Budget zadel voor hoge schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Budget zadel voor hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 16:35

Ik heb net een paardje gekocht en ik heb dus een zadel nodig. Aangezien we maar een beperkt budget hebben (max 500 euro, hoe minder hoe beter) is de keuze beperkt. Eventueel een tweedehands zadel is ook goed, maar het probleem is als je dat wilt passen, je met het paard meestal tot de verkoper moet gaan en ik heb géén trailer. Ik weet dat je het zadel kunt laten aanpassen door een zadelmaker, maar dit zijn dan ook nog eens extra kosten. Het zou een veelzijdigheids of dressuur zadel moeten zijn voor een smal paard met een hoge schoft. Ook zit het paard nog wel niet op het ideale gewicht en ik wil zeker géén boomloos want ik vind dat echt niet goed zitten.

Nu was ik ook aan het overwegen om de zadelmaker eens langst te laten komen met tweedehands zadels, maar ik absoluut geen idee hoeveel een zadelmaker ongeveer vraagt (verschil natuurlijk per zadelmaker). Ik heb de zoekknop gebruikt, maar soortgelijke topics waren echt al oud en daar kon ik dus niet in posten!
Nog een vraagje: heeft er iemand ervaring met zadelmakers uit het Antwerpse (liefst noord antwerpen) ik weet dat er Theuns is en de Clerck, maar over die laatste heb ik geen al te goede dingen gelezen :s

Alvast bedankt!

aspro

Re: Budget zadel voor hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:41

mischien moet je een kijken op www.Zadelmarkt.nl
een goed zadel voor een kleine prijs.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:42

aspro schreef:
mischien moet je een kijken op http://www.Zadelmarkt.nl
een goed zadel voor een kleine prijs.

Even een tip, koop hem daar NIET :) : ) !!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:46

De prijs die een zadelmaker vraagt hangt idd af van de zadelmaker, maar ook van het merk zadel en de leeftijd e.d. daarvan. Daar kom je maar op 1 manier achter: rondbellen. Vraag of ze iets hebben liggen binnen jou budget.

Let wel op, een slecht passend zadel veroorzaakt een pijnlijke rug en andere mankementen waardoor je straks nog veel duurder uit bent aan dierenarts kosten en alles wat daarbij komt kijken. Let dus goed op wat je koopt! Dus met "hoe minder hoe beter" zou ik oppassen. Investeer in een goed zadel. Je kunt er heel lang mee doen en het voorkomt blessures bij je paard.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 01-10-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:46

Heb je al een een Wintec gedacht, bij voorkeur met Cair, als je paard groeit kan je met het wisselen van de boom heel veel op vangen.
Als je zelf geen ervaring hebt is het ook dan wel van belang om er een zadelpasser bij te halen. Zelfs een nieuwe koop je dan nog binnen jouw budget.

Zadelmarkt niet doen hoor, die hebben echt geen kijk op het passen van een zadel. Wisten mij te vertellen dat de wijdte van de boom niet uit maakt omdat dan het zadel vanzelf achterover gaat liggen en niet drukt :?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:05

En een barefoot dan? Vormt mooi mee, is niet al te duur en echt A-kwaliteit :) Met een S pommel zou t moeten kunnen lijkt me?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:10

Misschien een rare vraag, maar mag ik vragen waarom je bezuinigd op een zadel? Ik vind 500 euro voor een zadel niet erg veel.
Ik heb zelf ook een paard met een hoge schoft en smalle rug dus ik weet hoe moeilijk het is om een passend zadel te vinden, maar ik had wel voor mijzelf gesteld dat ik niet ga bezuinigen op een goed zadel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:12

Mayflower_ schreef:
Misschien een rare vraag, maar mag ik vragen waarom je bezuinigd op een zadel? Ik vind 500 euro voor een zadel niet erg veel.
Ik heb zelf ook een paard met een hoge schoft en smalle rug dus ik weet hoe moeilijk het is om een passend zadel te vinden, maar ik had wel voor mijzelf gesteld dat ik niet ga bezuinigen op een goed zadel.

