Ik heb met plezier op mijn Wintec 500 dr., nieuwste model, gereden maar nu blijkt dat hij op alle controle punten goed is op 1 na... Hij draagt niet compleet en vormt als het ware een brug op de rug van mijn paard. Nu heeft de fysio wel een aantal trainingstips gegeven maar is bang dat de spieren van mijn paard niet de ruimte kunnen en zullen gaan opvullen die nodig zijn. Zadel zelfs is niet verder aan te passen.
Advies is dus een ander zadel...
Maar welk zadel zal dat dan worden? En welke zadelmaker/winkel kan ik het beste eens bezoeken?
Ik ben eerlijk gezegd een beetje de weg kwijt...
Dus kom maar op met ervaringen, adviezen en enz!
Zoek dus een dressuurzadel - Diepe of semi diepe zit - dikke kniewrong - iets bolle kussens - 17,5 a 18 inch - niet geheel onbelangrijk: prijsklasse tot 1000,-
Dat is dan toch gewoon een vullings kwestie? Heb je cair in je zadel? Want als je dat niet hebt zijn de kussens door een goede zadelmaker best aan te passen
brugt je zadel fel? Want je kan toch zo'n Cair paneeltjes bijsteken, je hebt 3 modelletjes in 2 diktes...
verder heb ik buiten een goed zadelpasser erbij wanneer je een zadel probeert, geen nuttige tip/raad voor jou...
unicorn_kiss
Geplaatst: 05-10-11 15:18
het nieuwste model heeft zeer horizontale kussens (de cair dan), dat heb ik ook gemerkt, niet bevorderlijk voor een holle rug. De wolgevulde oudere modellen zijn wel ronder. Is dat geen optie?
Inderdaad met wol laten opvullen is een optie Een goede zadelmaker kan dit makkelijk. Dan past het zadel (waarschijnlijk) wel.
Lepeltje
Geplaatst: 05-10-11 15:27
Als het zadel wolgevuld is kan hij denk ik best aangepast worden. Voor mijn paard heb ik nog geen enkel zadel gevonden die met de standaard vulling de rug mooi volgt, dat kan ook bijna niet als je paard een minder normale rug heeft (of je moet voor hele dure merken gaan die speciaal voor dat soort paard ontworpen zijn). Zal dus altijd aangepast moeten worden als ik een nieuw of tweedehands zadel koop voor hem.
Mijn wintec is helemaal opnieuw opgevuld door feike bruinsma http://www.deverenigdezadelmakerij.nl/, hij maakt er zo weer iets moois van. Helemaal opnieuw opvullen kost bij hem 100 euro maar dan past het wel.
Als je wel voor een ander zadel gaat zou ik er denk ik een kiezen met franse kussens, die zijn rond achter en minder lang waardoor ze minder snel in de rug drukken bij een holle rug.
_Nicky
Geplaatst: 06-10-11 07:57
Ik heb ook een paard met een holle rug waar een Wintec niet past doordat het ontzettend brugt. Er ligt nu een Anatomica Octant op, als gegoten! Daarvoor heb ik een Euroriding Diamant gehad, die is meestal ook voor paarden met dit soort rug geschikt doordat de kussens wat ronder lopen. Je zou dus ook bijv. naar een Euroriding Luxor/Titan kunnen kijken, ook deze zadels hebben van die rondere kussens/boom die geschikt is voor dit soort ruggen. Kentaur zou ook een mogelijke optie kunnen zijn.
Zadel was dus het nieuwste model met wol gevuld. Zadelmaakster heeft het zadel al dermate opgevuld-aangepast dat meer vulling of anders vullen niet echt een oplossing meer was. Was gister bij een ruitersportzaak en die waren ook van mening dat de oude modellen beter lagen op meerdere paarden, nieuwe model is inderdaad aardig recht.
Dus daar op onderzoek gegaan naar het juiste zadel... Hebben met name gekeken naar de betere merken en dan 2e hands en er zijn diverse de revue gepasseerd. Heb nu een 2e hands Anky Classic welke een heel stuk beter ligt en die nog makkelijk als ze zich verder ontwikkeld aangepast kan worden. Zal er even een weekje mee rijden, ook tijdens les, en dan kijken we of en hoe hij verder aangepast zal worden.
Zadel zit trouwens heerlijk en heb nu zelfs niet meer de neiging om naar voren te zitten... Hoop dat dat zo blijft!
ikke_draver
dit probleem had ik ook met mijn fries. dus t probleem klinkt bekend
je zou kunnen overwegen om met je paard naar Harry van der Bosch te gaan. dan word er gekeken wat in je budget past en wat op je paard past. heeft mij heel erg goed geholpen ( 750 euro ) een 2dehands zeeeeeer netjes zadel (kieffer) en opgevuld voor mijn zit.