boomloos zadel bij last van bekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fanny_1

boomloos zadel bij last van bekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:54

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag voor jullie,
Ik heb last van mijn bekken, tenminste soms heb ik last van mijn rug, en eigenlijk vooral na het rijden, en van mijn stuitje, dan kan ik niet normaal in mn auto stappen van de pijn, na een aantal minuten gaat het al wel weer wat beter.
Nu is mijn vraag, heeft er iemand van jullie ervaring met een boomloos zadel die ook last van dr bekken heeft.
Sommigen zeggen mij dat dat de uitkomst is voor de pijnen, en anderen zeggen dat je dan meer met je bovenbenen moet klemmen om te kunnen lichtrijden, dat is dus wel een probleem voor mij, dat kan ik dus niet ivm mijn bekken.
Maar dat zeggen mensen die geen last van de bekken hebben, maar die ervaren dat na een gewoon vz-zadel te hebben gereden.
Helaas heb ik niemand in mijn omgeving waarvan ik het eens zou kunnen proberen, dus ik hoop op een reactie van jullie!
Alvast bedankt!
Groetjes,

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:04

Op een boomloos zadel zit je snel wat breder, dus ik weet eigenlijk niet of dat wel zo fijn is voor je bekken. Je zou natuurlijk een testzadel kunnen bestellen om te proberen hoe het zit.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:03

Ik weet niet hoe het is voor je bekken, maar voor je stuitje zal het wel fijner zijn want er zijn geen harde onderdelen in het zadel waar je op zit.
Ik heb zelf ook weleens last van mijn stuitje maar met een boomloos (van Barefoot) niet.
Probeer een testzadel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:06

Als ik op een boomzadel zit dan zit ik vaak wat verkrampt, maar bij boomloze zadels vind ik het veel makkelijker om te ontspannen. Ik merk wel verschil, veel minder last van mijn rug. Dus wat dat betreft zou het misschien beter zitten. Maar je zit inderdaad wel wat breder.
Ik zou gewoon eens een testzadel bestellen :j

tamary

Re: boomloos zadel bij last van bekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:11

fibromyalgie en dus o.a. last van heupen. Bij mij is een boomlooszadel lastig, ik krijg dan nl teveel beweging van het paard door en krijg dan last.

Aangezien jij aangeeft last te hebben van je stuitje (harde zitting mischien?), is een seatsaver van bv echte schapenvacht dan geen optie?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:13

Mensen kunnen last van hun stuitje krijgen, doordat ze teveel onderuit zakken in het zadel of doordat ze in een houding gedwongen worden door hun zadel.
Wat jij met je bekken aankan, is moeilijk te zeggen, je zou wat verschillende zadels uit moeten proberen. Boomloos kan een oplossing zijn, proberen, zou ik zeggen! Misschien kan je met je fysiotherapeut overleggen ? Kan hij/zij misschien meekijken?
Waarom zou je bij boomloos zadel met je benen klemmen? Dat doe ik nooit! Misschien krijg je die neiging als je paard erg hoog opgooit?? Als je paard lekker zit, is dat niet nodig. Je gaat wel je spieren gebruiken, omdat je niet vast zit met wrongen. Je krijgt een onafhankelijke zit.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:13

Je hebt boomloos en boomloos. Een boomloos zadel waarin je breed zit en geen steun hebt is voor mij een hel, Ik heb SI klachten en een heup die uit de kom gaat bij teveel spanning op het gewricht. Barefoot en lookalikes zijn voor mij no-go. Ik heb nu een Startrekk, dat gaat wel goed. Maar dat komt omdat het een zadel is met een stevige vorm, en kussens eronder, zodat de zit meer die van een boomzadel is. Je zit ook niet breed.
Maar ook bij boomzadels heb je merken die wel en geen klachten veroorzaken. Welke merken dat zijn is bij iedereen verschillend, afhankelijk van de klachten. Ik zit zelf erg lekker in euroriding diamant vanwege de niet gesloten zit. Je hebt dan wat meer speling om 'je eigen plekje' in het zadel te vinden, Maar andere mensen met bekkenklachten vinden dit merk weer helemaal niets. Het enige dat er op zit is zo veel mogelijk zadels uitproberen om erachter te komen welke bij jou en je paard past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:35

Als ik jou was zou ik gewoon eens een testzadel aanvragen , eventueel van verschillende merken , dan heb je snel genoeg in de gaten wat wel of niet werkt :)

Ik heb zelf last van mijn onderrug-bekken-heupen en bij heel veel zadels wil 1 en ander gemeen op slot schieten of op andere manieren pijn veroorzaken. Ook bij diverse boomloze zadels , maar op de Barefoot gelukkig niet. Dat is voor mij 1 van de redenen dat ik ondanks het proberen van nieuwe merken boomloos toch steeds weer terugkom bij Barefoot. Je zit wel wat breder maar veel soepeler en dat wiegt je lichaam lekker los , het geeft mij echt enorm veel verlichting.