500 euro voor een tweedehands zadel is toch niet weinig? Voor 500 kun je genoeg mooie A-merk zadels vinden. Misschien zijn ze qua uiterlijk dan niet meer prachtig (naden niet zo mooi, slijtage plekken op de zweetbladen, krasjes op de lepel) maar zolang hij goed past en van binnen oke is (qua vulling en boom)?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:15

Een boomloos zadel? Geen gedoe met zadelmakers, opvullen enzovoorts. Past in principe op alle paarden. Ik heb mijn zadel (boomloos) gekocht voor minder dan 500 euro :j Als je pb't kan ik je foto's sturen, als je wilt.

Edit: Ik heb een draver, geen enkel zadel paste (hoge schoft). en toen ben ik dus maar voor een boomloos zadel gegaan. Ik heb er helaas maar een paar maanden plezier van mogen hebben, maar dat terzijde. (lag niet aan het zadel)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 17:23

Geen boomlooszadel want ik vind het echt niet goed zitten, spijtig genoeg.

@Mayflower we willen "bezuinigen" omdat we echt niet meer kunnen missen aangezien ik wel wat geld achter de hand wil houden voor eventuele andere kosten (veearts etc...) en het is niet omdat ik wil bezuinige dat ik een zadel ga kopen dat niet past.... dan had ik gewoon met met het zadel dat ik heb kunnen rijden :s

Over de zadelmarkt: ik had daar toch wel een possitieve ervaring mee. 5 jaar terug, of iets langer, een zadel gekocht voor een pony en die liep er erg goed onder.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:13

Ts: een zadel is een belangrijk aspect voor je paard, dus waarom bezuinigen op een zadel? een zadel moet goed liggen.
En over zadelmarkt; als een pony goed loopt onder een zadel, hoeft het zadel niet altijd perfect te liggen ;)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:26

En waarom kan een goedkoper zadel niet goed liggen?
en dat zadel van de zadelmarkt lag goed! Nooit problemen mee gehad.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:28

Ik zeg niet dat een goedkoop zadel niet goed kan liggen.
En wat ik verder over zadelmarkt kwijtwil is dat goedkoop niet altijd positief hoeft te zijn ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:33

Ik zou of naar 2de hands (goede) merken kijken of naar een kunstof(wintec, knightrider).
Of de zadel van zadelmarkt goed zijn weet ik niet maar als je het zadel redelijk intensief wil gaan gebruiken zou een zadel van om en nabij de 2 á 300 nieuw niet zo goed plan zijn. Kans dat het zadel misschien al over 1 á 2 jaar versleten is en dan is het nog duur geld en kun je beter in 1x goed doen. Gezien de leer kwaliteit van dat zadel natuurlijk niet echt super zal wezen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:43

Het zou niet echt een ramp zijn dat het zadel geen jaren mee gaat, het is vooral bedoelt om nu te kunnen rijden en eventueel te sparen voor een beter zadel in de toekomst, maar ik heb geen zin om paardlief maanden stil te laten staan in de wei.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:46

Aprella schreef:
Het zou niet echt een ramp zijn dat het zadel geen jaren mee gaat, het is vooral bedoelt om nu te kunnen rijden en eventueel te sparen voor een beter zadel in de toekomst, maar ik heb geen zin om paardlief maanden stil te laten staan in de wei.

Wees eigenwijs, koop lekker bij de Zadelmarkt dan je zadel. En gebruik vooral niet de zoekfunctie van Bokt over Zadelmarkt zadels voor je eigen gemoedsrust dan. (Ik noem spijkers in de vulling... klein voorbeeld)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:49

ik zou kijken naar een goede 2 derhands bij een zadelmaker, ik zou vragen naar een euroriding diamant, die passen bijna overal op

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:53

staat een rosner vzh voor smal paardje met hoge schoft bij te koop. Misschien is dat iets?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:55

Focussed schreef:
Aprella schreef:

Wees eigenwijs, koop lekker bij de Zadelmarkt dan je zadel. En gebruik vooral niet de zoekfunctie van Bokt over Zadelmarkt zadels voor je eigen gemoedsrust dan. (Ik noem spijkers in de vulling... klein voorbeeld)

Je moet me niet zo aanvallen... ik heb toch nooit gezegt dat ik een zadelmarkt zadel ga kopen? Ik heb trouwens niet eens gezegt dat ik een nieuw zadel wil... Ik ben gewoon mijn optie aan het verkennen.

