Hoe zit dat nu: Die maten van Passier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Hoe zit dat nu: Die maten van Passier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:34

Hallo,

Ik ben op zoek naar een Passier Grand Gilbert dressuurzadel omdat mijn Kieffer voor mijn nieuwe paard te smal is.
Maar ik vind de maten van passier zeer verwarrend.
Een mediumboom is dacht ik gelijk aan een 27,5cm, een wide ong 29cm.
Maar ik heb de schouder van mijn paard even opgemeten en ik kom aan 31,3 cm.
Dus wat heb ik nu nodig. Heb al gehoord dat bvb een 31 van stübben, gelijk is aan een 27,5 van Passier.
Verwarrend dus!!

Wie kan me helpen?

Groetjes

aslo

Re: Hoe zit dat nu: Die maten van Passier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:54

Klopt wel zo ongeveer. Passier 27,5 is een medium boom, dus vergelijkbaar met de standaard boom van Kieffer of de ca. 31 van stübben. Je paard zou, als je goed gemeten hebt een medium boom nodig hebben, maar persoonlijk zou ik even een zadelmaker/passer laten komen. Een boommaat alleen garandeert geen juiste pasvorm.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:00

Kunnen de zadel verbreedt/versmalt worden door een zadelmaker?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:41

Volgens mij kunnen alleen de Passiers met PS-Baum veranderd worden.
Dat zijn kunststof bomen. Een houten boom kan je uiteraard niet veranderen (kopijzer soms weer wel).

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:20

Ik heb de boom van mijn Passier GG zadel laten verbreden door een zadelmaker, was geen probleem. Het is wel een kunststof boom.

Mijn paard heeft 33cm nodig qua boom, het zadel had oorspronkelijk een medium boom volgens Passier en die is ongeveer 3cm verbreed om te kunnen passen voor mijn paard. Volgens de zadelmaker zou hij volgens Passier-norm nu wide zijn :)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:52

Bedankt!! Dan kan ik nu dus gaan uitkijken naar een leuk medium zadel en dat dan laten verbreden :)

Weet je soms hoeveel kosten daaraan verbonden zijn? En is dat verbreden gebeurd door passier of een zadelmaker die je zelf gekozen hebt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:08

Heb je wel eens het passier zadel dat je wilt gepast op je paard ? Want ook al klopt de boommaat ongeveer , dat wil nog niet zeggen dat de vorm passend is voor je paard !!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:12

Maris schreef:
Heb je wel eens het passier zadel dat je wilt gepast op je paard ? Want ook al klopt de boommaat ongeveer , dat wil nog niet zeggen dat de vorm passend is voor je paard !!

Ik rij nu met een van mijn lesgever ;) Ligt er zowat perfect op que vorm ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:42

Mijn zadelmaker kon het gewoon zelf :) Ik was geloof ik een 180 euro kwijt ongeveer voor volledig opnieuw opvullen, verbreden en nog wat kleinere dingetjes verder samen, dus het is niet amazing duur. Passier met medium boom kun je ook vrij goedkoop nog tweedehands op de kop tikken (wijde boom zie je bijna nooit, en als ze er staan zitten ze boven de 1000 euro tweedehands) dus dan kan er nog wel wat euro voor het verbreden tegenaan, was mijn gedachte iig :D

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:16

Inderdaad Vientje! Daarom ben ik blij dat het gewoon simpel kan verbreedt worden, met niet al te veel kosten zoals je zegt ;) Bedankt alvast!