Tips en suggesties bruin zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Tips en suggesties bruin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:06

Voor mijn verzorg haflinger zou ik graag een bruine uitrusting willen hebben. Aangezien ik nu zwanger thuis zit ben ik me vast aan het oriënteren op wat er allemaal te verkrijgen is op het bruine vlak... en dat is.... bar weinig ;)

Gelukkig heb ik nog een paar maanden voordat ik iets ga kopen, maar nu dus vast de voorbereidingen.
Ik heb zelf nog nooit een zadel gekocht dus hopelijk hebben jullie wat tips en suggesties voor mij

Mijn vragen:
Sowieso zadel laten passen door iemand die er echt verstand van heeft, maar hoe doe je dat als het van een particulier komt?
Waar moet je op letten bij aanschaf van een 2de hands zadel, wat gaat er snel stuk aan een zadel?
Wat voor type zadel is geschikt voor een haflinger. Het liefste weer een dressuurmodel, maar daar zijn ook tig types is.
Is het reëel om te zeggen dat ik voor max 500 een zadel kan vinden? (2e hands dan waarschijnlijk)
Waar kan je het beste heen om een zadel te kopen (MP aanbod is dus niet echt heel groot in het bruin)

Nog meer tips altijd welkom, bedankt voor het delen van jullie ervaringen :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:20

Je zou kunnen kijken naar Thorowgood (cob type, dus vierkante lepel), die hebben een dressuurmodel en ook in het bruin. Een nieuwe T4 cob kost 500 euro, dus tweedehands zou je nog een stuk goedkoper uit zijn. Deze zadels hebben een verstelbare voorboom, dus dan is er gelijk wat meer mogelijk. Wintec heeft ook een bruine versie.
Als het geen luxe haflinger is, vallen de meeste Duitse zadels eigenlijk wel af. Meestal is het kussenkanaal en de gehele zadelboom te smal voor koudbloeden. Je bent vaak beter af met Engelse zadels, die hebben vaak wel modellen voor de koudbloedpaarden.

JamieShanin

Re: Tips en suggesties bruin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:22

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:39

Bedankt voor jullie tips :) Ik ga eens neuzen voor die thorowgood.... klinkt goed
Hij is wel luxer dan de oude types, maar niet een heel smal dingetje. Beetje een mix denk ik

Die dalenman ziet er zeker netjes uit, maar ik denk ook wat te smal voor mijn haffie. Daarnaast komt het nog even wat te vroeg. Ik hoop vanaf januari er weer op te kunnen dus dan wil ik wat serieuzer gaan kijken. Nu vooral nog oriënterend :), maar evengoed bedankt!!!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:54

Ik heb zelf twee haflingers waarvoor ik in totaal 3 bruine zadels heb.

Onder andere een wintec, die ik toch wel erg fijn vind en die ook wel binnen jouw budget past.

Ook merken als rosner en kentaur heb ik vaker op een haflinger zien liggen en vallen binnen jouw prijsklasse (tweedehands). Ze worden ook regelmatig in het bruin aangeboden op oa marktplaats.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:57

thorowgood heb ik trouwens ook gehad als mijn eerste zadel. Dit valt voor mij gelijk af omdat de boom uitzakte. Het zadel werd steeds breder en breder...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:44

Of wintec vzh nieuw model, die heb je ook in het donkerbruin.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:12

Ik heb 2 maand geleden ook mijn eerste zadel moeten kopen, voor men eerste paard ;) oorspronkelijk was ik ook op zoek naar een 2e hands zadel in jouw prijsklasse. Helaas al snel ontdenkt dat er wel veel zijn, maar weinig goede. Ik heb dan een 2e hands Stubben gekocht, maar die paste dan toch niet volgens de osteopaat. De man van wie ik het zadel gekocht had wou het niet terugnemen, ik wou niet met het zadel rijden en men paard haar rug kapot helpen.

Na veel wikken en wegen heb ik dan toch besloten ferm buiten mijn budget te gaan en een Saint Lourdes te kopen, nieuw. Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb want nu heeft ze een zadel dat PERFECT ligt, het is ook bruin.

