dankuu
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Dune_ schreef:Zoiets is heel persoonlijk. De een vindt een diepe zit met veel wrong heerlijk, de ander heeft juist liever een vlakke zit met weinig wrong. De een vindt een wintec verschrikkelijk hard zitten en de ander rijdt er buitenritten van 4 uur op.
Als je op zoek bent naar een zadel, dan moet je gewoon gaan proberen wat jou het lekkerste zit en wat je paard goed past. Laat dus een zadelmaker komen met verschillende merken en types.
_Dune_ schreef:Als de pony lang stil heeft gestaan, is een zadel met verwisselbare boom een verstandig idee! De bespiering zal zeker nog gaan veranderen en dit kun je vaak wel opvangen door een andere boom erin te doen.
Zelf had ik een wintec, erg fijn zadel hoor maar hij paste echt niet meer op mijn paard. Ik heb nu een Thorowgood T8, deels kunststof, deels leer (zitvlak en wrongen) en deze heeft ook een verwisselbare boom. Dit zadel zit wel zachter dan een wintec hoor! En omdat de kussens met wol gevuld zijn, kun je ook net weer wat meer aanpassen dan bij een wintec met Cair gevulde kussens.
Maar laat gewoon een zadelmaker komen, met o.a. wintec, dan kan hij beoordelen of een wintec wel bij je paard past. De voorboom is dan wel verstalbaar, maar de gehele zadelboom moet ook de ruglijn overal goed volgen. En dat stuk is dus niet aanpasbaar.