Van boomloos naar boom-zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Van boomloos naar boom-zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:37

Hey allemaal,
wie van jullie is er allemaal van boomloos rijden terug gegaan naar een boomzadel?
Ik ben op zoek naar een nieuw westernzadel maar heb schrik om naar een boomzadel terug te gaan aangezien ik al wat jaren boomloos rij met mijn paardje.
Gisteren heb ik opnieuw met een boomzadel gereden en het ging super, paardje liep lekker ontspannen.
Maar kan ze daar geen letsels van krijgen ineens weer met boom te gaan rijden?
Wie oh wie kan mij helpen bij deze moeilijke beslissing?
Morgen nog eens de osteopaat bellen, die kan mij mssn ook al antwoorden geven.
Maar ik hoop op vele reacties van jullie :)
Groetjes, Kay

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 06:46

Niemand? ;(

Wubbo

Re: Van boomloos naar boom-zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:06

Ik ben van boomloos ook weer naar boomzadel gegaan.
Ik had een BF Cherokee en heb nu een Wintec dressuurzadel met Cair en ik vond de overgang goed gaan en mijn merrie ook, want ze loopt heerlijk ontspannen.
Dus ik denk niet dat ze letsels krijgen als je van boomloos naar boomzadel gaat.
Zolang het boomzadel maar goed past.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:55

Zolang het boomzadel goed past, zal je paard er geen letsel aan overhouden. Misschien is het even wennen, misschien ook niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:50

Eens met Dune :j Als het zadel goed past en je hebt een kwalitatief goede pad dan loopt dat wel los allemaal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:09

Er is niets mis met een passend boomzadel. Als het zadel past, zal je paard ook echt geen letsel overhouden van de overgang van boomloos naar boom.

Wel kan het zijn dat je paard net iets anders reageert. Bij een boomloos zadel komt de beweging van de ruiter vaak meer door (dus ook meer ruis voor het paard) dan bij een boomzadel, die de bewegingen minder doorgeeft. Het kan zijn dat je paard dus iets anders reageert. Meestal moeten paarden meer wennen van boom naar boomloos als andersom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:19

Als een boomzadel ècht goed past , en je er ook heel erg alert op bent dat dat zo blijft en het dier er goed genoeg onder kan bewegen , dan is het geen ramp om naar een boomzadel over te gaan hoor :)

Het ligt er alleen aan of je dat zelf (en je paard) nog wel fijn vinden , veel mensen die een soepel boomloosje hebben gehad kunnen niet meer goed aarden met een boomzadel , omdat een boomzadel dan heel onprettig aan kan voelen doordat je veel minder "paard" onder je voelt.

Naar mijn mening heb je met een boomzadel juist ook meer "ruis" dan bij een soepel boomloosje , omdat een boomloosje veel eerlijker doorgeeft en niet als stoorzender werkt :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:32

Ik ben van boomloos (Bob Marshall) naar flexibel zadel (Equiflex) gegaan. Ik heb ze aan laten passen door een bekende westernzadelpasservice. Paardjes lopen er super onder en ik zit er heerlijk op :D . De Equiflex zadels werden meteen geaccepteerd door de paarden, die ik boomloos heb ingereden.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 11:02

Zo fijn om positieve reacties te lezen.
Dinsdag komt er een zadelpasser om enkele zadels te testen, verder in de week wrsnlijk nog een 2de (je kan nooit genoeg zadel passen :P)
En dan denk ik wel dat ik de overstap zal maken! :)