Als je toch een 2e hands koopt, probeer een zadelmaker of osteopaat ernaar te laten kijken, zodat het zeker past. Let of de kussens nog in orde zijn, de productiedatum vh zadel ( vaak zeggen ze dat het minder oud is dan het werkelijk is ) , als je het vastneemt en de boom probeert samen te duwen mag deze absoluut niet buigen, en leg het zadel omgekeerd, neem een meetlat, leg die tussen de kussens en kijk of alles langs beide kanten gelijk ligt.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:56

Jullie zijn echt allemaal geweldig met jullie tips (ook via pb) Er zijn zoveel soorten zadels en je kan zo snel je neus stoten wanneer je je niet goed hebt voorbereidt en dat is wel het laatste wat ik wil.
Hoger dan dit budget wil ik eigenlijk niet gaan aangezien het nog steeds mijn verzorgpaard is en geen eigen. Neemt niet weg dat ik genoegen neem met een niet passend zadel, dan gaat mijn zoektocht liever wat langer door om het perfecte zadel voor hem te vinden in mijn prijsklasse.

kortom veel rondkijken en zoeken en als ik wat gevonden heb jullie tips langslopen en een "kenner" (zadelpasser of osteopaat oid) er naar laten kijken... super!

ook de merksuggesties zijn er fijn, toch even iets gerichter kijken....

* gaat nu snel weer op MP kijken* ;)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:58

Ik weet niet of je nu al een zwart zadel hebt?
Anders bruine stukjes op laten zetten? Door een zadelmaker of door geblingt.nl (of doen die alleen steentjes???)
Goedkoper dan een nieuw zadel!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:41

Goedkoper is absoluut waar Apple, maar zijn eigen zwarte zadel is van de eigenaresse en ik als bijrijder heb mijn zinnen gezet op een bruine. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik haar zadel verbouw ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:12

Ik heb zelf een bruin zadel, bij mijn zadelmaker gekocht voor 300 euro, nieuw, met bijpassend hoofdstel (ik haal neusriemen eraf, maar er zit een gecombineerde bij). Het is uiteraard een simpel (veelzijdigheids) zadel, maar wel van leer. Middel boom, 18 inch. Het heeft op verschillende paarden en ponies gelegen, Lusitanos klein en groot, smal en breed, en op 1 vergelijkbaar met een Haflinger. Mij ervaring is dat ouderwetse simpele zadels op veel meer typen paarden passen dan modernere soorten, maar ik weet niet exact waar dat aan ligt.

Afbeelding

Als je voor tweedehands gaat en een zadel is redelijk oud, laat dan de singelstoten nakijken en eventueel vernieuwen door een zadelmaker. Zij hebben het meeste te lijden onder slijtage en het is ook meteen het gevaarlijkste dat kan breken!

Ook altijd voelen of de boom of kamer gebroken is.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:45

Lusitana: Oudere zadels passen vaak beter omdat de kussens achter het zadel recht naar beneden lopen. Bij moderne zadels is dit meer een bolling naar achteren (puur visueel volgens mij) Die bolling maakt het zadel meteen een aantal cm langer wat problemen kan geven.
Momenteel heb ik een probleem met de lengte van m'n zadel (vandaar de wijsheid). Let wel bij oudere zadels op de ruimte tussen de twee kussens, deze is vaak erg smal.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:07

heb je een boomloos zadel overwogen? het grote voordeel daarvan is dat je het op vrijwel alle paarden kan aanpassen en als je dus eens een eigen paard hebt of een ander verzorgpaard je het mee kan nemen......Ik heb een bruin barefootzadel; eerst lag het op mijn haflinger van 1.40, en nu ( met een bredere pommel van een paar tientjes) op mijn brede tinker van 1.60...........en het zit ook nog eens heerlijk

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:13

Ik heb een bruin wintec vzh zadel te koop, lag ook op een haf.

Ik vind zelf wintec zadels erg fijn op mijn haflinger, ze zit ook precies tussen hetvoude type en dat hele smalle in :)