Anatomisch versus anatomisch

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Anatomisch versus anatomisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 01:19

Bij de zoektocht naar een nieuwe singel kom je al snel anatomisch gevormde tegen.
Maar wat is nu het verschil tussen de ene en de andere vorm?
Deze bijvoorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding
Wat is nu het verschil tussen beide vormen? Op basis waarvan kies je?

Overigens is dit een vrij algemene vraag, dressuursingels hebben vergelijkbare vormen.

Dabo

Re: Anatomisch versus anatomisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:31

De onderste is volgens mij een springsingel..?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:26

De onderste 2 zijn springsingels. Het anatomische zit erin dat er ruimte is achter de voorbenen van het paard. Dat is bij alle singels hierboven hetzelfde. Enkel het midden is verschillend.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:37

Dan rij ik dus met een springsingel bij mijn dressuurzadel?
Ik heb zo'n singel zodat de druk beter verdeeld wordt, het middelste stuk zit aan de voorkant in de singelgroeve.
Zorgt er dus voor dat de singel mijn zadel beter op de juiste plet laat liggen (niet naar voren trekt).

Een springsingel heeft een veel grotere flap.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:40

De onderste is afgeleid van een springsingel maar heeft inderdaad een betere drukverdeling. Voor een springsingel heeft hij geen nut want hij stopt voor het gedeelte waar de ijzers in de buik terecht komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:36

Angela schreef:
De onderste 2 zijn springsingels. Het anatomische zit erin dat er ruimte is achter de voorbenen van het paard. Dat is bij alle singels hierboven hetzelfde. Enkel het midden is verschillend.

nope, zijn enkel voor betere drukverdeling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 13:53

Het gaat mij er niet om of het spring of dressuursingels zijn, het gaat om de vorm.
De een heeft een rond vlak middenin, de ander heeft een naar voren lopende vorm, wat is het verschil daartussen?
Het enige verschil met dressuursingels is de lengte, bij dressuursingels vind je ook deze vormen:
Afbeelding
Afbeelding

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:55

Ik heb de laatste die je hier laat zien (dressuur dus) en die heb ik omdat mijn merrie de singelplek heel ver naar voren heeft. Andere singels trokken dan altijd naar de singelplek. Gevolg: een schuivend zadel.
Nu met deze singel blijft het zadel mooi op z'n plek liggen en het "uitstekende" deel ligt mooi op de singelplek.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:03

Pion schreef:
Dan rij ik dus met een springsingel bij mijn dressuurzadel?
Ik heb zo'n singel zodat de druk beter verdeeld wordt, het middelste stuk zit aan de voorkant in de singelgroeve.
Zorgt er dus voor dat de singel mijn zadel beter op de juiste plet laat liggen (niet naar voren trekt).

Een springsingel heeft een veel grotere flap.

Dat is bij de 'ronde', die heb ik dus ook voor dressuur.
Die andere is ook voor de singelgroeve, en daarnaast meer ruimte achter de benen. Net als de ronde overigens, alleen de ronde verdeelt de druk beter over het borstbeen? (zeg ik dat nou goed? :+ ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:36

Die met die brede middenstukken hebben een betere drukverdeling op het borstbeen, wat voor een paard prettiger kan zijn.

De zgn 'banaan' singels zijn geschikt voor paarden met een grasbuik of waarbij de singelplek van het zadel niet overeen komt met waar de singel bij een paard hoort te liggen. Je kunt - afhankelijk van de situatie- de bolle kant naar voren of achteren doen.

Het je een singel met alleen 2 smallere stukken ter hoogte van de elleboog, dan is dat om meer ruimte te geven aan de bovenbenen en het voorkomt schuurplekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:46

Dus in princiepe gebruik je zo'n brede singel?
Die bananen zijn dan alleen voor de uitzonderingen?
Toch zie je die het meeste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:28

anneliesdj schreef:
Die bananen zijn dan alleen voor de uitzonderingen?
Toch zie je die het meeste.

Óf een hoop zadels liggen niet zo best, óf veel paarden hebben grasbuiken...óf het is een hype ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:05

Het is denk ik ook een beetje een hype, maargoed 'anatomisch' naar het lichaam gevormd geeft ook wel aan dat het op de een of andere manier iets goeds toe kan voegen.
Ruimte achter het been bijvoorbeeld.

Daarnaast is het inderdaad zo dat veel zadels de singelstoten niet hebben hangen waar ze zouden moeten (singelgroeve). Zo'n banaansingel is dan een simpele oplossing.