Mexicaans Hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Mexicaans Hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:40

Dag bokkers,

Ik heb een vraagje. Ik rijd nu al een aantal weken een paard, onze vooruitgang
is geweldig! Alleen denk ik dat ik de stelling beter zal kunnen behouden met een
mexicaans hoofdstel. Want nu rijdt hij met een westernhoofdstel zonder neusriem
en dan nog zit het heel los... Hij heeft mij er 3 weken geleden ook afgegooid met een
polsbreuk als gevolg. Hij was wel geschrokken van de takken die hij tegen zijn lichaam
kreeg maar toch denk ik dat hij nog te vrij is en dat de eigenaar het westernhoofdstel
beter gebruikt als wandelhoofdstel, wat denken jullie?
Want ook bij het rijden maakt hij soms gebruik van de situatie...

Lief blijven ajb , dit is maar een vraag (:

Groetjes, Nouckie_

AdnerB

Re: Mexicaans Hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:46

waarom een mexicaans hoofdstel en niet gewoon een hoofdstel met lage neusriem of gecombineerde neusriem?
een mexicaanse neusriem geeft meer druk waardoor hij scherper kan inwerken(even de zoekfunctie gebruiken)

wat voor bit gebruik je?aangezien je met een westernhoofdstel rijd?
ik denk persoonlijk dat je een simpele neusriem moet nemen en goed les moet nemen,blijkbaar zoals k uit je verhaal lees zitten jij en de pony nog niet op 1 lijn :)

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:50

1. Ik vind een mexicaans hoofdstel mooier (aa)
2. Volgens mij heeft hij die scherpere inwerking echt wel nodig.
3. Ik gebruik een enkel gebroken bit als ik me niet vergis. (krijg het paard nl. klaargezadeld voor m'n neus)
4. Ik heb al eens een paard opgeleerd dus echt lessen zit er niet meer in. Toch voor de basis niet ;p
't Was meer zo in 't begin dat hij gebruik maakte. De val kwam door het schrikken.
Heb het meer zo over z'n hoofdje mooi laag te houden wat hij volgens mij moeilijker
kan door het (volgens mij dan) te losse hoofdstel .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:01

Je kan het hoofdje laag lastiger afdwingen met je handen door het losse hoofdstel, maar dat geeft ook helemaal niet, want dat hoofd hoor je niet af te dwingen, dat hoort te komen doordat de achterhand eronder komt, de buiklijn aangespannen wordt en op deze manier het hoofd als het ware wordt laten vallen.

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:08

Een mexicaanse neusriem werkt echt scherp in en dat je wat paarden opgeleerd hebt wil niet zeggen dat je geen les nodig hebt.. Je moet echt eerst een een gecombineerde of lage neusriem proberen voordat je aan een mexicaanse begint! Het is nogal drastisch en je paard kan er ook heel verkeerd op reageren. Dat je een mexicaanse neusriem mooier vind slaat nergens op, je kan ook niet met pizzamessen als sporen gaan rijden omdat dat er gaaf uitziet! Je moet je paard en jezelf ermee kunnen helpen! Schakel gewoon eens een goede instructeur in, die kan je vast verder helpen en dan heb je misschien helemaal geen neusriem nodig!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:10

Je weet niet hoe een gewoon combineerde hoofdstel op het paard reageert? Misschien is dat proberen voordat je mexicaans hoofdstel om pleurt.. Je moet het niet om de mooi doen, dan ben je meteen al fout bezig. Misschien is gecombineert genoeg voor het paard waar je op rijd en heb je niks scherpers nodig

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:13

Hij begint ook echt zijn rug los te laten en met zijn achterbenen onder hem te lopen hoor (:
En er zijn zoveel mensen die een mexicaanse gebruiken omdat ze die mooi vinden ...
Toch ga ik pas les nemen als ik dat zelf nodig vind (;
Ga dan toch maar een gecombineerde neusriem nemen. Bedankt voor de reacties!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:16

meisje,je komt mij erg eigenwijs over met je 14 jarige leeftijd..
als je alles zo goed weet waarom stel je dan deze vraag?

