Ik heb een 15 jarige KWPN ruin waar ik graag een rondje dressuur mee rijd.
Nu zijn mijn ouders leek op het paardengebied en ik kan ze maar weinig duidelijk maken.
Zo heb ik heel veel moeite gedaan om paard naar een osteo te sturen en heb daar 3 maand op moeten wachten, zodat ik het als verjaardagscadeau kreeg.
Dit omdat ik toen die tijd in geld nood zat. (Paard i.d winter ziek geweest)
Afijn, het dressuren gaat al bijna een jaar niet goed meer. Ik rijd genoeg met tegenzin en ga vaak naar buiten.
Springen is het liefste wat we doen, maar aangezien we de dressuur nog niet onder controle hebben kan ik ook geen springlessen volgen. Ik vind het moeilijk om hem onder controle te houden.
Olivier heeft in het verleden L dressuur, M springen en Z SWG gelopen.
Nou heb ik gister meegedaan aan een Enjoy the ride rit in Ermelo en aan het eind mochten we ook een klein stukje SGW doen. (waterbakken, boomstammen, beetje vaardigheid.)
Ik had alles perfect onder controle, ik heb nog nooit met zo'n smile op mijn paard gezeten en hem zo zien genieten.
Nu wil ik hier natuurlijk dolgraag mee verder gaan.
Ik weet dat bokt niet in mijn portemonnee kan kijken (valt tevens niet veel te zien
) maar toch vraag ik mij nu af.. Is het slim als ik mijn Kieffer dressuur zadel verkoop en een leuk VZH zadel koop?Als het antwoord ja blijkt te zijn (wat voor mij duidelijk lijkt) dan spoken de vragen rond in mijn hoofd... Moet ik daar een zadelmaker voor laten komen, hoe duur is dat? Hoe duur is een net VZH zadeltje en welk merk dan? Knight rider (ofte wel rider pro) schijnt erg goed/fijn te zijn, of toch een fijne wintec?
Op welke prijzen kan ik in totaal rekenen en na mijn verhaal gelezen te hebben, kom ik financieel wel in aanmerking voor een nieuw zadel?

(Ik ben 15, mijn ouders kunnen bij schieten, maar dan moet er een uiterst goede reden voor zijn)
Wat is precies een boom maat en hoe kan ik deze opmeten, hoe weet ik wat goed zit? (Opnieuw, hier zal ik toch echt een zadelmaker voor moeten laten komen.) Maar maakt hij hem dan niet helemaal op maat en ben ik dan niet gruwelijk veel geld kwijt voor 'slechts een veelzijdigheid zadel' ?
Ik ben van mening dat een passend zadel heel belangrijk is.
Wie kan mij verder helpen en antwoord geven op mijn vragen?