Goh, dat zou misschien wel iets zijn, maar van waar moet het komen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:57

Een goedkoop zadel kan prima passen, dat is mijn probleem niet met zadelmarkt, wel dat ze slecht advies geven en je gerust met een slecht passend zadel weg laten gaan.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:00

tiwi1969 schreef:
Een goedkoop zadel kan prima passen, dat is mijn probleem niet met zadelmarkt, wel dat ze slecht advies geven en je gerust met een slecht passend zadel weg laten gaan.

Het advies is geen probleem, want ik heb een goede second opinion met redelijk wat ervaring, moest het nodig zijn! Nu heb ik net gelezen dat zadals met een terug gesneden boom/kamer ideaal zijn voor paarden met een wat hogere schoft. Dus misschien moet ik me enkel focussen op dat soort zadels?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:02

je zou ook eens kunnen kijken naat bijvoorbeeld een christ barebackpad en dan door te sparen voor het juiste zadel, dan kun je nu misschien ook tijd investeren in werk ernaast (longeren, vrijheidsdressuur, werk aan de hand/dubbele lijnen of agility bijvoorbeeld).

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:02

Kijk inderdaad uit met goedkope zadels, de winter komt eraan spaar gewoon voor een goed zadel zou ik zeggen. Vriendin van mij was net zo eigenwijs, die wou niet te duur want das zonde van het geld. Die kocht hals over kop een paard, en liet haar door de eigenaar van het paard vertellen dat het zadel dat ze al had paste. Niks was minder waar, ik had haar verteld een ander zadel te laten aanmeten. Nu had ze een ruitersportzaak een zadel laten passen en dat zou goed zitten volgens hun. Na een maand begon paard lief te bokken, gelukkig was ze zo slim te denken dat het aan het zadel lag. Afijn, zadelpasser erbij en juistem... zadel lag verschrikkelijk krap en het paard had last van zijn rug. Nu moet het dier revalideren, is er een osteopaat erbij geweest en moet het dier eerste weer spieren kweken voordat ze kan rijden. Nu zou ze dus heel veel moeite moeten doen met zadels omdat het dier nog groeit. Dat krijg je als je advies in de wind slaat, ik had haar verteld dat een zadel geld kost, dat wou ze niet horen. Een vriendin van ons beide had hetzelfde probleem maar die is direct goed aan de gang gegaan zij niet.

Osteopaat kost je goud geld, een goed aangepast zadel net zo. Speciale pad 100 euro net als een goed arsenaal aan longeer meuk om het dier goed weer in de spieren te krijgen.

Het is leuk bedacht het 'geld sparen voor veearts' maar die ga je wel nodig zijn als je geen goed zadel aanschaft. Nou hoeft dat niet duur te zijn, maar wees er wel op verdacht dat als jou paard dat zadel van 1000 euro toch wel nodig is je het wel moet ophoesten. Dat is jou verandwoordelijkheid naar jou paard toe. Hij heeft er niet voor gekozen door jou gekocht te worden, jij bent nu diegene die hem veilig en pijnloos verder moet gaan verzorgen.

Zadelmarkt zadels hebben hier altijd al slecht te boek gestaan, scheve bomen, scheven kussens, kussens te dicht bij elkaar en uitstekende spijkers/schroeven. Ik weet niet hoe verzot je bent op je nieuwe paard... maar ik zou persoonlijk eerst een paar maand niet rijden dan met een slecht zadel. Koop anders een bareback pad, 90 euro en je hebt er een en je kunt rijden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:04

Aprella schreef:
tiwi1969 schreef:

Het advies is geen probleem, want ik heb een goede second opinion met redelijk wat ervaring, moest het nodig zijn! Nu heb ik net gelezen dat zadals met een terug gesneden boom/kamer ideaal zijn voor paarden met een wat hogere schoft. Dus misschien moet ik me enkel focussen op dat soort zadels?

En met zulke vragen geef je eigelijk al weer geen ervaring te hebben. Begrijp me niet verkeerd, maar heel veel mensen inclusief ikzelf hebben daar gewoon geen echt oog voor. Ik kan aardig zien of een zadel past of niet, maar zie ook dingen over het hoofd. Ik laat zelf altijd een als goed en betrouwbaar bekend zadelpasser komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:05