Heb al 7 jaren een zwarte Shetlander, Bartje, van 99cm-krap 1 meter stokmaat. Is nu ruim 7,5 jaar (ruintje). Gaat nu actief ingezet worden als allround (kinder)pony, na jarenlang weidemaatje geweest te zijn van mijn twee bonte paarden. Staat nu bij mij in uitloopstal-met-paddock achter 't huis. Heeft alleen een halster en een poetsbox. Moet nu dus "spullen" voor 'm kopen, maar heb geen idee van de maten voor deze maat Shet.... De spullen die ik nu gebruikt heb, heb ik even geleend. Die moeten dus zo gauw mogelijk terug. Het enkelgebroken bit (bustrensje) in het leenhalster is 12 cm, lijkt wat breed voor Bartje, hou aan beide kanten een ruime cm over. Is 12 cm een normale gangbare maat voor deze Shet? Moet ik kleiner/smaller? Ik wil nu een hoofdstelletje met een dubbelgebroken D-trensje aanschaffen. Welke maat hoofdstel en bitbreedte raden jullie aan? Er moet ook een zadel en singel komen... welke maat? Heb geen enkele ervaring met harnachement-maten e.d. voor Shetten.....Zijn er speciale Shetlander-shops hiervoor (webwinkels?!?). Kunststof hoofdstel/zadel heeft wel mijn voorkeur, makkelijker te onderhouden, lijkt mij. Hoofdstel waar je de teugels aan/af kunt knippen lijkt ook 't makkelijkste. Leenhoofdstel heeft geen mogelijkheid voor bevestiging sperriempje... is dit aan te raden of niet? Alle tips zijn welkom! (Kinderen die er op gaan rijden zijn rond de 9 jaar, rijden al 3 jaar eens per week les op een manege).
12 cm bit is wel echt veelste groot, dat gebruik ik voor m'n paard. 10 of 10,5 cm lijkt me beter. Maar ik denk niet dat hiervan D-trensen bestaan. Van hoofdstellen heb je gewoon maat shet als je naar de winkel gaat, neem aan dat dat wel moet passen. En anders misschien een maat pony en een paar gaatjes bij prikken? Singelmaat is lastig te zeggen, verschilt ook per bouw van shetten. Beter even opmeten als je het zadel hebt oid. Zadel ligt er denk ik heel erg aan hoeveel geld je eraan uit wil geven. Let wel op dat het zadel niet te lang is aan de achterkant, dat is vaak zo bij kleine pony's en dat is niet goed. Zou niet groter nemen dan 14 of hooguit 15 inch.
Succes ermee iig!
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-11 12:33
Eh... ik schreef: dubbelgebroken D-trensje, maar ik bedoelde BUS-trensje, sorry! Of gewoon een dubbelgebroken watertrens en dan van die rubberen bitringen aan weerszijden (ik wil niet dat deze zeer tolerante, maar in opleiding nog wel erg groene pony het bit door kinderhanden door de mond wordt getrokken!)? Haha, voel me nu net een "paarden-beginner", ik heb totaal geen ervaring met(de maten) en misschien speciale behoeftes van Shetlanders. Qua harnachement, bedoel ik. Ik lees ook wel eens, dat ze een staartriem of zo aan 't zadel moeten hebben omdat het anders gaat schuiven? Bartje is trouwens bepaald niet heel dik, bol of rond, hij paste het geleende zadeltje met singel van een Shet die minstens 10 cm kleiner is (wel singel op ruimste stand). Het leenhoofstel van die bewuste Shet moest ook ingekort.. het bit hing zowat halverwege.
Bartje is een beetje een sportief model, vrij slank, dus geen bolle buik, je ziet als je hem frontaal van voren bekijkt dus geen uitbollende zijkant van de buik, en geen groot of lang hoofdje.
Hij is nog maar net in de inbeleer-fase gekomen als kinderpony, dit gaat SUPER, bom/schotvast in het verkeer, met kwaaiige honden, een sprongetje kan ook, maar ik wil wel dat we, nu we er verder in kunnen gaan, voor hem goed passend, eigen harnachement hebben. Ik bedoel: het moet hem natuurlijk niet opeens tegen gaan staan doordat iets niet past.
Mijn pony's van rond de 100 cm heben allemaal 10,5 cm trensjes. Kwa hoofdstel zitten ze tussen pony en shet in vaak. Halster hebben ze meestal pony. Mijn pony's lopen allemaal met een 15" zadel, singel is afhankelijk van het zadel (heb 1 dressuur zadel met 40 cm dressuur singel, vhz zadels met 80 cm singels bij allemaal uit m'n hoofd).
Ik heb nog een super fijn 15" zadel te koop, met pijn in mijn hart (maar 8 zadels voor 5 pony's als je menner bent ipv ruiter is wat overdreven ). Heeft bij mij op verschillende shetten gelegen.
http://www.shetlandershop.nl/ Ik heb ook nog wat shetlanderspullen te koop, allemaal erg fijn. Heeft op 2 verschillende shetten gezeten, 81cm en 103 cm. Paste prima, goed verstelbaar. Zie mijn OS
Ik heb een aantal reacties verwijderd. Je kunt je topic op EA plaatsen. Het is echter zo dat dit maar één keer per week kan. Je zult dus even geduld moeten hebben voordat je een nieuwe opent.