Hallo, Ik had eventjes een vraagje. Op dit moment rijd ik niet meer op een manege, maar nog wel 4 pony's bij vrienden in Duitsland in de vakanties.. Toen ik daar laatst kwam was er een vrouw geweest (het is een vakantiepark, dit was niet de eigenaresse zelf) en die had bij elk hoofdstel de neusriem er afgehaald.. De vrienden zijn dus Duits en ik begreep niet helemaal waar dit nou eigenlijk goed voor was.. Want wat is precies het verschil of het nut, misschien heel dom maarja vroeg het me toch af ;$
vickersss
Geplaatst: 21-09-11 17:27
volgens mij maakt het niet zoveel uit ik rij zelf met neusriem altijs maar op mijn oude pony waar nu men nichtjes op rijden heb ik ook geen neusriem en heb niet echt het idee dat hij er echt veel last van heeft
liedje89
Geplaatst: 21-09-11 17:33
Volgens mij hoort een neusriem ervoor te zorgen dat het bit wat stiller/stabieler ligt. (Iig een lage of gecombineerde neusriem) en soms gebruiken mensen hem om de mond van het paard dicht te snoeren. Als je dus een stille zachte hand hebt zou een neusriem niet zoveel voordeel moeten hebben. Een neusriem is dus niet echt noodzakelijk, westernruiters gebruiken ook bijna nooit een neusriem bijvoorbeeld.
De neusriem zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt. Door een gecombineerde neusriem is de kans ook kleiner dat de ruiter het bit door de mond van het paard trekt. Eigenlijk zou je zo iemand al niet op je paard willen hebben... maar toch..
Oke, dankje:) want de eigenaresse zei dat die vrouw zei dat het beter was voor de pony's, maar aangezien het een vakantiepark is en de gasten (meestal hele kleine kinderen die dus wel heel erg trekken etc.) er ook gewoon mogen rijden lijkt het mij juist wel handig om wel met neusriem te doen of niet?
Het nut van een neusriem is dat als het paard zijn mond open wilt doen kan dit niet. Dus als de ruiter te hart in zijn mond ligt kan hij niet zijn mond ''open'' doen en zijn tong erover leggen of het bit vast pakken. De goede kant van een neusriem is dat het bit wat stiller in de mond ligt maar met correcte druk op het zonder neusriem licht het bit ook gewoon stil.
De enige reden die ik dan kan bedenken om geen neusriem te gebruiken is als de paarden er schuurplekken van krijgen. Anders denk ik dat neusriemen gebruiken bij beginners nog wel handig is.
Of als de kinderen altijd onder begeleiding rijden is het misschien wat beter te zien wat ze doen (als je een neusriem strak vast maakt kan het namelijk een beetje verdoezelen dat je teveel druk op de teugels hebt.)
Zelf zie ik het nu er niet van in en heb hem bij mijn pony er dus ook afgehaald. Bij sommige neusriemen kan het nog zijn dat het bit stabieler zou liggen maar bij de meeste is het toch nog wel zodat de mond niet open kan... En dat is voor mij geen reden om er een neusriem aan te hangen