Bit vraag (paard vouwt tong "dubbel")

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Bit vraag (paard vouwt tong "dubbel")

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:41

(Ik heb de tandarts al gebeld en die komt volgende week... maar wil even weten wat hier de ervaringen zijn)

Ik heb gemerkt dat paardlief de tong ACHTER het bit opvouwt als het ware en dan tegen het bit aan gaat zit duwen. Kan tong prima onder het bit door halen hoor en later met het werken had ik het idee dat de tong weer gewoon zat. Maar toen we net begonnen met longeren, zag ik ineens die rare houding van de tong. Betreft een dubbel gebroken bit. Nu vroeg ik me af waar het van kan komen:
hangt het bit te laag? Of juist te hoog?
Of kan het zijn dat het bit te dik is?
Of is het gewoon spelen met het bit?

Zoals gezegd volgende week komt TA weer voor jaarlijkse controle en laat ik daar ook naar kijken.

magda_90

Re: Bit vraag (paard vouwt tong "dubbel")

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:05

Dit komt meestal voort uit een slecht passend bit. Door de tong achter het bit te vouwen wil je paard zich onttrekken aan de druk van het bit. Deze druk kan dus voortkomen uit het feit dat je bit niet past, waardoor de tong pijn doet (lengte, dikte, gewicht, materiaal, ophanghoogte, mondstuk), maar kan ook voortkomen uit het feit dat er bijvoorbeeld haken op de kiezen zitten waardoor de tong/wangen pijn doen en het bit dit extra stimuleert. En vergeet de ruiterhand niet die het bit hanteert, zonder dat we het weten kunnen we als ruiter heel veel druk overbrengen op de mond.

Je zou een keer kunnen longeren met een halster en kijken hoe de tong dan gehouden wordt, bij een rustige houding zou het kunnen betekenen dat het bit het probleem is. Maar helemaal waterdicht is deze methode niet.

Inderdaad afwachten wat de tandarts aangeeft inderdaad.