Van dressuur naar SGW ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Van dressuur naar SGW ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 15:55

Hallo allemaal, bereid je voor op een ingewikkeld verhaal.

Ik heb een 15 jarige KWPN ruin waar ik graag een rondje dressuur mee rijd.
Nu zijn mijn ouders leek op het paardengebied en ik kan ze maar weinig duidelijk maken.
Zo heb ik heel veel moeite gedaan om paard naar een osteo te sturen en heb daar 3 maand op moeten wachten, zodat ik het als verjaardagscadeau kreeg.
Dit omdat ik toen die tijd in geld nood zat. (Paard i.d winter ziek geweest)
Afijn, het dressuren gaat al bijna een jaar niet goed meer. Ik rijd genoeg met tegenzin en ga vaak naar buiten.
Springen is het liefste wat we doen, maar aangezien we de dressuur nog niet onder controle hebben kan ik ook geen springlessen volgen. Ik vind het moeilijk om hem onder controle te houden.

Olivier heeft in het verleden L dressuur, M springen en Z SWG gelopen.
Nou heb ik gister meegedaan aan een Enjoy the ride rit in Ermelo en aan het eind mochten we ook een klein stukje SGW doen. (waterbakken, boomstammen, beetje vaardigheid.)
Ik had alles perfect onder controle, ik heb nog nooit met zo'n smile op mijn paard gezeten en hem zo zien genieten.
Nu wil ik hier natuurlijk dolgraag mee verder gaan.
Ik weet dat bokt niet in mijn portemonnee kan kijken (valt tevens niet veel te zien :+ ) maar toch vraag ik mij nu af.. Is het slim als ik mijn Kieffer dressuur zadel verkoop en een leuk VZH zadel koop?
Als het antwoord ja blijkt te zijn (wat voor mij duidelijk lijkt) dan spoken de vragen rond in mijn hoofd... Moet ik daar een zadelmaker voor laten komen, hoe duur is dat? Hoe duur is een net VZH zadeltje en welk merk dan? Knight rider (ofte wel rider pro) schijnt erg goed/fijn te zijn, of toch een fijne wintec?
Op welke prijzen kan ik in totaal rekenen en na mijn verhaal gelezen te hebben, kom ik financieel wel in aanmerking voor een nieuw zadel? :\
(Ik ben 15, mijn ouders kunnen bij schieten, maar dan moet er een uiterst goede reden voor zijn)
Wat is precies een boom maat en hoe kan ik deze opmeten, hoe weet ik wat goed zit? (Opnieuw, hier zal ik toch echt een zadelmaker voor moeten laten komen.) Maar maakt hij hem dan niet helemaal op maat en ben ik dan niet gruwelijk veel geld kwijt voor 'slechts een veelzijdigheid zadel' ?
Ik ben van mening dat een passend zadel heel belangrijk is.

Wie kan mij verder helpen en antwoord geven op mijn vragen?

unicorn_kiss

Re: Van dressuur naar SGW ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:50

Met een 2dehands wintec kan je prima sgw'en
Ik vind het zeker geen slecht idee. Met een beetje geluk hou je zelfs geld over, indien je zadel is goede conditie is ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:14

Bedankt. En wat is nou de beste manier omzo'n zadel te kopen?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:17

1 tip, geen Wintec vzh.

Persoonlijk zou ik écht voor een ander zadel gaan, op zn minst een leren zadel.
Doordat het wintec zadel van kunststof is, gaat het niet naar je lichaam staan, en het geeft heel erg weinig steun. Ik heb er ook een tijdje mee gereden, maar voor mij nooit meer!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:34

bedankt. maar er zijn toch ook wintecs zadel die wel van degelijke kwaliteit zijn? :)

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:46

Ik zou ook geen wintec zadel nemen. gewoon een leren zadel. Heb je wel eens geinformeerd bij een ruitersportzaak? In bornerbroek zit er een die ook zadels past, kun je ook met je paard aan huis komen dan hoef je ook geen voorrijkosten te betalen.
Het lijkt me inderdaad verstandig om van zadel te wisselen, aan een veelzijdigheidszadel heb je veel meer plezier!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:57

Rijden nog wel meer mensen sgw met wintecs hoor.. ;)
Je kan nog beter een wintec hebben dan een leren merkloos zadel.
Zou een zadelmaker laten komen, je budget vertellen, en alleen vzh/springzadels. :j
Ik heb paar jaar met een kieffer vzh gesprongen en gecrosst en dressuur. :j

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:01

pagony heeft ook fijne zadels;
wat voor maat zoek je? ik heb een 16,5 inch veelzijdigheidszadel Pagony Diamond die je zo kan overnemen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:34

Ik zoek ongeveer een 17 inch. Is voor een 1.65 paard, smalle bouw en ik zelf ook niets zo'n dikke kont. :D
Heb smal postuur, dus 16,5 zal voor mij wel passen maar ik denk dat dat te klein is voor mijn paard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:35

