Peesbeschermers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 16:44

hallo :Y)
wat vinden jullie van Bandages,peesbeschermers en spingschoentjes ?
ze zeggen dat bij bandages de pezen heet worden dus is het slecht, iemand zij het laatst ook over peesbeschermers, is dat oook echt zo ,want de paarden van topruiters hebben ze ook vaak om dus... wat vinden jullie hiervan ? :)
en springschoentjes alleen dragen met hoefijzers of ook zonder? en dan ook in het weiland of alleen tijdens het rijden ?
alvast bedankt !

gohya

Re: Peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:49

Bij gezonde paarden met sterke benen heb je geen peesjes,springschoenen of bandage's nodig.Vind ik hoor.
Ik las ooit eens:doe zo min mogelijk tuig op je paard,geen martingaal,peesjes,bandage's,slof enz.
Het zou allemaal niet nodig zijn.Zelfs een neusriem hoeft niet werd er gezegd.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:08

Better safe than sorry. Ook je ''gezonde paard met sterke benen'' kan zich aantikken.
Bij peesbeschermers moet je inderdaad zorgen dat je goede hebt met voldoende ventilatie, want als het schuim onder de peesbeschermers staat is het daar wel een beetje te warm geworden haha.
Mijn paarden staan fulltime met springschoenen, peesbeschermers alleen tijdens het rijden & in de wei.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:20

Hier zijn al zo vaak discussie's over geweest.
Bij mij gaan ze altijd 'bloot' in de weide tenzij blijkt dat iets nodig is. Bij intensief rijden krijgen ze peesjes om, anders niet.
Het is ook de bedoeling dat de pezen hard worden dus altijd peesjes om hebben is niet gezond, daarom stap ik ook veel buiten op het harde zonder bescherming.

En ja, onder peesjes en bandage's wordt het warm, als je een half uurtje rijd is dat niet zo'n punt maar staat je paard er 3 uur mee in de weide dan moet je je toch gaan afvragen of het niet gezonder is ze achterwege te laten.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:22

3 uur in de wei is minder warm dan een half uur trainen denk ik, aangezien ze in de wei zich doorgaans niet inspannen. En op de straat stappen is inderdaad goed voor de pezen, zal het dan uitmaken of er aan de buitenkant iets omzit? Gaat toch om de binnenkant (je moet ze niet afknellen en in brand zetten natuurlijk).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:23

Springschoenen zijn op dit moment een hype, ik vind het ondingen.
Mijn paarden komen met blote benen op de wei. Bij het werk wil ik strijklappen omdoen, maar meer ook niet.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:25

Mijne gaat 'naakt' de weide in en heeft enkel peesjes + strijklappen aan bij het crossen/springen omdatie achteraan eens zou aantikken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:26

Floortje_89 schreef:
3 uur in de wei is minder warm dan een half uur trainen denk ik, aangezien ze in de wei zich doorgaans niet inspannen. En op de straat stappen is inderdaad goed voor de pezen, zal het dan uitmaken of er aan de buitenkant iets omzit? Gaat toch om de binnenkant (je moet ze niet afknellen en in brand zetten natuurlijk).

Ja want als je er iets om doet geef je steun en hoeft de pees dus zelf minder 'werk' te leveren.
En als ze zich in de weide niet inspannen, waarom moeten die dingen er dan om? Benen worden over het algemeen niet veel warmen, ook niet bij inspanning, het gaat er puur om dat het dicht zit wat voor warmte zorgt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:37

Bij paarden zonder ijzers die correct bewegen is eigenlijk geen beenbescherming nodig. Strijken ze voor of achter en hebben ze dan ook nog hoefijzers, dan is het wel beter om dat te beschermen. Bij het springen, een wilde bosrit of gek doen in de wei kunnen peesbeschermers ook nodig zijn. Paarden die makkelijk ijzers aftrappen, kun je ook nog het beste met springschoenen rijden.

Zelf rij ik dressuurmatig bijna nooit met beenbeschermers, als ik thuis ga springen dan krijgen ze peesbeschermers om. In het bos, waar ik ze vaak lekker laat galoperen krijgen ze ook beenbeschermers om en in de wei ook, samen met springschoenen.

Springschoenen vind ik niet nuttig als het paard op blote voeten staat, het ijzer kunnen ze niet aftrappen en zichzelf kunnen ze ook niet echt beschadigen zonder ijzers.
Bandages zie ik geen nut van, ze steunen de pees niet en verwarmen de benen ook nog eens heel erg. Vaak vinden ruiters dit vaak mooi en denken ze dat het ondersteuning kan geven.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:10

anneliesdj schreef:
Floortje_89 schreef:

Ja want als je er iets om doet geef je steun en hoeft de pees dus zelf minder 'werk' te leveren.
En als ze zich in de weide niet inspannen, waarom moeten die dingen er dan om? Benen worden over het algemeen niet veel warmen, ook niet bij inspanning, het gaat er puur om dat het dicht zit wat voor warmte zorgt.

Een bandage geeft misschien steun, maar een normale peesbeschermer echt niet, die zitten zo los.
In de wei geven ze een serie bokken, trekken even een sprintje. Korte momenten maar toch, wel risico. De benen van mijn paarden zijn na het werk een stuk
warmer onder de peesbeschermers dan wanneer ik ze uit de wei haal.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:17

schoentje schreef:
Springschoenen vind ik niet nuttig als het paard op blote voeten staat, het ijzer kunnen ze niet aftrappen en zichzelf kunnen ze ook niet echt beschadigen zonder ijzers.

