Thiedemann tegen trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Thiedemann tegen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 22:43

Ik had vandaag weer les op de manege, en volgens mijn 'instructeur' is een thiedemann tegen het trekken?
is dat echt zo? of had ik het wel goed, en is het wel om je paard "aan de teugel" te laten lopen. (op een verkeerde manier dus.)
bijna alle paarden (of iig heel veel) hebben nu een thiedemann...

Quir

Re: Thiedemann tegen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:47

Thiedeman teugel is inderdaad niet tegen trekken, met grof geweld zijn ze gemakkelijker in de krul te trekken. Thiedeman is het zelfde als een slof, maar dan vast.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:50

Ik vind dit een zwak punt van de instructeur en de manege. Paarden preventief met tiedemann laten lopen, zegt meer over degene die les geeft en misschien wel hoe de paarden gehouden worden als dat het het probleem oplost. Hier loopt geen enkele lespony met hulpteugel, sterker nog als het even kan lopen ze bitloos. Aan de teugel gaan ze evengoed wel als de kids leren rijden en niet omdat er geprutst wordt of een hulpteugel eraan gehangen wordt.

Wat betreft de werking, ik kan me voorstellen dat het paard zich minder sterk kan maken maar een flinke ruk naar beneden om een bok te kunnen geven lukt evengoed wel hoor.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 22:55

had ik het toch goed :D
ik dacht al, het is toch een kruising tussen een slof en een martingaal? dan kan het toch bijna niet (alleen) tegen het trekken zijn...
ik werd al voor gek verklaard door hem, dat ik dat dacht :P

k wil sowieso ook zo snel mogelijk van de manege af, omdat ik gewoon verkeerd heb leren rijden, op deze manier dus.

maarja, bedankt. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:39

Ik heb een tijd met thiedeman gereden toen mijn fjord enorm
sterk was en echt een spelletje met me speelde. Heb er geloof
ik 2 weken mee gereden. Tussendoor met de les af gehad. En na
2 weken kon ik prima zonder rijden. Af en toe nog eens een dagje
hem erbij gepakt.

Nu pak ik hem als ik ga buitenrijden
of naar 't strand ga. Dan heb ik hem wel echt nodig. Maar dressuurmatig
al zeker een jaar nooit meer aangeraakt. Waar ik mee wil zeggen dat
het echt een goed hulpmiddel kan zijn, maar zeker niet voor lange
periode.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:48

Het is absurd dat een Thiedeman gebruikt wordt voor alle manegepaarden, ongeacht of ze er baat bij hebben. Ben er al sowieso niet voor, martingaal is dan beter, als het echt moet...
Weet dat je volledig in je recht bent en probeer andere mensen op je manege te overtuigen, en probeer toch, voor je van je manege afgaat, ervoor te zorgen dat ze ermee stoppen!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 13:19

ff voor de duidelijkheid: niet alle paarden rijden ermee, maar wel heel veel / de meesten.

Ik ben zelf ook niet voor thiedeman, eigenlijk al helemaal niet voor hulpteugels. alleen als het echt moet dan.
ik zal volgende x proberen het nog een x te doen :)
k heb het de vorige x ook al tegen een paar gezegd, de helft wist niet eens wat het was,, en waarvoor..

alleen het ergste is nog,, dat ik het ook nog best fijn vind om er mee te rijden! k wou dat ik er nooit mee gereden had...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:21

Een thiedeman teugel, gaat werken als het paard zijn hoofd te hoog geheven heeft of te lang in de hals loopt.
De teugel is makkelijk in gebruik en werkt niet in als het paard met een normale hoofd/halshouding loopt

De Thiedemann combinatie is gemaakt van hoogwaardig leer. Deze combinatie is een iets verscherpte variant van de slofteugel. Het onderscheid tussen een slofteugel en deze hulpteugels, is dat de de slofteugel die door de bitringen worden gehaald, vast worden gemakt aan de teugel van het hoofdste

dit staat op een site over hulp teugels

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:21

Die van mij reed ik uit onwetend-heid (andere, volwassen ervaren ruiter had t eronder gegooid) dus ik denk van ja dan moet ik er ook mee rijden, toen ik m afhaalde was die gelijk een heel stuk sterker, het klopt ipc dus wel maar is absoluut niet de manier waar t voor bedoeld is! (net als de slofteugel, martingaal...)
Sws vind ik het vreselijk laag als (manege) ponys met hulpteugels lopen (verkeerde manier of niet) puur omdat de ruiter te stom is om t paard juist te rijden... -.-
Gelukkig mogen we hier de hulpteugels (martingaal...) er onderuit halen als we t onnodig vinden... verantwoord of niet maar ik neem toch telkens t risico gezien ik t onder vind... gewoon die knol juist rijden

De thiedeman is ipc het zelfde als de martingaal en slof... los, maar blokt wanneer het hoofd te hoog komt (bij thiedeman en slof ook wanneer het hoofd tever naar voren gaat)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 06:05

owkeej dankje :)
bij de manege bedoel je? dat je de hulpteugels er af mag halen? das fijn :)

dus eigenlijk gaat de thiedeman werken als:
- paard sterk is
- paard hoofd omhoog doet
- paard hoofd naar voren doet

en als het echt (bijna) hetzeldfe als slof is; arme pony's. ):