Peesbeschermers, wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Peesbeschermers, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:44

Sinds kort rijd ik 2 friese merrie's nou moeten ze nog flink worden doorgereden aangezien ze wel allebei voor de kar beleerd zijn maar alleen nog maar stap en draf onder het zadel kunnen. Vooral de ene merrie staat nog wat onvast op der benen onder het zadel ookal is ze al 9 jaar ( ze is nog niet zolang onder het zadel) en ik rijd haar pas sinds 2 weken en ik zit er toch aan te denken om peesbeschermers om te doen.

Nou vroeg ik me af is dit verstandig bij een fries? ik ben nou namelijk bang dat ze een blessure krijgt omdat ze soms ontzettend hard met haar achterbenen tegen haar voorbenen aankomt, maar ik wil ook zeker niet dat ze door die peesjes misschien ergens anders last van krijgt.

Dus wat zouden jullie doen?

44Myrthe44

Re: Peesbeschermers, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:45

Wel, een peesblessure is erg naar , duurt 6-12 maanden en kost veel geld.
Dus waarom dat risico nemen?

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:46

Okee bedankt voor je antwoordt, ja sommige zeggen dat de sokken genoeg bescherming bieden en dat de peesbeschermers alleen maar voor mok zorgen en daar zit ik ook niet echt op te wachten.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:48

Gewoon peesbeschermers omdoen :)

Sokken geven weinig tot geen bescherming tegen 'geweld van buitenaf'

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:23

Wel op letten dat de peesbeschermers goed passen. Zeker als de fries veel behang heeft, kan dat nog wel eens een probleem geven met de pasvorm.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:26

Ik zou het wel doen. Wij hebben ook een ouder paard wat nog maar net onder het zadel is.
Hij loopt nog behoorlijk onvast door de bak en je hoort dat hij zichzelf aantikt. Dit gaat vanzelf wel over als hij meer ervaring heeft, maar tot die tijd krijgt hij tijdens het rijden zeker peesbeschermers om.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:02

Je kan het een aantal keren doen. Maar let goed op de maat als ze redelijk wat sokken hebben. Mijne heeft niet echt heel veel sokken maar ze zijn al gauw te "strak". Ze passen wel maar de klitteband is bij haar gewoon te kort.
Maar ik zou er niet blijvend mee rijden.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:08

Ik zeg JA, beter kun iets te voorkomen dan te genezen toch ;) Ik gebruik ze altijd, voor en achter en bij een paard met ijzers vaak ook springschoenen.

Bij friezen heb je veel dat het klittenband te kort is, dit kan je door een schoenmaker zo een langer stuk aan (of tussen) laten zetten

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:51

Ik ben zelf geen voorstander van peesbeschermers, het wordt er vaak warm onder wat juist leidt tot blessures. Een paard dat zijn eigen pees aantikt moet wel erg onhandig zijn, meestal tikken ze de hoefrand of het ijzer aan. Een peesblessure (ontsteking) lopen ze meestal op door een verkeerde draai en daar kan geen peesbeschermer tegenop...

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:35

Ik zou het ook wel doen....

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:41

Je kan het beste gewoon goed passende beschermers aan schaffen. Het is veel schadelijk maar je verkomt een hoop gedoe ermee. Zo wie zo zijn beschermers wel handig bij paarden die net onder het zadel zijn.

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:52

pees bescherming zeker !!!..

mijn pony is vroeger door een bok met zijn achter hoeven in zijn voor pezen geslagen en de pezen waren gescheurd...

nu 10 jaar later is het nog niet 100% genezen

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:02

ik enk dat het wel kan als ze maar goed zitten kan het niet egt kwaad ;)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:56

Peesbeschermers beschermen niet tegen peesblessures helaas. Die ontstaan inderdaad door een rare draai of een plotselinge ruk aan de pezen. ( zware bodem,, ongelukkig neerkomen of wegspringen bv ) Ze beschermen wel wat tegen aantikken en als het paard op ijzers staat en zich nogal eens aantikt zou je het kunnen gebruiken om wondjes te voorkomen. Doet ze dat niet dan is het niet nodig. Het kan behoorlijk warm onder peesbeschermers worden en dat is nou juist niet goed voor de pezen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:03

Ik gebruik voor mijn ene paard altijd peesbeschermers en terecht als ik zie hoeveel schade ze al hebben.
Ik heb het eens gefilmd en samen met da bekeken en het was duidelijk te zien hoe hij zichzelf soms aantikte boven de koot, hij heeft wel een afwijking (lichte vorm ataxie) waardoor hij "anders" loopt maar het is dus wel mogelijk.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:56

Het heeft beide zijn voor en nadelen,
maar ik zeg absoluut JA tegen peesbeschermers..

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:45

ik zou ook gewoon peesbeschermers doen ;)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:32

gewoom omdoen(:

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:14

Pony's of paarden die net onder het zadel zijn, altijd peesbeschermers om als het aan mij ligt, ze zijn soms zo lenig :P .
Als je inderdaad zorgt dat het goed past, kan der niks mis zijn.
En mok van peesbeschermers? dat vind ik knap :P