fenders aan engels zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

fenders aan engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:50

Hoi,

Op Goedhard.nl heb ik podium fenders te koop zien staan, nu vraag ik me af of je die dingen ook gewoon aan een engels zadel kan hangen? Ik ken de podiumzadels niet zo goed dus weet niet of ze werken met andere systemen ofzo.

bedankt!

melrovers

Re: fenders aan engels zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:56

Meestal passen de fenders niet aan de beugelophanging van een dressuurzadel, daar zou je dan even goed naar moeten kijken.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 12:03

Het is geen dressuurzadel maar eerder veelzijdigheid/cross zadel. Zadel is in de maak bij zadelmaker hier (Crassaerts), maar ik had graag al de stijgbeugelriemen en beugels gekocht vandaar :).
Ik had voordien een westernzadel dus ik ben niet echt thuis in die kenmerken van een engels zadel. En aangezien ik lange afstanden doe had graag wat comfortabels gekocht wat riemen en beugels betreft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:11

Je moet even meten hoe lang en breed de ophang van de fenders zijn en hoe breed de ophang van de beugels van je zadel is. Als dat er niet bij staat moet je goedhard even mailen, maar meestal zijn ze net te breed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:05

Als je het zadel echt laat bouwen door de zadelmaker , dan zou ik er gewoon een setje fenders bij bestellen , dat kan dan nog van dezelfde kleur leer gemaakt worden , veel mooier :)

De ene soort (merk) fenders heeft een bovenkant die net zo smal is als normale riemen. Ik heb wel eens Podium fenders gehad die volgens mij gewoon even smal waren als die riemen. De Barefoot endurance-fenders zijn ook zo smal van boven. Westernfenders zijn over het algemeen al snel 2x zo breed :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:39

Ja probleem is dat die man nooit western heeft gemaakt, dus ik weet niet of ik het kan vragen of hij ook fenders kan maken... Staat idd wel veel beter als ze gewoon in dezelfde kleur zijn.
De kleur van het zadel is ook Havana, dus ook niet meteen een simpele kleur om riemen bij te zoeken :), laat staan fenders :)
Die van Barefoot kan je dus zonder problemen ook aan een engels zadel hangen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:45

Oei , zeker met bruin kleuren moet je echt de kans grijpen om ze van hetzelfde leder te laten maken hoor , je hebt namelijk een grote kans dat je nooit fenders gaat vinden in exact dezelfde kleur anders :=

Ja de smalle endurancefenders van Barefoot kunnen gewoon aan elke bevestiging waar normale beugelriemen ook aan kunnen. Maar dat gaat natuurlijk lang niet zo mooi staan als fenders van hetzelfde leder...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:50

Als je zadelmaker deskundig en ervaren is, en een beetje creatief, is het volgens mij heel simpel voor hem om fenders bij je zadel te maken in dezelfde kleur als je zadel. Zeker als je een voorbeeldfender zou kunnen aanleveren.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:02

ik heb ook fenders aan mijn endurance zadel. Deze hebben gewoon een "engelse" ophanging aan de bovenkant.
Afbeelding
Die van barefoot passen ook maar waren voor mijn benen te kort.
Op maat/kleur/model kun je ze laten maken bij Louis van Vaquero westernzadels. Hij maakt ze geheel naar wens en je kunt er ook nog een snijwerkje in laten zetten als je dat mooi vindt. (ook fenders voor aan een engels zadel!)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:36

Kundig genoeg gaat hij zeker zijn hoor, alleen moet ik dan aan een voorbeeldfender zien te raken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:19

als je degene van mijn voorbeeld mooi vindt, hiervan heeft Louis een mal liggen want die heb ik laatst gemaakt als voorbeeld voor iemand op stal die achteraf toch liever een dressuurzadel wilde. Je kunt hem altijd mailen voor meer informatie want het is niet lang geleden dat ik hem die gestuurd heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:20

Vind je die gesp zo bovenaan de fenders niet storend Natascha ? Is zo'n knobbel onder je bovenbeen :P

Barefoot heeft al jaren geleden de gesp naar beneden verplaatst omdat er toch wel wat mensen waren die er last van kregen :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:30

nee, die gesp voel je absoluut niets van. Zelfs niet na 6 uur rijden ;)
Heb aan mijn nieuwe zadel beugelriemen met de gesp aan de onderkant met zo'n hoesje eromheen. Bovenstaande fenders heb ik alweer wat jaren inmiddels, denk dat de huidige modellen de gesp idd aan de onderkant hebben. Als je ze zelf laat maken kun je natuurlijk de gesp laten maken waar je hem zelf het liefste hebt zitten.