Spring- of Veelzijdigheidzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Spring- of Veelzijdigheidzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:40

Hoihoi,

Ik heb een bijrijdpaard waarmee ik elke maandag naar de springles ga. Tot nu toe gebruik ik hiervoor het springzadel van het andere paard wat er staat (Kieffer Norbert Koof AT). Maar over een week of 2 gaat de eigenaar met haar paard in de les meespringen met haar zadel. Dus zit ik erover te denken om zelf een spring of vzh zadeltje aan te schaffen.
Ik heb een beetje zitten rondkijken op internet en kwam tot de conclusie dat de zadels waar ik naar opzoek ben toch iets boven mijn budget liggen :')

-Max. 400 euro
-Veelzijdigheid of spring
-Tweedehands in goede staat of nieuw
-Kleur maakt helemaal niks uit
-Veel kniewrong is wel een pre
-17 inch is voor mij groot zat, groter of kleiner is opzich geen probleem.
-Boommaat heb ik naar gevraagd, zodra ik die weet zet ik die neer :)

Op Ponypret heb ik wel een leuk zadeltje gezien, voldoet aan bijna alle eisen: http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 14270-0001
Helaas niet veel kniewrong, maar verder wel mooi ding.
Alleen vraag ik me af of de kwaliteit wel goed is? Staat geen merk bij dus daar kan ik niet op googlen. De prijs staat me wel zeer aan :j

Als iemand nog tips of ideeën heeft, deze zijn zeer welkom!

Angela

Re: Spring- of Veelzijdigheidzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:00

Ga niet een zadel kopen op basis van een boommaat. Er is zoveel meer aan een zadel wat moet passen. Als je een zadel wilt, ga dan naar aan zadelpasser, en geeft daar je eisen aan, en kijk of je op die manier aan een passend zadel voor een vriendelijke prijs kan komen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:08

Ik was ook niet van plan zomaar een zadel te kopen zonder er een zadelmaker bij te halen. Maar het is toch handig om een maat te weten, zodat ik een beetje kan rondkijken. Stel dat ik een zadeltje vind, dan kan ik de eigenaar vragen of we erheen kunnen rijden om te passen (met zadelmaker erbij) :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:36

Ik zou geen nieuw lederen zadel van deze prijsklasse kopen. De kans dat de boom krom is of dat het leer binnen de korste keren kapot gaat is vrij groot. Dan kun je beter voor een kunsstof zadel gaan of een tweedehands zadel dat door een zadelmaker wordt nagekeken en gepast.
Wat betreft spring of VZH: spring je voornamelijk of rijd je ook regelmatig dressuur of buiten? In het eerste geval kun je denk ik beter voor een springzadel gaan, in het andere geval lijkt me een VZH een betere keus.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:48

_Dune_ schreef:
Ik zou geen nieuw lederen zadel van deze prijsklasse kopen. De kans dat de boom krom is of dat het leer binnen de korste keren kapot gaat is vrij groot. Dan kun je beter voor een kunsstof zadel gaan of een tweedehands zadel dat door een zadelmaker wordt nagekeken en gepast.
Wat betreft spring of VZH: spring je voornamelijk of rijd je ook regelmatig dressuur of buiten? In het eerste geval kun je denk ik beter voor een springzadel gaan, in het andere geval lijkt me een VZH een betere keus.

Leer of kunststof maakt mij ook niet uit :)
Het paard heeft een dressuurzadel die ik gebruik in de dressuurles. Daarmee wil ik niet gaan springen, dus daarom ben ik opzoek naar een springzadel of eventueel een veelzijdigheidszadel.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:07

Het bovenstaande zadel is van het merk Horze.
Dit is een bekend en goed merk.
Het leer is van goede kwaliteit, en wij kijken zadels na voordat wij deze verkopen.
Dit omdat het belang van het paard bij ons groter is dan het verkopen van een zadel, en je hebt er niks aan om zadels te verkopen die binnen een jaar uit elkaar liggen.

Maar TS je kunt bij ons in de winkel gewoon een keer langskomen om het zadel te bekijken, en je mag hem meenemen om te passen, past die niet breng je hem gewoon terug.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:32

Waarom bel je geen zadelmaker om een 2ehands wintecje te komen passen? Evt ergens in de buurt eentje op mp zoeken, onafhankelijke zadelmaker bellen en het zadel terugbrengen als het niet past. De kans is redelijk groot dat het goed ligt, en als je voor die ene keer in de week ergens een gelpadje onder moet leggen is ook niet erg.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:38

Je kunt beter een goed passend zadel kopen, dan er een gelpadje onder moeten leggen.
Als dat moet zit je zadel ook niet goed.

En een wintec zadel ligt niet op alle paarden en pony's goed, dus dat is ook niet altijd een oplossing.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:01

Bedankt voor de informatie HTM!
Donderdag neemt de eigenaar van het paard 2 zadels mee die ik mag uitproberen, dus daar kijk ik eerst even naar.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:03

HTM schreef:
Je kunt beter een goed passend zadel kopen, dan er een gelpadje onder moeten leggen.
Als dat moet zit je zadel ook niet goed.

En een wintec zadel ligt niet op alle paarden en pony's goed, dus dat is ook niet altijd een oplossing.

Dat zeg ik toch niet, maar de kans is groter omdat de boom verwisselbaar is.

Ik vind een gelpadje geen ramp, die ene keer in de week dat je het zadel gebruikt.