Mijn ervaring is anders. Mijn pony kan ontzettend ruim draven en met een beetje gek doen erbij is het me al 2 keer overkomen dat hij zonder ijzers op zijn hoefbal heeft getrapt met 1 keer als gevolg 1,5 week kreupel en schouderspieren die hij heeft vastgezet vanwege het kreupelen.
Als ik spring, buiten rij of intensief rij doe ik altijd springschoenen om.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:33

Floortje_89 schreef:
Een bandage geeft misschien steun, maar een normale peesbeschermer echt niet, die zitten zo los.

Het is juist andersom, peesjes zijn gemaakt om steun te bieden en hebben daar de juiste vorm voor, bandage's wikkel je er gewoon los omheen dus voor steun hoef je het dan niet te doen en voor aantikken geeft een bandage ook al weinig bescherming.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:34

Fiero6 schreef:
schoentje schreef:

Mijn ervaring is anders. Mijn pony kan ontzettend ruim draven en met een beetje gek doen erbij is het me al 2 keer overkomen dat hij zonder ijzers op zijn hoefbal heeft getrapt met 1 keer als gevolg 1,5 week kreupel en schouderspieren die hij heeft vastgezet vanwege het kreupelen.
Als ik spring, buiten rij of intensief rij doe ik altijd springschoenen om.

Ik heb idd ook wel paarden gehad/gezien die gewoon ijzerloos stonden en toch zichzelf op de hoefballen trappen, toevallig vorige week nog een die toch een stevige snee had en ook kreupel liep.

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:51

Die van ons gaan ook altijd zonder harnas de wei in, ik gebruik alleen met trainen peesbeschermers en springschoenen (paard staat op ijzers)

Maar die keus blijft aan jezelf vind ik (iedereen doet wat hij/zij denkt wat goed is al blijven de meningen erover verdeeld)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:24

Hier gaan ze zonder bescherming de wei op, peesjes doe ik vrijwel alleen om als ik ga springen of naar buiten ga. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:29

Mijn paard heeft nooit wat om. En nog nooit ergens last van gehad.

Moet er wel bij zeggen dat ik nooit een vol uur train en als ik spring een paar sprongetjes maak maar geen heel parcours rijd. Buitenrijden kunnen we wel soms uren doen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:47

RT-D >> HAR

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:53

Ik gebruik alleen bij rijden peesbeschermers en kogelbeschermers. Ze heeft dit ook nodig omdat ze aantikt.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:23

Mijn pony staat ook kaal in de wei.
Eigenlijk alle paarden bij ons op stal.
Peesbeschermers en strijklappen doe ik alleen om wanneer ik ga springen.
Verder moet ze maar leren waar ze dr benen neerzet.
Met inrijden gebruik ik ze overigens wel, ivm de gekke sprongen die kunnen komen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:30

Mijn pony's staan kaal in de wei.
Met springen gaan altijd de peesjes en strijklappen om.
Als ik naar buiten ga hangt het er een beetje van af, blijf ik op het harde dan blijven de beschermers af ga ik naar de hei dan gaan ze om.
Als ik in het weiland rij gaan ze bij mij ook om, in de bak doe ik ze niet om.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:35

Ik gebruik niets. Misschien wel om te springen, maar dat doe ik voorlopig niet!
Paarden zijn geen porceilene popjes en ik heb nog nooit problemen gehad :s

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:38

Als je een paard hebt met sterke benen vind ik dit allemaal niet nodig.

Ik reed altijd met peesbeschermers/springschoenen, gewoon omdat het nodig was bij mijn paard ;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:30

Op de wei krijgt mijne niets om, dat vind ik echt onzin :o Met rijden doe ik gewoon peesjes om tegen het aantikken verder geen poespas.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:47

Ik rijd met peesjes en springschoenen, of bandages en springschoenen.
De mijne krijgt in de zomer niets om, omdat hij dan gewoon altijd buiten kan lopen,
dus ook niet fris is als hij de wei in gaat,
maar in de winter gaat hij op stal en dan een paar uur buiten.
hij mag dan niet in de wei maar in de padock maar omdat hij nogal een fris figuur is, en dan even graag een sprintje trekt, sliding stops maakt flink bokt en springt,
krijgt hij in de winter wel bescherming om!
Hij trapt ook best snel zijn ijzers af, dus afentoe krijgt hij in de zomer springschoenen om
zonder peesbeschermers, want deze zorgen dan alleen voor extra warmte.
na het rijden spuit ik altijd de benen af, en dan coolingsgel erop smeren.
En onder bandages heb ik speciale onderlappen,
in de trailer krijgt hij wel altijd beschermers om.
Ik heb ook beschermers die je in het water moet leggen 20 minuten,
en die doe je om zijn been en dan verkoeld het.
ben er echt blij mee egt fijn!

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:53

Bij mijn huurpaard staat kaal in de wei
maar tijdens het rijden tikt hij echt heel erg aan
dus rijd ik altijd met voor en achter beschermers
lieverd dat dan dat hij straks een beesblesuren heeft of wat dan ook :o
ik vind banages er wel altijd mooi uit zien alleen kan het zelf voor geen meter haha :D