veel mensen die op jou topic reageren zijn een stukje ouder dan jij en hebben een stuk meer ervaring dan alleen een pony beleren..

erg jammer dat de pony last/pijn moet ondervinden onder jou eigenwijsheid.. :n

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:18

Ja en die mensen die dat doen zijn, sorry dat ik het zeg, gewoonweg dom!! Goed dat je naar gecombineert gaat kijken!!! Ik had geluk dat stalgenootje mexicaans had Heb het geprobeerd envond het helemaal niks. Ik heb iets tegen sperriemen en die van mij rijdt ook zonder. Bij mexicaans is de mond dichtgesnoerd en dat vond ik al niks...

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:20

AdnerB ; als ik zou ondervinden dat hij pijn lijdt zou ik er onmiddellijk mee stoppen (; en 't is een paard (:
& ik ben niet eigenwijs want ik ga toch voor een gewone gecombineerde (;

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:25

Hoe kwam je er op mexicaans te gebruiken dan? Omdat je het mooi vond?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:27

al dat gedoe met bit en knelneusriem is echt onzin. Je paard gaat daar niet beter van lopen. Je doet het meeste rijden met je houding, gewichthulpen, benen en maar een fractie met je teugels (als het goed is). Op een normaal bitje met de neusriem zo los mogelijk kun je evenveel bereiken als met scherp en strak, eigenlijk meer denk ik want je paard doet het dan uit vertrouwen en begrip en niet omdat er dwang en pijn is. Ik denk dat je meer zo moet denken. Ik rijd nu het fijnst met dubbelgebroken watertrensje en een aansnoerneusriem die zo los zit dat het paard gewoon zijn mond kan openen.
Vind het wel goed van je dat je nu gaat kijken naar gecombineerd, maar ook die zou ik echt losjes doen. Mond dichtsnoeren is symptoonbestrijding, niks meer en niks minder.

Ik vind het trouwens positief dat je je eerst verdiept in de werking en hulp inroept hier +:)+
Laatst bijgewerkt door piezze op 29-09-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:29

piezze schreef:
al dat gedoe met bit en knelneusriem is echt onzin. Je paard gaat daar niet beter van lopen. Je doet het meeste rijden met je houding, gewichthulpen, benen en maar een fractie met je teugels (als het goed is). Op een normaal bitje met de neusriem zo los mogelijk kun je evenveel bereiken als met scherp en strak, eigenlijk meer denk ik want je paard doet het dan uit vertrouwen en begrip en niet omdat er dwang en pijn is. Ik denk dat je meer zo moet denken. Ik rijd nu het fijnst met dubbelgebroken watertrensje en een aansnoerneusriem die zo los zit dat het paard gewoon zijn mond kan openen.
Vind het wel goed van je dat je nu gaat kijken naar gecombineerd, maar ook die zou ik echt losjes doen. Mond dichtsnoeren is symptoonbestrijding, niks meer en niks minder.

Precies en daarom doe ik dat niet!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:30

Super! Zie in je profiel dat je 14 bent. Vind het altijd goed als iemand, zeker van jouw leeftijd, niet zo maar doet maar eerst goed rondkijkt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:51

Mexicaanse neusriem gaat je sowieso echt niet helpen, het werkt echt niet sterker in bij mijn paarden, oftewel, ponylief is net zo sterk in de cross met een mexicaanse als met een gecombineerde. Tenzij mensen 'm hier zo strak aansnoeren..? ;) Mexicaanse hoort niks strakker te zitten dan een gewone neusriem, dan ben je imo fout bezig :n

Ik heb de sperriem van gecombineerde ook gewoon los, hangt er gewoon aan voor het compleet maken, de mexicaanse zit niks strakker oid.

Nouckie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 22:54

Heb hem vrijdag voor 't eerst gereden met een gecombineerde en het resultaat was verbluffend! Wel nog zonder sperriem omdat die nog moest verkleind worden maar tegen volgende week is dit zeker in orde! Ben heel fier op mijn verzorgpaardje en over de vooruitgang die we maken! Bedankt voor alle reacties! :D