MelanieB schreef:
Rijden nog wel meer mensen sgw met wintecs hoor.. ;)
Je kan nog beter een wintec hebben dan een leren merkloos zadel.
Zou een zadelmaker laten komen, je budget vertellen, en alleen vzh/springzadels. :j
Ik heb paar jaar met een kieffer vzh gesprongen en gecrosst en dressuur. :j

Daarom zoek ik ook een vzh, ben bang dat met een springzadel mijn houding ook goed veranderd... Het zal zowiezo wel wennen zijn, want heb al 3 jaar op een dressuur gereden. :o

Edit: Pff, ik zit echt in Dilemma nu. Wil graag snel actie ondernemen, maar zie door de bomen het bos niet meer op bokt en marktplaats.
Er is zoveel aanbod, kan inderdaad beter maar naar een zadelmaker gaan/laten komen.
Op welke prijzen kan ik rekenen? En ik zal eerst mijn eigen zadel kwijt moeten raken...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:30

Bel anders eens een zadelmaker, leg uit dat je van dressuur naar VZH wilt en of ze ook inruilen.

Kentaur zadels hebben ook een leuke prijs (onder 1000).

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:41

Als je een zadelmaker belt (die ook tweedehands zadels verkoopt), kun je je wensen en je beschikbare budget doorgeven. Vervolgens kunnen zij je vertellen of ze in die prijsklasse het soort zadels hebben dat je zoekt. Is dat het geval, dan kan de zadelmaker langskomen om te zien of er daadwerkelijk wat bij past wat zoal op je paard past, als voor jou goed zit. Zit het juiste zadel tussen de meegenomen zadels, dan kunnen er aan dat zadel vaak nog kleine aanpassingen worden gedaan (opvullen) indien nodig :)

Als je een zadelmaker vindt die ook aan inruilen doet, is dat helemaal mooi meegenomen natuurlijk :) Volgens mij is echter gebruikelijk dat zadelmakers dit alleen doen als je een nieuw zadel aanschaft?

Met een lager budget zou ik trouwens altijd kiezen voor een tweedehands kwalitatief goed zadel van een fijn merk en nooit voor een goedkoop nieuw zadeltje :j Kentaur vind ik trouwens ook best een fijn merk voor een betaalbare prijs :)

Wat is je budget ongeveer? Heb je al gekeken wat je ongeveer particulier voor je Kieffer terug kunt verwachten?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:02

Ik weet niet wat ik er voor terug kan krijgen. Hoop toch een kleine 200!
En mijn budget lig ook ergens tussen de 200 en 250.
Is dat reeël?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:08

Is je eigen zadel ook al wat ouder dan :)? Anders denk ik dat je daar toch wel al wat meer voor terug kan krijgen :)

Je budget is wat aan de lage kant ben ik bang, maar misschien valt er met goed zoeken wat leuks voor te vinden :) Het nadeel is alleen dat zadelmakers vaak weer een stuk meer rekenen dan particulieren (winstmarge).. Als je echter bij een particulier koopt, weet je weer nooit zeker of het zadel écht goed ligt, omdat wij (leken) simpelweg niet de kennis hebben om dat op alle vlakken te beoordelen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:09

Als je ooit echt wilt SGW-en dan zou ik dat dressuurzadel gewoon houden en kijken of je inderdaad voor dat bedrag van rond de 200 een springzadeltje kunt kopen.
Een ouder zadel kun je voor dat bedrag wel krijgen. Misschien zul je hem moeten laten opvullen of met een gelpadje rijden, maar dan ben je in elk geval uit de brand.

Dan kun je het dressuurzadel gebruiken als je in de bak rijdt en het springzadel voor buitenritten, springlessen en eventueel later crosslessen :-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:46

Ik heb echt geen geld om er een 2e bij te kopen, daarin steunen me ouders me dan niet in. Het is het een of het ander, vandaar de VZH.
Als je even bij mijn gebruikers berichten kijkt zie je een topic waar ik mijn zadel te koop aan bied. en dus gelijk de staat van het zadel.Ik ben niet zo goed in taxeren dus heb er bij staan: Bieden...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:29

love_shyboy schreef:
1 tip, geen Wintec vzh.

Persoonlijk zou ik écht voor een ander zadel gaan, op zn minst een leren zadel.
Doordat het wintec zadel van kunststof is, gaat het niet naar je lichaam staan, en het geeft heel erg weinig steun. Ik heb er ook een tijdje mee gereden, maar voor mij nooit meer!

Ik vind de nieuwste modellen persoonlijk wel veel steun geven, maar dat verschilt per persoon
Leer kan ook stug zijn

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:23

Ik heb even niet de tijd om helemaal door te lezen... sorry.

Hou het bij dressuur en ga voor de afwisseling eens meedoen met een cross les? kan prima met kieffer zadel ( heb zelf een tijdje zn 1.20 m gesprongen met een dressuurzadel ) , niet super maar t was toch gezellig voor mij en het paard! :)