De chiropractor die de hele boel af en toe weer recht zet helpt overigens ook heel goed :P

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:15

Ik heb ook last van mijn heupen en onderrug door verkeerde belasting. Mijn vorige verzorgpaard (1.60m) was smal, barefoot zadel. Niet goed voor mijn rug! Ondanks dat het paard smal was, zat het zadel heel breed en omdat je geen steun hebt ga je al snel lui zitten, met een bolle rug. Ik zit het prettigst in een dressuurzadel; dan kan je gewoon niet onderuit gezakt gaan zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:46

Mwoah , normaal gesproken gaan mensen juist veel beter en actiever zitten als ze weinig steun hebben aan hun zadel , of beter gezegd : niet in een houding geduwd worden door hun zadel , waardoor ze het juiste spiercorset opbouwen en de rugklachten sterk verminderen :)

Maar per persoon is dit natuurlijk verschillend :)

Fanny_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:31

Wauw, wat een reacties, ik had er geen flauw idee van dat er nog zoveel meer mensen zijn die last van bekken en rug hebben.
Bedankt, ik ga een testzadel vragen, goed idee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:33

Het is natuurlijk een vrij kwetsbaar gebied dus het komt vrij veel voor :j

Hopelijk wordt je wat wijzer van een testzadel , altijd fijn om er gewoon zelf mee aan de hobbel te gaan , dat geeft een betere kijk op de zaken dan welke theorie dan ook :)

Fanny_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:39

Ja, dat klopt, maar daar had ik nooit bij stil gestaan dat er toch meer mensen last van hadden, ik heb het na een zwangerschap gekregen.
En inderdaad theorie is toch iets heel anders dan de praktijk! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:42

Dat komt ook heel vaak voor , na een zwangerschap.

Je hebt 50 / 50 kans dat je het fijn vindt zitten als je een Barefoot testzadel aan zou vragen.
Is het fijn , dan is het mooi meegenomen , is het niks dan weet je dat ook weer en zijn er nog andere boomloosjes , zo doen de meeste mensen het.

Het komt ook wel voor dat mensen altijd helemaal gek waren op hun zadel , nooit meer iets anders wilden....maar na een zwangerschap niet meer fatsoenlijk er op kunnen zitten , heel erg sneu is dat.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:25

pmarena schreef:
Mwoah , normaal gesproken gaan mensen juist veel beter en actiever zitten als ze weinig steun hebben aan hun zadel , of beter gezegd : niet in een houding geduwd worden door hun zadel , waardoor ze het juiste spiercorset opbouwen en de rugklachten sterk verminderen :)

Maar per persoon is dit natuurlijk verschillend :)

Ja klopt, meeste mensen haha... Maar door verkeerd belasten van mijn rug span ik altijd mijn rugspieren aan, waardoor ik onwijs sterke rugspieren heb :+ En op momenten dat ik dan 'lui' kan zitten, doe ik dat dan ook. Wat dus juist weer niet goed is voor je bekken en ruggegraat.
Dus ligt er inderdaad maar net aan per persoon.
Terwijl, als ik actief zonder zadel rij, dit super gaat. Alleen krijg ik in draf dan weer teveel schokken op mijn rug wat ik ga voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:32

Okee , mijn probleem met mijn onderrug is weer dat ik vaak mijn spieren teveel gespannen hou. In m'n Barefootje is het dan zo waanzinnig lekker dat ze lekker wat los gewiebeld worden zodra je van het erf weg stapt , echt goddelijk :D

Bij zonder zadel rijden ga ik op een gegeven moment juist wel weer gespannen zitten door de schokken inderdaad , en mijn stuitje gaat ook schrijnen :P

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:33

hier nog iemand met bekkenklachten..
Ik heb nu een boomloos zadel dat vrij smal zit, net als een boomzadel eigenlijk.
Voor mij waren de diverse Startrekks en de Sensation de beste optie. Op andere zadels kreeg ik na een half uur rijden toch zo'n last dat ik na afstijgen niet meer normaal kon lopen.
Belangrijk om zelf goed uit te proberen wat voor jou het beste zit, net zoals dat voor boomzadels geldt, want er is ook in boomloze zadels onderling een heel groot verschil.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:36

Heb je je klachten wel eens voorgelegd aan een chiropractor?