Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ElCid schreef:Ja, als je de martingaal toepast bij een jong paard kan je in de problemen komen bij het sturen. Ik leer jonge paarden sturen door overdreven mijn handen van de hals af te brengen en met een martingaal loop je dan letterlijk vast omdat die de beweging van de teugels niet alleen in opwaartse maar ook in zijwaartse richting beperken.
Ik gebruik dan ook vrjwel nooit een martingaal, alleen op paarden die de neiging hebben hun hoofd echt heel hoog te brengen ( de neus boven oorhoogte, zeg maar).
Als je een martingaal op de juiste manier gebruikt ( lengte van de vorkjes tot op de schoft van het paard) werkt deze ook alleen maar als het paard zijn hoofd overdreven hoog optilt. Vaak is dat "aangeleerd" door verkeerde training of door problemen van het paard.
Nadeel is ook dat een martingaal vaak veel te kort wordt afgesteld om het paardenhoofd eerder te begrenzen en het hoofd naar beneden te "werken" door de benedenwaartse druk op het bit; op de juiste lengte gegespte martingaals zie je nauwelijks, o.a. omdat ze dan ook bar weinig effect hebben.
Mas schreef:Als je martingaal juist is afgesteld en het paard houdt zijn hoofd op een normale hoogte dan grijpt de martingaal niet in. In dat geval ondervind je dus geen echte nadelen van de martingaal

dus ik ga even temmen.. Heb nu het idee dat we jou huiswerk aan het maken zijn
lekker boeiend, dit topic kan ook interessant zijn voor anderen. Anoniem schreef:Huiswerk topic's zijn eigenlijk niet toegestaandus ik ga even temmen.. Heb nu het idee dat we jou huiswerk aan het maken zijn
MelanieB schreef:lekker boeiend, dit topic kan ook interessant zijn voor anderen.
Citaat:en wat vinden jullie van de vaste martigaal dan?
Anoniem schreef:MelanieB schreef:lekker boeiend, dit topic kan ook interessant zijn voor anderen.
Dat ben ik wel met je eens. Maar ik zie de vraag al aan komen, wat wij dan van een slof, thiedeman, bijzet en pessoa vinden.. En dan word het wel degelijk een huiswerk topic..
Naar aanleiding van deze post, Heb ik getemt..Citaat:en wat vinden jullie van de vaste martigaal dan?
ElCamino schreef:let op: het antwoord van ElCid is een antwoord wat betrekking heeft op western-rijden!
Bij western zijn we veel meer bezigmet zijwaarts sturen dan bij engels rijden. Let dus op of je dat wilt gebruiken!
Voordelen van een martingaal vind ik dat bij correct gebruik hijhelemaal niets doet! en bij omhoog brengen ( te hoog) van het hoofd werkt hij in.
Nadelen in de dressuur ken ik eigenlik niet, wel weer bij western: we gebruiken geen stopjes om te voorkomen dat de ringen teveel verplaatsen, dan is het mogelijk bij sterke inbuiging van het hoofd en een reactie van het paard de tanden in de ringen kunnen komen, met alle gevolgen van dien...