me prestige een medium boom.
me ainsley dressuur past beter maar dat is ook gewoon medium boommaat.

hopelijk kan iemand mij helpen die het zelfde ''probleem'' heeft gehad.
want in prenciepe past dit zadel wat ik nu heb echt op ''bijna'' al me paarden maar bij deze zakt hij scheef.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:20

Dit zadel past gewoon niet. Laat een zadelmaker komen met verschillende zadels zodat je kan kijken wat het beste bij je paard past.
Succes!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:30

Als je paard weinig tot geen schoft heeft kan ik me nauwelijks voorstellen dat hij een medium boommaat heeft. Meestal heeft dit type schoft een wijde tot zeer wijde boommaat nodig, zoek dus idd een zadelmaker op die dit op kan meten. tegen het schuiven hielp bij mijn paard een Hafpad wel goed

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:54

_Dune_ schreef:
Dit zadel past gewoon niet. Laat een zadelmaker komen met verschillende zadels zodat je kan kijken wat het beste bij je paard past.
Succes!

daar was ik dus ook al achter dat zadel niet goed paste anders zou zadel niet schuiven he! :j
maar om weer 2000€ uit te geven voor nieuw zadel.. is ook beetje TE voor een paard wat in training staat.
het is denk ik ook zonde want dat beestje is 4 en zit vollop in ontwinkeling en spier op bouw.
dus waarschijnlijk als ik nieuw zadel zal nemen zal hij hem over 3 maanden al niet meer passen...

want in prenciepe als ik me eigen springzadel erop leg, is de schoft en schouder vrij dus dat is niet verkeerd, en drukt ook niet op wervel kanaal.
alleen van onder wijkt hij iets terwijl die daar juist meer moet aansluiten. bij de zweetbladen.
daardoor schuift hij denk ik .. maar ik heb gewoon denk ik een tijdelijke oplossing nodig.
dus dacht mischien heeft iemand hier ervaring mee.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:57

dianaw33 schreef:
Als je paard weinig tot geen schoft heeft kan ik me nauwelijks voorstellen dat hij een medium boommaat heeft. Meestal heeft dit type schoft een wijde tot zeer wijde boommaat nodig, zoek dus idd een zadelmaker op die dit op kan meten. tegen het schuiven hielp bij mijn paard een Hafpad wel goed

maar ik heb niet speciaal voor dat paard dit zadel gekocht hoor! deze staat nieuw op stal, en ik heb nu 8 paarden gehad en dit zadel paste op die paarden echt gewoon perfect komt denk ik ook omdat die vrij normale rug hebben en het zadel een breedt kussenkanaal heeft overigens vind ik prestige altijd wel goed op de paarden liggen helaas niet op dit paard.

oke zal kijke heb nu ook soort schuimpad ofzo mocht ik uitproberen van ruitersport dealer, kijken of dat zou helpen ziet er echt fijn en goed uit die zeide ook dat het tegen schuiven van zadels is.

thnx voor de tip!

kianzzz1990

Re: Help!!! zadel schuift bij paard met weinig schoft...!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:19

Idd even een nieuw zadel kopen, dit zadel past gewoon niet.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:00

Een pad zal een slecht passend zadel niet passend gaan maken.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:54

zoals ik al eerder meld, dan kan ik over 3 maanden weer een nieuwe kopen. ik weet niet maar i kga niet elke 3 maanden nieuw zadel kopen voor paard want als ik zadel koop dan wil ik wel gewoon echt een goede en niet zn half zadeltje van 1000 euro ofzo.
maar heb net zadelmaker gesproken die toevallig vanavond op de club was die heeft ook voor gesteld om te wachten omdat het beestje nog TE veel in ontwikkeling is en het zonde is om nu nieuw zadel te kopen.
en hij vond hem nu met die nieuwe pad acceptabel vooral omdat hij goed schouder en schoft vrijheid heeft en de kussens goed aansluiten op de rug.

tevens schuift me zadel nie tmeer door die pad... naja vandaag met rijden is hij geen een keer geschoven dus mischien helpt het wel. het zadel ligt hierdoor iets hoger, en sluit nu bij de zweetbladen ook beter aan.
dus mischien helpt een pad er onder dus wel ;-)
het is niet gewoon bondje of gell pad maar iets met fhone ofzo je hebt me gymm toch ook van die zachte ballen als je die indrukt dat ze in elkaar gaan en daarna weer uit elkaar naja dit is dan even wat steviger enzo.
maar zal kijken hoelang dit goed blijft liggen want voorde rest op schoft, schouder en rug ligt het zadel dus perfect. en nu eigelijk beide.

dus het toppic kan gesloten worden :D

mosantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:50

Hey,

Ik wou toch nog even reageren want ik heb helemaal hetzelfde probleem. Mijn paard is een echt fijn gebouwd maar heeft totaal geen schoft. Als je kijkt naar de schouders passen de smallere boommaten beter maar het schuift het inderdaad. Als ik dan zadels probeer met brede boommaten past het beter aan de schoft en het begin van de schouders maar sluit het totaal niet meer aan een we 20 cm meer naar beneden zijn waardoor het zeer vervelend rijden is want ik voel mijn paard niet meer zo goed en sommige sadels zitten dan ook heel los op de rug.

Ik wil graag een tweedehands zadel kopen maar het is inderdaad moeilijk om er zelf een te vinden. Ik denk dat de beste tactiek is om zoveel mogelijk zadels te lenen van allerlei mensen en er eens mee te rijden. Zodat je kan voelen hoe het voor jou en voor je paard zit. Want er is heel veer verschil tussen verschillende merken ook als je dezelfde maat neemt. Als je er een vind dat past vraag je gewoon om deze langer te lenen of ga je op zoek naar dezelfde tweedehands.

Dus als er mensen zijn die zadels weten die op dergelijke paarden passen, laat het mij dan zeker weten? ;)

Nog een kleine opmerking: Nu ga ik zeker reactie krijgen als "koop een nieuwe, dan ben je zeker". Ook dit is met een dergelijk paard niet zeker. Ik heb nu mijn tweede nieuwe zadel en het past al voor de tweede keer niet optimaal.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:56

Waarom proberen jullie niet de boomloze Startrekks? Die voegen zich wat beter naar het lichaam van je paard en hebben itt andere boomloze merken een goede zit doordat ze kussens en een stijvere vorm hebben. Die kun je ook tweedehands voor niet al te veel wel op de kop tikken.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:03

ik heb ook hetzelfde probleem gehad met 1 vqan mijn paarden, namelijk mijn uber sjieke arabier, weinig schoft rondribbig en smalle schouders,
heb nu een zaldi boommaat 33m met latex kussens en dat was van de 30 zadels het enige wat paste, wat overigens ook weer perfect op mijn andere paard past

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:13

Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar gister is bij mij de zadelmaker geweest.
Ik heb zelf een 3,5 jarige merrie die dus ook nog vollop in de groei is, ze heeft weinig schoft en is rondgeribt.

De zadelmaker is dus gister geweest en we hebben een fijn zadel gekozen deze lag primma en zat lekker.
Alleen kan het nog een beetje schuiven (heb dit met proefrijden nog niet gemerkt trouwens maar we doen ook nog niet veel) hij denkt dat dit met veel zadels het geval zal zijn, en rade mij daarom een banaansingel aan. de persoon die mij in dit alles begeleid was het hierook mee eens.

Ik heb hem nog niet gekocht dus weet niet of het daadwerkelijk iets is maar mischien dat je hier ook even naar kan informeren.