Bontje sperriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annelotten

Bontje sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:45

ik weet niet zeker of het hier goed staat
Hallo,

mijn paard heeft vaak last van wondjes bij de sperriem. Trek hem niet zeker niet te strak aan dus daar kan het niet aanliggen. Elke keer als het weer genezen is, heeft hij 1 keer zijn sperriem weer om en alweer schuurplekjes/wondjes aan de onderkant van zijn neus. Ik dacht dat er hiervoor dus misschien wel bontjes bestaan? Zoja, waar zijn ze te koop, is dit niet het geval, dan kan ik het altijd nog gewoon zelf maken natuurlijk. Maar zou je hier ook gewoon mee mogen starten op wedstrijden?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, vond wel 1 topic, maar die gene bedoelde volgensmij aan de bovenkant bij de sperriem. En kon ook geen duidelijk antwoord vinden in de regelementen.

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen,

celinedaisy

Re: Bontje sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:24

Misschien is proberen om hem strakker te doen, misschien schuurt ie wel omdat het redelijk los zit?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:28

vasaline op smeeren? werkt dat niet, kun je misschien een kinketting beschermer er onder doen, ik weet niet of je hier mee mag starten ik zou dat even bij de knhs na vragen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:30

is het geen optie om gewoon zonder sperriem te rijden?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:30

Er bestaan idd bontjes voor! heb ze pas nog voorbij zien komen op een site.
Even op google kijken?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:41

kan je de sperriem niet gewoon van het hoofdstel af halen? lijkt me niet fijn als het paard er steeds wondjes van krijgt...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:42

dan trek je het bit zo snel door zijn mond, ik vindt dat er niet vriendelijker uit zien

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:43

nicky_rilana schreef:
dan trek je het bit zo snel door zijn mond, ik vindt dat er niet vriendelijker uit zien

Yeahhhhhhhhhhhh right

Dan trek je m gewoon in zijn bek, dat heeft niks met wel of geen sperriem te maken.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:43

Als je normaal rijd trek je het bit niet door zijn mond. Dus eens met Upendo!!
Maar als ik TS was zou ik er wat sudocreme op smeren!
En de sperriem aflaten tot de wondjes geheeld zijn.
En anders kijken of je er een stuk van een washandje onder kan stoppen?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:44

Kinkettingbeschermer van br (bont). Werkt prima

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:44

helemaal niet maar dat gaat gewoon sneller ik heb het wel eens bij mijn pony gedaan en toen zat hij er zo door heen, als er toch een bondje onder zit is het toch ook over?

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:45

nicky_rilana schreef:
helemaal niet maar dat gaat gewoon sneller ik heb het wel eens bij mijn pony gedaan en toen zat hij er zo door heen, als er toch een bondje onder zit is het toch ook over?

dan zou ik toch maar eens een kneveltrensje pakken bij het rijden als ik jou was.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:46

als je het bit door de mond heen trekt doe je naar mijn mening toch iets fout in je hulpen..
met een (dun) bontje onder de hoge neusriem starten mag geloof ik wel, om de sperriem heb ik nooit iets van gehoord.. je zou dit bij de knhs kunnen vragen.

waar zitten de wondjes precies? je zou ook voor een lage neusriem kunnen kijken.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:48

Wat ook kan zijn, is dat je paard allergisch is voor het middel waarmee je je leer onderhoudt. Heb ik ook gehad met de sperriem. Juist daar kreeg één van mijn paarden steeds wondjes. Ik heb een hele poos zonder sperriem gereden met een hoge Engelse neusriem, maar toen ik viertal ging rijden, was de voorkeur toch om allemaal dezelfde optoming te hebben. Toen kreeg ze geen plekjes na de trainingen, maar na een wedstrijd wel. En toen ging mij ineens een lichtje op.
Sinds ik daarna andere zadelzeep en lederdressing ipv vet gebruik is het over! En de plekjes die ze soms bij de singel had ook!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:49

als ik naar haar profielfoto kijk springte ze en dan zou ik die sperriem er echt niet uithalen hoor.
z'n kneveltrens daar mag je volgesmij helemaal niet mee dressuuren heb ze iniedergeval nog nooir gezien

