welk bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aapjex

welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:34

Hallo bokkers,

ik heb een super leuke e pony /3 die af en toe heel erg door kan drammen. Ik heb nu een enkelgebroken bitje best wel een dikke en heeft dus geen enkel effect.10,5 cm ik weet het heel klein :P 11cm past hij ook wel. Hij is heel gevoelig dus wie weet er een goed bitje mag best iets scherper :Y) .

alvast suuuppprrr bedankt :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:35

Een instructrice zoeken, want kennelijk heb je er zelf echt geen verstand van. Een E pony met een 10,5 maat is echt zo goed als onmogelijk. Daarnaast is drammen eerder het gevolg van een inconsequente ruiter dan van het bit.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 09-10-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:35

Dubbel gebroken? Waarom het bitje scherper als hij gevoelig is? :)
Mijn pony kan ook welleens doordrammen maar dan moet ik hem op zijn plek zetten door bijv hem naar voren te drijven, dat ligt niet aan het bit ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:36

MLoeser schreef:
Een instructrice zoeken, want kennelijk heb je er zelf echt geen verstand van. Een E pony met een 10,5 maat is echt zo goed als onmogelijk. Daarnaast is drammen eerder het gevolg van een inconsequente ruiter dan van het bit.

Idd := mijn E pony heeft volgens mij 13 of 13,5 cm :))

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:37

Inderdaad, mijn e pony (arabier) heeft maat 11,5 en heeft al een klein snuitje..
Daarbij vind ik dat je het erg raar omschrijft... Je geeft aan dat je pony een gevoelige mond heeft.. Dan kies je toch juist voor een minder scherp bit?

Calimero_

_Amigo schreef:
MLoeser schreef:

dan heeft die wel een grote mond :')

s6801881

_Amigo schreef:
MLoeser schreef:

Ik werk zelf met AV's en die hebben een vrij smal mondje, maar geen een heeft een kleinere maat dan 12,5. Een 11,5 sluit ik nog niet eens uit, maar een 10,5 is echt een shetlandermaat.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:39

Dit is mijn arabier met een 11,5 cm bitje..

Afbeelding

_aapjex

Re: welk bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:42

MLoeser je hoeft niet zo bijdehand te doen ik het een instructeur die zelf een eigen fok stal heeft en zelf paarden doorrijd tot zz zwaar en hoger en hij zegt er niets van dusss

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:42

Heb je een foto van het hoofd van je e-pony?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:44

ik bedoel dat hij niet reageert op dat bitje dus ietsje scherper ik heb helaas geen foto anders kon ik jullie even de mond snoeren want hij past gewoon hij is ook een smal beestje

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:46

ik heb een c pony welsh met maat 9/ 9,5 dus het kan wel hoor,

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:46

Nou zeg, waarom gelijk zo bot? Je hoeft toch niemand de mond te snoeren? We proberen alleen te helpen.
Die foto van die van mij is ook een e pony met een smal snoetje. Die van jou moet wel een heeel smal snoetje hebben om die maat te passen..

Daarbij is het niet verstandig om een scherper bit in te doen als hij niet reageert maar juist daar aan te werken. Probeer je pony op kleine hulpen te rijden. Als ik jou was zou ik ook kiezen voor een dubbelgebbroken bitje, desnoods iets dunner.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:48

malissapaard schreef:
ik heb een c pony welsh met maat 9/ 9,5 dus het kan wel hoor,

Een C is nog lang geen e :)
Dan zou het zo zijn dat een C pony maat 9, 9,5 heeft, een D pony een 10 of 10,5 en een E pony 11 of 11,5..

