Voor en Nadelen van een martigaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Voor en Nadelen van een martigaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:13

Hallo bokkers

ik ben voor school een verslag aan het maken van hulpteugels.
ik moet de hulpteugels beschrijven en moet er voor en nadelen van opnoemen.
ik ben nu bij de martigaal gekomen en heb beschreven wat het is. nu ben ik alleen opzoek naar de nadelen van een martigaal?
zijn er hier echt nadelen van?

Anoniem

Re: Voor en Nadelen van een martigaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:16

Als het paard bokt, kun je zijn kop niet meer omhoog trekken?
Het paard kan bij gekken sprongen met zijn voor benen in het vorkje terecht komen.
Je hebt geen directe verbinding meer met de mond.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:18

dit zijn een paar goede nadelen. ma stel je voor als je paard zich goed gedraagt zijn er dan echte nadelen van een martigaal. ik bedoel mee hinder je je paard er mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:19

mehorsrex schreef:
dit zijn een paar goede nadelen. ma stel je voor als je paard zich goed gedraagt zijn er dan echte nadelen van een martigaal. ik bedoel mee hinder je je paard er mee?

Waarom zou je een martigaal gebruiken bij een paard dat zich goed gedraagt?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:21

nou zoals bij het springen 10 van de 20 springruiters heeft een martigaal

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:22

Ja, als je de martingaal toepast bij een jong paard kan je in de problemen komen bij het sturen. Ik leer jonge paarden sturen door overdreven mijn handen van de hals af te brengen en met een martingaal loop je dan letterlijk vast omdat die de beweging van de teugels niet alleen in opwaartse maar ook in zijwaartse richting beperken.
Ik gebruik dan ook vrjwel nooit een martingaal, alleen op paarden die de neiging hebben hun hoofd echt heel hoog te brengen ( de neus boven oorhoogte, zeg maar).
Als je een martingaal op de juiste manier gebruikt ( lengte van de vorkjes tot op de schoft van het paard) werkt deze ook alleen maar als het paard zijn hoofd overdreven hoog optilt. Vaak is dat "aangeleerd" door verkeerde training of door problemen van het paard.
Nadeel is ook dat een martingaal vaak veel te kort wordt afgesteld om het paardenhoofd eerder te begrenzen en het hoofd naar beneden te "werken" door de benedenwaartse druk op het bit; op de juiste lengte gegespte martingaals zie je nauwelijks, o.a. omdat ze dan ook bar weinig effect hebben.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:24

ElCid schreef:
Ja, als je de martingaal toepast bij een jong paard kan je in de problemen komen bij het sturen. Ik leer jonge paarden sturen door overdreven mijn handen van de hals af te brengen en met een martingaal loop je dan letterlijk vast omdat die de beweging van de teugels niet alleen in opwaartse maar ook in zijwaartse richting beperken.
Ik gebruik dan ook vrjwel nooit een martingaal, alleen op paarden die de neiging hebben hun hoofd echt heel hoog te brengen ( de neus boven oorhoogte, zeg maar).
Als je een martingaal op de juiste manier gebruikt ( lengte van de vorkjes tot op de schoft van het paard) werkt deze ook alleen maar als het paard zijn hoofd overdreven hoog optilt. Vaak is dat "aangeleerd" door verkeerde training of door problemen van het paard.
Nadeel is ook dat een martingaal vaak veel te kort wordt afgesteld om het paardenhoofd eerder te begrenzen en het hoofd naar beneden te "werken" door de benedenwaartse druk op het bit; op de juiste lengte gegespte martingaals zie je nauwelijks, o.a. omdat ze dan ook bar weinig effect hebben.

thanks hier heb ik wat aan! is het goed dat ik dit gebruik in mijn verslag?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:28

Ik ondervindt er weinig nadelen aan zolang hij goed afgesteld is. Ik gebruik hem met het springen, omdat mijn paard het hoofd soms heel hoog brengt. Het is misschien wat onhandig dat je de singel en teugels moet losmaken om hem te bevestigen, en hij de manen soms wat kapot schuurt, maar een nadeel zou ik het niet noemen. Wel kan je minder makkelijk een zijwaartse teugelhulp geven wat elcid zegt, en kan hij langs de hals afzakken als het paard het hoofd heel laag houd als het paard bijvoorbeeld aan een voorbeen krabt (met een gewone martingaal, dus geen borsttuig met martingaal). kan ook aan mijn paard liggen trouwens, die kan zn hals in allerlei bochten wringen als hij jeuk heeft :')

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:05

het verschilt dus heel erg kwa nadelen. het lijkt mij dus zo dat wanneer je de martigaal op de juiste manier gebruikt je er geen nadelen aan zitten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:07

Als je martingaal juist is afgesteld en het paard houdt zijn hoofd op een normale hoogte dan grijpt de martingaal niet in. In dat geval ondervind je dus geen echte nadelen van de martingaal :)

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:12

Ik vind het een nadeel dat het optuigen langer duurt, en dat ik eigenlijk gewoon geen effect merk qua hoofdhouding, alleen het hoofd echt 'omhoog gooien' is wat minder. Was bij mij ook aangeschaft wegens hoge hoofd houding bij springen. Maar door dressuur en balanstraining is dat flink verbeterd.