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:49

nicky_rilana schreef:
als ik naar haar profielfoto kijk springte ze en dan zou ik die sperriem er echt niet uithalen hoor.
z'n kneveltrens daar mag je volgesmij helemaal niet mee dressuuren heb ze iniedergeval nog nooir gezien

Nou, dan zou ik de regelementen maar eens checken. Daar mag je gewoon mee starten.
Het is een heel vriendelijk bit omdat je die niet door de mond KAN trekken.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:50

ja indd, zonder kun je prima rijden.
Ik rij gewoon zonder neus riem, dus eigenlijk alleen bakstukken, frontriem en keelriem. En dat werkt prima en ik trek niks door de mond heen.
maar ik snap wel, dat als je het sperriempje erafhaalt, dat dat bij wedstrijden er natuurlijk niet zo mooi uitziet.
Waarom geen engels hoofdstel dan in jou geval?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:54

het bit wat ik nu heb trek ik toch ook niet door de mond, en ze wordt verkocht en gebeurt dat niet dan gaat ze terug naar de eigenaar

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:55

Wow! Veel reacties! Hartstikke bedankt voor alle tips! Het is een mexicaanse neusriem, maar wil eigenlijk nog lage neusriem proberen, omdat die toch vriendelijker inwerkt dan een mexicaanse. Op een gewone gecombineerde neusriem loopt ie helemaal niet fijn, en zonder sperriem is dan alsnog gene optie, want ik rijdt met neusnetje, en die blijft dan niet zitten, haha.. Ingewikkeld dus.. Maar lage neusriem is dus een optie, zal 's kijken of ik die kan lenen om te kijken hoe hij daar op loopt, zal ook 's kijken of ik het leer kan schoonmaken en met een ander middel kan behandelen.. Iemand vroeg waar de wondjes precies zitten, een beetje lastig uit te leggen, maar hierbij even (een heeeeleee oude) foto, lijkt me duidelijker:Afbeelding Het plekje is dus waar de lijn naar toe gaat.. En washandje is ook goede tip! Overigens zou de sperriem er prima afkunnen als ik nog met gewone neusriem, toen ik nog met gewone neusriem reed, deed ik die er ook altijd af toen hij wondjes had, gaat prima!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:09

Citaat:
Nou, dan zou ik de regelementen maar eens checken. Daar mag je gewoon mee starten.

uhmm, hier ben ik het dus niet mee eens..
in Frankrijk reed ik op een paard, die had ook zo'n bit. had eerst echt niet door dat dat bit zo scherp was, en ik hem pijn deed. heb nog wel een foto:
Afbeelding
geen commentaar dat ik in zn mond trek, daar ben ik zelf ook wel achter gekomen. en had het toen echt neit door.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:12

_horselovee_ schreef:
Citaat:

uhmm, hier ben ik het dus niet mee eens..
in Frankrijk reed ik op een paard, die had ook zo'n bit. had eerst echt niet door dat dat bit zo scherp was, en ik hem pijn deed. heb nog wel een foto:
Afbeelding
geen commentaar dat ik in zn mond trek, daar ben ik zelf ook wel achter gekomen. en had het toen echt neit door.

Dat is dan enkel puur omdat jij geen omgang gewend bent met een dergelijk bit dat je er niet mee kan rijden..

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:14

Het gaat een beetje offtopic, maar volgensmij kan een kneveltrens juist een heel vriendelijk bit zijn, mits het juist wordt gebruikt.. En het bit is nog altijd zo scherp of vriendelijk als de hand van de ruiter..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:17

Ik heb een lederen beschermer om mijn sperriem gedaan. Van een oude aansnoerneusriem gesloopt omdat mijn paard na haar revalidatie nog steeds gevoelig was op de sperriem. Hij zit er nu nog uit gewoonte aan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:22

volgens mij mag je met een gecombineerde neusriem niet starten zonder sperriem

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:23

dat mag wel