Billy Allen ft. Myler bit level 1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Billy Allen ft. Myler bit level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:29

Dag Bokkers,

mij werd een Myler bit aangeraden omdat dit bit niet het zogenaamde ''notenkraker'' effect heeft.
Maar nu dacht ik op internet te lezen dat de Billy Allen bitten in de Snaffle versie ( dus zonder scharen, bustrens uitvoering) hetzelfde effect hebben als de Mylers level 1.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is de kwaliteit van de Billy Allen? Als ze de zelfde werking hebben scheelt de Billy Allen wel in de portemonnee :o en volgens mij hebben deze bitten ook niet de koperen streepjes ofwel?

Hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven!
Groetjes Anne.

P.s: Weet iemand b.t.w ook of je met een Billy Allen in de dressuurbaan mag verschijnen?

Billy Allen bit: Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:32

BA is hetzelde als een dubbelgebroken trens. hetzelfde effect !dus kan je beter een dubbelgebroken trensje kopen.westernbitten zijn een stuk dunner, omdat het niet de bedoeling van westernrijden is, dat je de teugels kort hebt,maar juist los (ser ).
dus een BA is voor een dresuurpaardje onprettig..

Anne51

Re: Billy Allen ft. Myler bit level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:51

oke, maar deze bitten hebben toch niet het zogenoemde ''notenkraker'' effect?
Een dubbel gebroken trens wel namelijk.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:56

Je kan ook een KK Ultra dynamic bitje nemen, die is dubbel gebroken en voorgevormd :)
Ikzelf vind hem erg prettig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:11

spicegirl schreef:
BA is hetzelde als een dubbelgebroken trens. hetzelfde effect !dus kan je beter een dubbelgebroken trensje kopen.westernbitten zijn een stuk dunner, omdat het niet de bedoeling van westernrijden is, dat je de teugels kort hebt,maar juist los (ser ).
dus een BA is voor een dresuurpaardje onprettig..

Eens :j Hoewel de BA nog best dik is in vergelijking met Mylers, zeker als je paard een dikkere tong heeft kan de BA als vervelend worden ervaren door zijn dikte. Deze bitten hebben inderdaad geen notenkraker effect en na het rijden met zowel de Myler als de BA ben ik overgestapt op het BA mondstuk maar dan in een dunnere variant die ik toevallig bij een westernshop heb gevonden ivm de vorm van mijn paard haar mond.

Of je ermee in de dressuurbaan mag verschijnen zou ik echt niet weten. Zouden er in de dressuurwereld geen soortgelijke bitjes bestaan dan?

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:23

Ik heb een billy allen en ik vind het een heel fijn bitje. Maar het zal per paard verschillen wat ze fijner vinden. Anders eerst een BA proberen, als dat niks is een myler? Heb je al een gewone dubbel gebroken geprobeerd, dat lijkt me de eerste stap.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:44

Ik heb er nu een KK dynamic Ultra dubbelgebroken in hangen alleen mijn paardje is hier heel onrustig op
dus vandaar dat ik naar iets anders kijk.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:47

Molzebeer schreef:
Ik heb een billy allen en ik vind het een heel fijn bitje. Maar het zal per paard verschillen wat ze fijner vinden. Anders eerst een BA proberen, als dat niks is een myler? Heb je al een gewone dubbel gebroken geprobeerd, dat lijkt me de eerste stap.

Werkt die dan als een gewone enkel gebroken? Want dat is toch juist niet de bedoeling?
Daar reageerd mijn paard namelijk niet fijn op, die prikken toch in het verhemelte als je het bit aanneemt want dat is de reden dat ik voor dubbel gebroken ben gegaan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:52

Ik vond de BA kwa prijs erg aantrekkelijk. Helaas viel de kwaliteit mij erg tegen. Slecht afgewerkt en er zat zelfs een zeer scherpe braam op het bitje.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:03

De overeenkomsten en verschillen in mijn opinie:

Myler: Geen notenkrakereffect, geen prik in verhemelte. Onafhankelijk van elkaar bewegende delen; dun, anatomisch gevormd & vrij stabiel mondstuk.
Billy Allen: Geen notenkrakereffect, geen prik in verhemelte. Onafhankelijk van elkaar bewegende delen; dikker, vrijwel recht & heel stabiel mondstuk.
Dubbel gebroken trens: Geen notenkrakereffect, geen prik in verhemelte. Variabele diktes; flexibel, minder stabiel mondstuk.

Mijn paard doet 't prima op een Myler en Billy Allen, op een en enkel of dubbelgebroken trens een stuk minder.

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:44

Kijk op de reglementen van KNHS welke bitten zijn toegestaan.
Een ongebroken trens met boog is ook toegestaan bv en heeft helemaal geen notekraker effect.