Ik heb mijn martingaal verknipt zodat ik alleen die halsring nog over heb. Dat heeft wel effect, kan ik me ergens aan vasthouden bij onstuimige paarden. :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:45

Mas schreef:
Als je martingaal juist is afgesteld en het paard houdt zijn hoofd op een normale hoogte dan grijpt de martingaal niet in. In dat geval ondervind je dus geen echte nadelen van de martingaal :)

Idd :j

@pentax, bij mij duurt het nog geen minuut langer, icm borsttuig vastklikken en dan martingaal vorkjes klikken en klaar.

En je kunt dan het beste gewoon een beugelriem of halstertouw om de nek doen :+

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:50

en wat vinden jullie van de vaste martigaal dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:51

Huiswerk topic's zijn eigenlijk niet toegestaan ;) dus ik ga even temmen.. Heb nu het idee dat we jou huiswerk aan het maken zijn

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:53

:roll: lekker boeiend, dit topic kan ook interessant zijn voor anderen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:55

Anoniem schreef:
Huiswerk topic's zijn eigenlijk niet toegestaan ;) dus ik ga even temmen.. Heb nu het idee dat we jou huiswerk aan het maken zijn

nee hoor ik vraag gewoon wat jullie vinden van de martigaal als jullie mijn huiswerk zouden moeten maken dan waren we nog wel even bezig wand dan moest ik ook vragen wat de voor en nadelen van een slof teugel zijn en hoe je ze moet gebruiken en zo ook met de hulpteugels voor het longeren en de Thiedemann-teugel enz en de vele andere hulpteugels die er zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:58

MelanieB schreef:

Dat ben ik wel met je eens. Maar ik zie de vraag al aan komen, wat wij dan van een slof, thiedeman, bijzet en pessoa vinden.. En dan word het wel degelijk een huiswerk topic..

Naar aanleiding van deze post, Heb ik getemt..
Citaat:

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:02

Dat vraagt ze toch niet, dus dat is nogal 'flauw' om dan nu al te temmen. gaat nog steeds over een martingaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:10

let op: het antwoord van ElCid is een antwoord wat betrekking heeft op western-rijden!
Bij western zijn we veel meer bezigmet zijwaarts sturen dan bij engels rijden. Let dus op of je dat wilt gebruiken!

Voordelen van een martingaal vind ik dat bij correct gebruik hijhelemaal niets doet! en bij omhoog brengen ( te hoog) van het hoofd werkt hij in.

Nadelen in de dressuur ken ik eigenlik niet, wel weer bij western: we gebruiken geen stopjes om te voorkomen dat de ringen teveel verplaatsen, dan is het mogelijk bij sterke inbuiging van het hoofd en een reactie van het paard de tanden in de ringen kunnen komen, met alle gevolgen van dien...

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:22

Anoniem schreef:
MelanieB schreef:

Dat ben ik wel met je eens. Maar ik zie de vraag al aan komen, wat wij dan van een slof, thiedeman, bijzet en pessoa vinden.. En dan word het wel degelijk een huiswerk topic..

Naar aanleiding van deze post, Heb ik getemt..
Citaat:

dan spijt het me wand de slofteugel de pessoa en de thiedeman heb ik al gedaan. ik heb deze topic geopend omdat ik wat over de martigaal wou weten en het misschien een leerzame topic is over de martigaal

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:24

ElCamino schreef:
let op: het antwoord van ElCid is een antwoord wat betrekking heeft op western-rijden!
Bij western zijn we veel meer bezigmet zijwaarts sturen dan bij engels rijden. Let dus op of je dat wilt gebruiken!

Voordelen van een martingaal vind ik dat bij correct gebruik hijhelemaal niets doet! en bij omhoog brengen ( te hoog) van het hoofd werkt hij in.

Nadelen in de dressuur ken ik eigenlik niet, wel weer bij western: we gebruiken geen stopjes om te voorkomen dat de ringen teveel verplaatsen, dan is het mogelijk bij sterke inbuiging van het hoofd en een reactie van het paard de tanden in de ringen kunnen komen, met alle gevolgen van dien...

bedankt voor je antwoord :D

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:59