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:48

zoo nu hebben jullie niets meer te zeggen hé hij zegt zelf ook dat ik misschien voor een iets scherper bitje kan gaan ik bedoel niet echt scherp maar dat ding is nu echt onwijs dik

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:49

ik doe niet bot hun lachen mij gewoon uit!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:49

Heb je mijn commentaar wel gelezen?
Je kunt daar ook op een normale manier op reageren, of niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:49

Tanuya schreef:
ik bedoel dat hij niet reageert op dat bitje dus ietsje scherper

Niet reageren op een bit lijkt me een kwestie die rijtechnisch moet worden opgelost ipv scherper bit?
Zou die instructeur toch moeten weten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:54

TS je spreekt jezelf tegen. Je pony dramt door en het bit heeft geen enkel effect, maar hij is wel gevoelig?!?!
Dit wijst op inconsequente signalen op het bit... Dat je pony een 10.5cm zou hebben vin dik persoonlijk ook vrij klein voor een D-pony, maar als hij echt zo'n kleine mond heeft, dan is een dunner bit zowieso fijner voor hem.

Zuiver fysisch gezien is een dikker bit "zachter" want de druk/kracht wordt verdeeld op een groter contactoppervlak. Maar wanneer een pony/paard een kleine mond heeft, dan zal een bit door de geringe ruimte tussen de lagen ongemakkelijk in de mond liggen en onrechtstreeks druk uitoefenen.

Ik zou het toch eens bepreken met je instructeur. Als hij toch zo goed is, dan kan hij je heel gericht raad geven of het zit gewoon tussen jou oren...
Persoonlijk zou ik bij pony's/paarden met een kleine mond een dun bit nemen, liefst dubbelgebroken. Maar dat laatste is deels persoonlijke voorkeur en moet je uiteindelijk gewoon uitproberen. 't ene paard reageert goed op een beweegelijk bit (dubbelgebroken watertren met/of zonder robart) en de andere juist een bit dat heel stil in de mond ligt (ongebroken bustrens)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:58

Mijn paard (1.62) loopt ook met een 11,5/12 cm d-trens. Vrij smal dus.

Ik raad je ook aan te bespreken met je instructeur wat hij denkt dat een fijn bitje is voor jullie beide.
Voor paarden met een kleine mond zijn dunnere bitjes vaak net wat fijner (ik heb nu ook een 14mm).
Het kan best zijn dat hij een beetje dramt omdat het bit niet lekker in de mond ligt. Probeer eens een dubbelgebroken bit, over het algemeen reageren paarden daar iets fijner op.
Vervolgens een bustrens of watertrens proberen, eventueel anatomisch gevormd.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:03

Petitparis: Ze heeft niet een D-pony maar een E-pony..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:03

Calimero_ schreef:
Petitparis: Ze heeft niet een D-pony maar een E-pony..

Dan heeft de pony in verhouding nog een kleinere mond

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:52

kijk aan het commentaar van petitparis heb ik iets dat bedoelde ik ook dat een smaller bit misschien fijner voor hem iets ivm kleine mond ik bedoel het helemaal niet van scherpe bit zodat ik hem beter aankan ofzo ik denk dat de meeste van jullie het gewoon te letterlijk nemen maar in ieder geval iedereen bedank *D sorry voor mijn uitbarsting 8)7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:55

Tanuya schreef:
Hallo bokkers,

ik heb een super leuke e pony /3 die af en toe heel erg door kan drammen. Ik heb nu een enkelgebroken bitje best wel een dikke en heeft dus geen enkel effect.10,5 cm ik weet het heel klein :P 11cm past hij ook wel. Hij is heel gevoelig dus wie weet er een goed bitje mag best iets scherper :Y) .

alvast suuuppprrr bedankt :o

De dikgedrukte stukjes zijn de reden waarom mensen de conclusie trekken dat je een bit wilt met scherpere inwerking. In feite geeft je dat aan.

Dat een dik bit niet goed in de mond van je paard ligt, kan natuurlijk. Dat is weer een heel ander probleem. H

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:19

dat bedoel ik ook voor hem, nou ik bedoel het niet op die manier want ik bedoel niet met scherpere inwerking want het is een feit dunner is scherper zo bedoel ik het en dat doordrammen bedoel ik dat dat bitje dan zo dik is dat hij er gewoon doorheen dramt