KK bitten ervaringen, ultra vs dynamic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2005

KK bitten ervaringen, ultra vs dynamic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:16

Ik heb er wel wat informatie over gevonden via de zoekfunctie, maar nog niet genoeg :+ . Lopen paarden nu echt zoveel beter op een sprenger bit? En zoja, merk je veel tussen de KK ultra of dynamic van Sprenger.
Ik heb nu meerdere paarden met verschillende bitten gereden en meestal lopen ze het lekkerst op een gewone watertrens of een ultra... De dynamic is mij ooit geadviseerd als HET bit, maar de meeste paarden lopen heel onrustig te klooien ermee, ook met losse teugel. Misschien toeval dat ik net de paarden tref die het geen fijn bit vinden?

magda_90

Re: KK bitten ervaringen, ultra vs dynamic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:18

KK is merk die net iets afwijkt van de traditionele trensen en er zijn paarden waarvoor deze bitten een uitkomst zijn en er zijn paarden die er totaal niet mee overweg kunnen. Het verschil zit hem vaak in het feit dat KK andere manier van drukverdeling heeft dan het bit waar het paard van te voren op gereden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:21

Ik heb een KK en een HH. En mijn paard liep fijner op de HH. Op de KK reageerde hij veelste heftig. Dook steeds achter de teugel enz.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:26

magda_90 schreef:
KK is merk die net iets afwijkt van de traditionele trensen en er zijn paarden waarvoor deze bitten een uitkomst zijn en er zijn paarden die er totaal niet mee overweg kunnen. Het verschil zit hem vaak in het feit dat KK andere manier van drukverdeling heeft dan het bit waar het paard van te voren op gereden is.

Geven alle KK bitten nou meer constante druk dan een 'normaal' bit? Van de dynamic is me toen verteld dat hij de druk over de hele mond (tong/lagen) netjes verdeelt omdat hij meegevormd is. Van de andere bitten weet ik het eigenlijk niet hoe het nou zit. Merk wel dat mijn paard eigenlijk heel braaf was met de dynamic, alleen af en toe heeeel sterk. Dacht dat het door mij kwam, dat ik eerder moest los laten. Hang ik er een ultra bit in, hele probleem veel minder. Vandaar dat ik me nu ook wat meer wil verdiepen in alle soorten bitten.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:29

ik gebruik de Dynamic en ik vind het een heel fijn bit, heb het op 2 paarden gebruikt en zal hem ook blijven gebruiken, het ligt heel fijn en stil in de mond en ze zijn er helemaal niet druk mee bezig ofzo

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:38

Ik heb de dynamic maar ik ben toch nog op zoek naar iets anders met meer tongvrijheid, want mijn merrie heeft er precies een week fijn mee gelopen en daarna werd het moeilijker om ze nageeflijk te houden. ;(

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:52

Elsjebelsje: heb jij ook gemerkt dat ze in het begin goed lopen en na een tijdje tegen het bit in 'verzet' gaan, alsof het gaat irriteren? Ik vond het zo opvallend dat ik dat bij een ander bit niet had namelijk...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:43

2005 schreef:
magda_90 schreef:

Geven alle KK bitten nou meer constante druk dan een 'normaal' bit? Van de dynamic is me toen verteld dat hij de druk over de hele mond (tong/lagen) netjes verdeelt omdat hij meegevormd is. Van de andere bitten weet ik het eigenlijk niet hoe het nou zit. Merk wel dat mijn paard eigenlijk heel braaf was met de dynamic, alleen af en toe heeeel sterk. Dacht dat het door mij kwam, dat ik eerder moest los laten. Hang ik er een ultra bit in, hele probleem veel minder. Vandaar dat ik me nu ook wat meer wil verdiepen in alle soorten bitten.

De doelstelling van KK is bitten te produceren die anatomisch gevormd zijn zodat de druk gelijkmatig verdeeld wordt. Door die anatomische vorm ligt het bit inderdaad constant op dezelfde plek waardoor de druk dus constanter is dan een 'normaal' bit. Of dit een voor- of nadeel is, hangt dus per paard af.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:43

KK heeft veel verder door ontwikkeld. Zo zijn ze erachter dat bij 'enkelgebroken' bitten het 'breekpunt' bij inwerking van de teugel in het gehemelte steekt (wat pijn veroorzaakt dat zich bij ene paard uit in 'luisteren' maar bij andere paard in paniek).
Daarom zijn de enkelgebroken watertrensen van KK 'gedraaid' (lastig uit te leggen), maar leg ze eens op je hand (met bitringen elk aan een kant naar beneden hangen). De punt/breekpunt steekt meer 'vooruit' dan omhoog (in het gehemelte) in vergelijking met een ander bit.

Mbt dubbgelgebroken bitten. Doordat deze naar de mond zijn gevormd, (Boog) is er een betere drukverdeling. Je moet juist op de tong inwerken wil je optimaal resultaat halen mbt je hulpen. Door het dubbgelgebroken 'volgt' het bit de tong (en steekt niet omhoog of omlaag). Hierdoor heb je een groter oppervlakte voor hulpen door te geven.
Mbt verschil Ultra en Dynamic, niet zoveel. Dynamic is anatomisch gevormd en dus iets 'beter'.

Overigens: Een dik bit is niet perse beter, dus let goed op welke dikte je neemt ;). De meest 'gangbare'/verkochte dikte is momenteel 18mm.

Wat voor jou paard het beste is kun je alleen kijken door testen. Is hij passief, is vaak een 'beweeegbaar' dubbelgebroken beter. Heb je een hele gevoelige, kun je misschien beter gaan voor een enkel gebroken bustrens die weer stiller ligt. etc etc zo kun je eindeloos varrieeren.
Persoonlijk heb ik ze zelf allemaal op dubbgelgebroken watertrens lopen. Mijn vader rijdt liever enkelgebroken die rijdt op een enkelgebroken turnado.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:47

Echter het nadeel van die voorgevormde enkel gebroken mondstukken is dat ze bij een hoge(re) handhouding juist in de tong prikken.

Over de dikte, 18mm is ook al erg dik vooral als je een paard hebt die fijner gebouwd is. Myler en Billy Allen hebben daarom, naar mijn mening, mooie diktes van het mondstuk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:18

Er zijn nog veel andere diktes alleen 16-18mm is meest verkochtte.
Daarnaast ben ik vanwege het materiaal fan van kk :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:56

Bedankt voor je uitleg colette_007. Ik heb zelf een bit van 14 en een van 15 mm. Dikker ziet er bij haar al niet fijn uit, dan is het echt zo'n dik bit in een klein mondje.