drukplekken van kussens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

drukplekken van kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:37

Mijn haflinger heeft sinds korte tijd (nu sinds het verharen) ineens witte haren op de plek van de kussens, helemaal achteraan. Zadel is onlangs nog nagekeken door de zadelmaker, en zadel ligt goed. Als ik witte plekken zou vinden, zou ik dit eerder verwachten aan de voorzijde? (erg brede haflinger)
Haren zijn half wit, dus niet helemaal. Alleen de onderzijde (de kant dichtste tegen de huid). Er zit dus nog gewoon een voskleur aan de bovenkant.
Herkent iemand dit? Heeft iemand een oplossing? Enige wat ik kan verzinnen is dat het zadel iets beweegt tijdens het rijden, en daardoor de haren iets schuren?

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:49

misschien ligt het zadel toch te plat van achter dan moet hij weer opgevuld.

lovey_ou

Re: drukplekken van kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:56

Het zou inderdaad kunnen dat je zadel niet goed ligt :j Dat de witte haren zijn onstaan doordat het schuift

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:57

Heb je gekeken wat het zadel doet als je ermee longeert dus zonder een ruiter erop?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:11

Misschien is het zadel voor jou te klein of zit je te ver achter in het zadel?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:04

Bedankt voor de reacties.

Joyce_fury te plat is hij zeker niet, hij is met het controleren gelijk ook opgevuld dus dat sluit ik uit.

In_black dat kan ik idd wel eens proberen, dank je wel! Met het opstappen schuift hij iets naar links, maar dit is bijna niet te voorkomen, erg ronde haflinger, en lastig aan te singelen (als in zet buik uit, verder niet gemeen ;) ) verder met rijden voel ik m niet schuiven, met vriendin erop schuift/wipt ie ook niet, maar ga idd eens aan de longe goed kijken :)

Weissje te klein is hij niet ,maar zou idd weleens wat achterin kunnen zitten (wegens korte beugeltjes ivm knieklachten) ik zal eens iemand laten kijken. Nooit geweten dat je daar ook plekken van krijgt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:07

Mijn eerste gedachte: het zadel is je te klein of je land/zit te ver achterin/achterop je zadel..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:09

Als je paard niet zo lang is in zijn rug én hij heeft veel schwung met lopen dan kan het zijn dat het zadel aan de achterkant wat gaat schuren. Door dit schuren ontstaat warmte-ontwikkeling en hierdoor kan er hitte ontstaan die zo erg is dat de haren er wit van worden.
Zeker als je achter in het zadel zit zal dit het proces nog verergeren doordat er dan nog meer druk op staat.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:18

Dubbeldun dat zou best het probleem eens kunnen zijn nu je dat zo zegt.. vrees dat dat moeilijk op te lossen is met een ander zadel of dekje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:09

Wiebelbillen kun je idd weinig aan doen. Ander dekje zou kunnen, iets wat heel zacht en glad is misschien en proberen niet te ver achterin het zadel terecht te komen (kleinere maat?? )