De titel zegt het al...wat voor maat hebben jullie of wat voor zadel hebben jullie op je haflinger liggen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes,
xxxx
GiggleBitch
Geplaatst: 29-09-11 10:40
Full quarter.. Maar dit scheelt heel erg per haf! Of het een moderne is of hoe die gebouwd is. Die van mij heeft hele brede schouders. Ik ben begonnen met Semi quarter maar door de training heeft ie nu een maatje groter.
Maat zou ik niet weten,hihi.. Maar mijn zadel is een Bob`s Reiner ligt perfect en zit er prima in! Mijn haf is meer richting het luxe model denk ik (voor foto`s zie profiel)
en het is per merk zadel ook nog verschillend welke maat het is, de ene full quarter maat is de andere niet
Het enige wat werkt is passen, het heeft niet zoveel zin om aan anderen te vragen welke maat ze hebben, elk paard is anders en een westernzadel passen luistert erg nauw. Het hangt er bijv ook maar aan hoe de boom is opgebouwd en hoe de panelen tov elkaar zijn gezet. Ook hangt het er van af of je een paard hebt met een holle of een bolle rug bijvoorbeeld of veel of weinig schouder, of het een korte of lange rug heeft. Zoals je ziet is dat dus niet zo heel simpel
Als je zelf op zoek bent naar een zadel zou ik gewoon iemand laten komen die er verstand van heeft en er diverse zadels opleggen om te zien wat het beste past.
MarcR
Geplaatst: 29-09-11 17:17
Om het nog wat moeilijker te maken heb je ook nog veel verschillen in de zit bij een western zadel. Afhankelijk van de fabrikant en de wedstrijd discipline waarvoor het zadel bedoeld is kan de zit breder of smaller, korter of langer, vlakker of holler, enz zijn.
Er is dus maar een manier : passen door een bevoegde zadelmaker en dit zowel voor jij in het zadel als voor het zadel op je paard.
Die paarden waar ik na heb gekeken hadden zeker wel een full quarter nodig, maar de boommaat is nog niet alles he? de lengte en curve van de boom is van belang, en ook de positie die het zadel op de rug aanneemt en hoe het zadel zich op een bewegend paard gedraagt
Ik heb op mijn haffie een Billy Cook Pro Reiner full quarter liggen. Hiervoor had ik een Bob Loomis maar die drukte achter te veel op de lendenen. Ben zeer tevreden over mijn zadel.
@ts: Ik heb een haf die tegen modern aanligt. Hij is gewoon breed bespierd door het trainen. Maar ik sluit me aan bij cissy en de rest. Een zadel schaf je niet even zo aan! Daarvoor moet je echt even langs een zadelpasser Maar oriënteren kan nooit kwaad!