Bontje, waarvoor dient het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Bontje, waarvoor dient het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:55

Ik las laatst op bokt dat een bontje voor onder het zadel helemaal niet goed is. (kan topic niet terug vinden). Dat als je een goed passend zadel erop hebt liggen en dan dat bontje eronder legt je zadel weer vervormd? Is dit ook zo? Ik vind het zelf wel mooi, maar ik doe het niet als het je zadel vervormd. Die van mij is helemaal op maat gemaakt en het zadel hoort gewoon te blijven passen!

Iemand die mij meer kan vertellen?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:58

Als jij op maat gemaakte schoenen koopt en daar dan een extra paar sokken in aan doet, zullen ze niet meer zo fijn zitten. Zo werkt het ook met een bontje. Hoe meer je onder je zadel propt hoe slechter het zal liggen. Als het zadel niet helemaal fijn ligt kun je zoiets overwegen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:01

Oh oke bedankt! Zijn er geen bontjes die dat niet doen misschien?

_aussi

Re: Bontje, waarvoor dient het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:02

Ik heb er 1 zonder bont aan de onderkant. Puur voor de sier. Ziet niemand. Maar ook hierbij stop je er een laag tussen. Al is het wel minimaal.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:02

Nee, als je zadel idd op maat gemaakt is moet je er geen bontje onder doen.
Alleen gebruiken als tijdelijke oplossing mocht je zadel niet passen tot de zadelmaker komt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:06

_brunette schreef:
Ik heb er 1 zonder bont aan de onderkant. Puur voor de sier. Ziet niemand. Maar ook hierbij stop je er een laag tussen. Al is het wel minimaal.

Maar je hebt natuurlijk ook dikke dekjes en dunne, als je daaronder dan een dun dek legt dan is het toch hetzelfde als een dik dek?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:06

Volgens mij doen alle bontjes (en dekjes) dit, daarom wordt er ook aangeraden om met 'n zo dun mogelijk dekje te rijden dat slechts dient ter bescherming van het leer tegen zweet..

Bij mijn vorige bijrijdpaard gebruikten we soms een bontje wanneer hij iets te dun werd/spieren verloor en het zadel niet meer lekker lag.. Ivm gevoelige rug lag er wel eens tijdelijk een dikker dekje onder het zadel..

Het is dus niet altijd slecht en soms zelfs goed bij tijdelijke, kortdurende veranderingen in het lichaam van je paard maar in basis:zadel + dun dekje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:14

Inderdaad, Nikitah86.

Mijn merrie heeft ook een aantal jaren met een bontje op haar rug gelopen. Heb toevallig vandaag voor het eerst weer geprobeerd om zonder een bontje op haar rug te gaan rijden. En dit ging goed. Zal nu even de reden vertellen waarom mijn merrie een bontje op haar rug had. Dik 2 jaar geleden heeft ze eerst door 2 wondjes van de borstbeschermer die ik toen onder het dek had. En wat ik dacht dat dat goed was, dus niet. Dit waren minimale wondjes. Dus heb daar gewoon mee gereden en gemend. Heb in de winter een menongeluk bij ons in de manege gehad. Daar is de wond op haar schoft veel groter geworden en hebben we haar op rust gezet. Na 2 maanden ben ik in overleg met mijn dierenarts en fysio een bontje gaan gebruiken. Ik deed dan eerst het bontje op de rug en dan daar overheen een zadeldekje en dan pas het zadel.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:35