zadel te hard? versmalde kamer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne_H

zadel te hard? versmalde kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 08:12

Hallo bokkers,

Ik zit een beetje met een probleem en dacht misschien kan bokt mij hier meer over vertellen.
Vorige week donderdag is er een osteopaat bij mijn (bijrijd) paard geweest. ze zat vast en is hieraan geholpen.
Ze vroeg of ze ook even mijn zadel mocht zien en heeft deze daarna gecontroleerd. ze zei dat het zadel zelf goed lag, dieptepunt zat nu goed, alleen vond ze de kussens erg hard en versmalde de kamer aan de achterkant van het zadel iets.
Zei raade mij een (gediplomeerde) zadel maker aan om dit te herstellen. Dezelfde avond heb ik naar deze mevrouw gebeld en gevraagd wat zij voor ons kon betekenen. Ze zou 2 keer langskomen, 1 keer om te kijken naar het paard en het zadel, dan zou ze het zadel ong een week meenemen (helemaal leeghalen en opnieuw vullen, en daarna na het passen en stukje rijden zonodig bijvullen. in totaal was dit 250 euro.
De boer waar dit paard van is vond dit erg veel geld en wou graag verder kijken. We hebben dit zadel een jaar geleden gekocht bij een(bekende) ruitersportzaak (was een 2e hands) en we besloten om deze zaak te bellen om te vragen wat zij voor ons konden betekenen. Nu zegt deze mevrouw dat de binnenkant van een zadel niet hard kan worden, en dat als ik het zadel een paar keer (stuk of 5) flink zou olieën het al een stuk soepeler zijn. Ook zei deze mevrouw dat als het helemaal leeggehaald zou worden het 60 euro per uur zou kosten.

Nu vraag ik mij af : kan een zadel hard worden?
Wat zouden jullie doen? en hoeveel uur zou het ongeveel kosten om een zadel leeg te halen en opnieuw te vullen?

Het is een zwart Stübben dressuur zadel

Bedankt voor het lezen/meedenken

melrovers

Re: zadel te hard? versmalde kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:02

De vulling van een zadel kan zeker wel hard worden. Bijvoorbeeld door bijvullen (wordt dan te vol zeg maar) of door het materiaal wat erin zit als vulling. Als een zadel helemaal leeggehaald moet worden en opnieuw gevuld ben je daar al gauw een uur of 3 mee bezig. De kussens moeten van het zadel af gehaald worden, leeggehaald en opnieuw gevuld. Het opnieuw vullen is een precies werkje, het is natuurlijk erg belangrijk dat de kussens gelijkmatig gevuld worden zodat het zadel niet scheef komt te liggen. Als de vulling goed is moeten de kussens weer terug onder het zadel gezet worden. Ook wordt de boom gelijk gecontroleerd op oneffenheden. Het mag duidelijk zijn dat je dit allemaal niet in een uurtje gedaan hebt. En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die het kost om te controleren of het zadel uiteindelijk goed ligt. Ik kan me voorstellen dat € 250 veel geld is, maar als je al het werk en de materialen telt is het helemaal niet zo veel. Alles bij elkaar wordt het uurloon dan stukken lager dan € 60.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:20

Nooit je kussens oliën! Olie trekt dan door het leer in de wol waardoor het júíst kan gaan samenklonteren.

Ook vullingen van verschillende soorten / samenstellingen kunnen gaan klonteren of niet goed op elkaar reageren. Dat kan gebeuren als verschillende zadelmakers verschillend vulsel (synthetische wol bijvoorbeeld) gebruiken.

Harde kussen kunnen drukkingen en zadeldwang veroorzaken, dus is toch belangrijk dat je dit goed in de gaten houdt!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:27

Bij Stübben lopen de uiteinden van de kussens altijd wat dichter naar elkaar toe. Is op zich niet erg omdat Stübben een wat ronde boom heeft. Uiteinde loopt op zeg maar. Veel zadels hebben een recht boom en dan is het belangrijk dat ook de uiteinden van de kussens ver genoeg uit elkaar liggen. el zie je vaak dat de kussens van 2ehands zadels te vol zitten (te veel vulling waardoor ze bijv. hard worden). Ook kan de vulling zelf ermee te maken hebben of wijze van onderhoud. Een keer opnieuw laten vullen van de kussens is doorgaans een strak plan. Laat ik persoonlijk altijd doen bij een 2e handse. Zodat de nieuwe vulling zich weer goed kan gaan vormen naar de rug van het paard waar het zadel op komt.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:34

Hier kost het volledig leeghalen en opnieuw opvullen van zadel {volledig aangepast aan paard en ruiter} zo rond de 150,-. Zadelmaker Tom vd Brink, staat hier in Noord nederland als heel goed bekend. Ik vind 250,- dan ook erg veel geld eerlijk gezegt.